Banner Forum Image

Fru? Hur?

Diskutera relationsproblem

Fru? Hur?

Inläggav Keekee » sön feb 15, 2009 04:50

Hej!
Vill först börja med att berätta hur avundsjuk jag är på alla som har gift sig.
Alltså, hur gör man så killen fattar vinken utan att behöva fria själv?
Jag vill SÅÅ gärna stå där tillsammans med honom, helst nu när man forfarande skulle se bra ut i en brudklänning.. :oops:
Jag är en hopplös romantiker och har väl som så många andra tjejer drömt om ett bröllop, det hör ju som ihop.. gifta sig och skaffa barn.. villa, vovve, volvo..typ.

Jag har sagt detta till honom några ggr men då har man fått ett.."mmm" tillbaka..
Sen är han duktig på att prata bort det.. :roll:

Han har sagt att han inte tror på äktenskap och att det inte är viktigt för honom..
Att hans föräldrar inte är gifta men har varit tillsammans i 35år tror jag har en del att göra med det oxå..
Då kan man ju inte förlova sig heller.. jag kommer aldrig få ringen på fingret :cry:
Vi beslutade att vår dotter skulle ta hans efternamn eftersom det "låter" bättre..
Och ibland brukar jag skoja till det och säga "då är det bara min tur snart då" :D det tycker inte han är roligt..

Ibland när han har planerat nått åt oss, som en middag, eller en överraskning.. så kan jag få för mig att han snart ska ställa sig på knä med ringen och så.. som en film :D
Åh, jag blir nästan lite nervös och nojjig.. :lol:
Men NEJ! dom där knäna har nog inte sett backen sen han var var liten och kröp..

För några år sedan fick jag veta av en "siare"(heter det så?) att jag skulle både gifta mig och få barn med killen..
Tror ju inte ens på sånt där, men här lever man på hoppet lixom :D

Hur ska jag göra?
BildBild
Användarvisningsbild
Keekee
Stammis
Stammis

Re: Fru? Hur?

Inläggav zettan » sön feb 15, 2009 08:37

hmmm nu låter jag lite tråkig men förklara det förnuftiga med äktenskap att det är en säkerhet för er om det skulle hända något av er. Ex om ni nu inte hade hafft barn så hade det varit hans föräldrar som hade ärvt honom och vise verce. Dock så är det nu hans doter som ärver honom men om ni tillexempel äger ett hus tillsammans så blir man tvungen att sälja huset för att kunna betala ut arvet till barnet om man inte har råd på något annat vis.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön feb 15, 2009 12:25

Det är så sorgligt att man aldrig kan tvinga någon till något dom inte vill.

Prata med honom och kräv ett svar. Säger han då att han aldrig vill gifta sig då får du väl hacka i dig det eller lämna honom.

Du säger att du alltid velat stå brud och drömmer om bröllopet.
Men det är faktiskt bara en endaste dag.
Det är enkelt att gifta sig men svårt att vara gift.

Fast jag älskar det. Men det är så många som hakar upp sig på själva bröllopet och den endaste dagen.

Och som Zettan säger, allt blir så mycket enklare med arv och papper och sånt när man är gift.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » sön feb 15, 2009 12:34

Du får nog helt enkelt fråga honom rakt ut om han någonsin vill gifta sig. Det blir så plågsamt för dig om du ska gå omkring och hoppas och bli besviken om vart annat.
Fråga så att du vet. Det går ju liksom inte att tvinga honom ändå, men du kan försöka framhålla fördelarna.

Själv ser jag bara på vigseln som något juridiskt. Jag vill gifta mig på grund av säkerheten det ger oss vid eventuell bortgång, men jag vill inte ha ett bröllop med gäster och hela fadderrullan. Jag har den turen att R delar min syn på detta, men jag förstår att det är jobbigt om man inte har samma drömmar.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » sön feb 15, 2009 13:10

Jag håller med Fru S och thepal om att du nog får ställa frågan till honom. Nu för tiden kan ju tjejer också fria! Så även om du drömt att han ska gå ner på knä, kanske det är dags att du gör det?? :)

