Framåtvänd stol
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Framåtvänd stol
Jag gillar att vara ute i god tid med saker och ting och därför har jag redan nu börjat fundera över Oskars nästa bilstol. Förhopningsvis så kommer han sitta bakåtvänd nästan ett år till men frågan är om det går då han är en stor kille.
Det kommer ju då bli en framåtvänd stol men de stolar jag har tittat på så här långt känns inte mysiga han är ju trots allt fortfarande liten så jag vill ha en ombonad stol till honom.
Så vad har ni som har kommit så långt för stolar till era barn och gärna för och nackdelar med dom.
Det kommer ju då bli en framåtvänd stol men de stolar jag har tittat på så här långt känns inte mysiga han är ju trots allt fortfarande liten så jag vill ha en ombonad stol till honom.
Så vad har ni som har kommit så långt för stolar till era barn och gärna för och nackdelar med dom.
- Taweret
- Alltid online

Re: Framåtvänd stol
Vi har en framåtvänd stol till liam. det är en sittkudde med ryggstöd. han sover bra i den trots att den inte är lika ombonad som den han hade innan.
Vi köpte den av gubbens bror. De hade i sin tur köpt den på typ babyproffsen.
Vi köpte den av gubbens bror. De hade i sin tur köpt den på typ babyproffsen.
-

ToToRo - Alltid online

Vad har ni för stol till honom nu? De flesta stolar går faktiskt att ha som framåtvänd också, man tar bara bort alla remmar osv. Victor har en akta gracco XTP och den är suverän även framåt. Vi har alldeles nyss vänt på honom, han hade fortfarande plats för benen, men huvudet började kika över kanten på ryggstödet och det får det ju inte göra.
Han tycker att det är svinkul att åka framåt! I mormor och morfars bil har han en vanlig kudde, utan rygg. Vi hade en sån i garaget, visst hade det varit bättre med en med rygg, ska köpa en sån istället. Finns på tex Coop för 299:-
Han tycker att det är svinkul att åka framåt! I mormor och morfars bil har han en vanlig kudde, utan rygg. Vi hade en sån i garaget, visst hade det varit bättre med en med rygg, ska köpa en sån istället. Finns på tex Coop för 299:-
- sprallos
Jag tror vi ska köra på denna. Tycker den verkar mysig och barnet kan själv ställa den i liggläge när h*n blir trött. Men det är nästan ett år kvar tills vi byter och då kanske det har kommit nyare bättre versioner! 
http://www.hts.no/se/products/iziup.php
http://www.hts.no/se/products/iziup.php
-

LineMor - Alltid online

Nu måste jag dock tycka till lite angående vad alla har skrivit. Till att börja med ska barnen sitta bakåt så länge som möjligt! Jag vet bakåtvända barn som är 120cm långa, så med rätt stol och inställningar så kan man sitta länge! En framåtvänd treåring har inte en chans att klara nacken vid en krock, hur storvuxen denne än är!
Dessutom gäller inte att huvudet inte får sticka över kanten, det är bara på babyskyddet. På större bilbarnstol får ÖRONEN vara i i stolens överkant.
Nummer tre är att man inte ska använda såna stolar som går att ha både bakåt och framåt för framåtvänt åkande. De stolarna är nämligen mycket tyngre än vanliga bältesstolar med rygg och det resulterar i att barnet får mycket mer tyngd bakom sig vid en krock.
Så ni som har vänt eller funderar på att vända barnen innan 4 år (det bästa är om man kan vänta tills de är 5 år), läs på och fundera igen! Ofta går det att ordna en bakåtvänd lösning om man vill. Lily kommer att få byta stol till en britax two way som man kan ha bakåtvänd till 25 kg och har väldigt hög rygg. Kompromissa inte när det gäller säkerheten!
Här är ett klipp som visar skillnaden vid en krock!
http://www.youtube.com/watch?v=fKIeExpDLDA
Dessutom gäller inte att huvudet inte får sticka över kanten, det är bara på babyskyddet. På större bilbarnstol får ÖRONEN vara i i stolens överkant.
Nummer tre är att man inte ska använda såna stolar som går att ha både bakåt och framåt för framåtvänt åkande. De stolarna är nämligen mycket tyngre än vanliga bältesstolar med rygg och det resulterar i att barnet får mycket mer tyngd bakom sig vid en krock.
Så ni som har vänt eller funderar på att vända barnen innan 4 år (det bästa är om man kan vänta tills de är 5 år), läs på och fundera igen! Ofta går det att ordna en bakåtvänd lösning om man vill. Lily kommer att få byta stol till en britax two way som man kan ha bakåtvänd till 25 kg och har väldigt hög rygg. Kompromissa inte när det gäller säkerheten!
Här är ett klipp som visar skillnaden vid en krock!
http://www.youtube.com/watch?v=fKIeExpDLDA
-

