fröken Insnöads klagospalt
63 inlägg • Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: fröken Insnöads klagospalt
Va bra (eller egentligen bajs!) att mensen kom igång Sitamoia. Hellre det än inget alls!! Men fasen va svårt att försöka släppa tankarna på att göra bäbis. Man blir ju lite besatt även om man inte vill vara det.
Jag förstår det här med SGI-tankarna som flera av oss har. Jag jionar gruppen som känner lite press att bli gravid innan den magiska pengagränsen. Vi kommer klara oss hur det än blir, men mitt nya jobb gav några tusenlappar mindre i månadslön och dessutom jobbar jag halvtid, så skillnaden blir i slutändan ca trettontusen mindre före skatt!!
Jaja, man kan inte planera allt men till nyår blir det nog dags att köra skarpt!
Jag förstår det här med SGI-tankarna som flera av oss har. Jag jionar gruppen som känner lite press att bli gravid innan den magiska pengagränsen. Vi kommer klara oss hur det än blir, men mitt nya jobb gav några tusenlappar mindre i månadslön och dessutom jobbar jag halvtid, så skillnaden blir i slutändan ca trettontusen mindre före skatt!!
Jaja, man kan inte planera allt men till nyår blir det nog dags att köra skarpt!
-

grynet_å_jag - Alltid online

Re: fröken Insnöads klagospalt
Jag kommer få lägre föräldrapenning efter 1 år & 9 mån-gränsen, även om det inte blir någon katastrof. Eftersom jag är egen företagare så beräknas min SGI på senaste årets resultat. Det betyder att när Vincent föddes våren -08 så beräknades min SGI på resultatet för 2007. Om nästa bebis föds någon gång under 2010 så beräknas min SGI på resultatet för 2009, alltså kalenderåret i år, och jag har jobbat max 75% i år till skillnad från ca 100% under 2007. I början av året jobbade jag ännu mindre eftersom jag fortfarande var deltidsföräldraledig. Men jag har ändå varit smart (utan att helt inse hur smart, hehe) som ändå jobbat en del hela året, och gick upp till 75% redan i februari. Hade jag varit hemma med Vincent ett halvår till så hade det känts mer som en katastrof om nästa barn dröjer, för då skulle jag få väääldigt låg föräldrapenning. Till skillnad från andra som får sin SGI beräknad på senaste halvåret, så får jag alltså på senaste hela kalenderår, och jobbar jag inte halva det året så kan ni själva räkna ut hur illa det blir. Krångligt, eller vad säger ni? =))
Jäjä, jag ska inte stressa, bara njuta av hösten - min favoritårstid! =)
Jäjä, jag ska inte stressa, bara njuta av hösten - min favoritårstid! =)
-

moia - Alltid online

63 inlägg • Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5