Om du inte vill fria utan att va säker på att få ett ja, så kanske du kan leda in honom på en diskussion i ämnet. Eftersom han verkar tveksam till att gifta sig så bör du nog först ta reda på varför. Vill han inte pga av att han tycker det är en onödig handling/tror han inte på äktenskapet/tycker han är det verkar för dyrt/är han inte redo/vill han inte planera & fixa?? Finns ju många aspekter som vi tjejer kanske inte tänker på.
I mitt fall så var min sambo tveksam först när jag började mitt "tjat". :D Men det berodde på att han tyckte det var för dyrt med bröllop. Han ville inte spara & leva som en kyrkråtta för att sen spendera alla sparpengar på en kväll. Det kunde jag förstå, efter 7 år som student med taskig ekonomi så vill man väl unna sig lite. Men vi började spara så smått och nu är det snart dags för oss!

Jag önskar dig lycka till!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » sön feb 15, 2009 13:14

Kan inte hjälpa dig. fråga mig inte hur vi fatta det beslutet. tror det blev mer så att mattias sa ok efter en tids frågan ;) romantiskt eller hur :)

Det finns stora fördelar att vara gift i vårt samhälle, men ja tycker inte det är ett sånt stort steg som mångakillar verakr tycka det är. :) Mattias delar nog min åsikt att det är mycket större och mer livsomväldande att få barn. Då blir man ju låst för livet till varandra på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Keekee » mån feb 16, 2009 01:20

Oh, massa bra svar :)

Jag vill ju inte tvinga honom till att göra något han egentligen inte vill, och han ska ju inte göra det bara för att behaga mig..
Och jag vill ju inte tjata mig till ett bröllop..

Det som stör mig lite är att han inte ens kan kompromissa eller ens diskutera om saken..
Jag har ju nämnt tidigare att hans föräldrar inte är gifta, det finns fler i hans omgivning som inte heller är gifta men har levt tillsammans länge, så klart blir han påverkad och ser det som en onödig/oviktig grej.
Det beror ju inte på att han inte orkar, eller inte har råd.. han TROR inte på det bara.
Men då kan man ju fråga sig om det är oviktig vad JAG tror på..
Jag kan ju tycka att nu när man har barn ihop så kan vi lika väl "go all the way"..
Han säger att det nästan är som att tvinga på någon en annans religion.. (tror han tog i lite mycket där) :)

Detta är ju världens i-lands problem, men jag kan inte låta bli att bli lite ledsen när han inte vill göra detta med mig eller försöka förstå hur gärna jag vill det här.
Och jag kan inte bli arg på honom, för han är ju världens snällaste och underbaraste som finns..
När vi pratar om allvarliga saker är vi så jäkla vuxna.. vi pratar lugnt och "förstår" varandra.. :roll:
Ibland blir jag galen och vill bara lägga mig på golvet, skrika och sparka som en trotsig 7åring.. JAG VILL FÅ SOM JAG VILL!!! :lol:

Men det är nu en kamp mellan två starka viljor..
Det juridiska var ju ett jättebra tips hörrni.. :D det kortet ska jag spela med nästa gång..
BildBild
Användarvisningsbild
Keekee
Stammis
Stammis

Inläggav iväntanstider » tis mar 10, 2009 12:41

Låter tråkigt att det blivit en kamp. Kan du inte låta allt bara vara? Han kanske vill gifta sig den dagen han är säker, så det är ju bra att han inte gör det bara för att...
En kompis till mig slutade hoppas på att bli gift, men sen vips ur ingenstans så friade hennes kille...
Och jag tror att du är fin i brudklänning så än om det är som 1år eller 10 :)
Vore tråkigt om er kärlek fick större törnar av detta, vårda den väl!

Lycka till....
iväntanstider
Alltid online
Alltid online

Inläggav utan_namn » tis mar 10, 2009 16:58

jag friade till min gubbe. är inte så romantiskt lagd i och fösej. ville vara gift så vi hade den juridiska säkerheten:)
[url=http://lilypie.com]Bild[img]http://lb2f.lilypie.com/7x
Användarvisningsbild
utan_namn
Alltid online
Alltid online

Återgå till Relationssnack