Sofia85 - Alltid online

Bra inlägg Sofia85!
Har även hört argumentet mot att benen inte får plats längre.. att ett benbrott är väldigt mycket bättre än en knäckt nacke... såklart! Så de får helt enkelt sitta bakåtvända med krökta ben...
Har även hört argumentet mot att benen inte får plats längre.. att ett benbrott är väldigt mycket bättre än en knäckt nacke... såklart! Så de får helt enkelt sitta bakåtvända med krökta ben...
- Ki27
- Alltid online

vi köpte en acta graco rallysport bilbältesstol häromdagen till våran stora brud vi är supernöjjda ......en sån som man kan ta bort ryggdelen sen så dt bara är en kudde å sitta på .....man kan höjja ryggen på den i takt me att dom växer den är superbra kosta 895:- på babyproffsen.....
- loooolita
- Alltid online

Läser man på Graccos egna information så står det att man kan vända den fram från 15kg och då använda bilens egna bälten. Men på NTF:s sida står det som Sofia så tydligt sa att man ska gå efter längden och då är det 1/3 av huvudet får kika över kanten. Jag har trott att det gäller samma som babyskydden att inget får sticka över...så nu blir det att montera tillbaka på gamla sättet...
...hoppas inte Victor blir galen...
men säkerheten går först. Tack Sofia! <3
Han väger 15kg, så för vikten skull går det. Ska köpa en till stol ändå, en med rygg som han kan åka i när han åker med tex mormor och morfar. För det är ändå bättre än inget. Han är lång för sin ålder också, dock inte 120cm.
...hoppas inte Victor blir galen...
Han väger 15kg, så för vikten skull går det. Ska köpa en till stol ändå, en med rygg som han kan åka i när han åker med tex mormor och morfar. För det är ändå bättre än inget. Han är lång för sin ålder också, dock inte 120cm.
- sprallos
Tack för era svar.
Sofia jag är fullt medveten om att barn bör och kan åka bakåtvänt väldigt länge. Jag är dock inte beredd på att köpa en ny bakåtvändstol till en treåring som är både lång och tung, eller kommer att vara det är ju ett halvår kvar.
Sprallos vi har akta graco cosmic comfort till honom nu och den går att vända framåt men jag har hört just detta med att själva stolen är för tung så vi tänkte undvika den varianten.
Vi var över till Sverige idag och pratade med dom på babyproffsen och dom rekommenderade britax Kid plus som även kommit i en variant med extra kuddar på sidorna. Oskar provsatt den och satt väldigt bra i den så just nu lutar det åt en sådan när det väl är dags.
Sofia jag är fullt medveten om att barn bör och kan åka bakåtvänt väldigt länge. Jag är dock inte beredd på att köpa en ny bakåtvändstol till en treåring som är både lång och tung, eller kommer att vara det är ju ett halvår kvar.
Sprallos vi har akta graco cosmic comfort till honom nu och den går att vända framåt men jag har hört just detta med att själva stolen är för tung så vi tänkte undvika den varianten.
Vi var över till Sverige idag och pratade med dom på babyproffsen och dom rekommenderade britax Kid plus som även kommit i en variant med extra kuddar på sidorna. Oskar provsatt den och satt väldigt bra i den så just nu lutar det åt en sådan när det väl är dags.
- Taweret
- Alltid online

Svårt det här med bilstolar. Min Thea är en lång tjej, hon är 98 cm men hon går gott och väl plats bakåtvänd. Vi har en Graco vet ej vilken eftersom vi köpte den av makens kollega. Sofia väldigt bra skrivet, jag hade tänkt skriva ungefär samma men du hann före. 
Nåt att tänka på angående framåtvänd stol är sidoskydden vid huvudet. Det var min granne som sa detta, dom har två barn 4 och 6 år och båda sitter nu framåt. Att man inte har för stora sidoskydd, för då lutar barnet sig fram och nästan runt skyddet för att se dem den sitter bredvid. Vilket självklart inte är bra vid en krock. Som sagt mycket att tänka på.
Nåt att tänka på angående framåtvänd stol är sidoskydden vid huvudet. Det var min granne som sa detta, dom har två barn 4 och 6 år och båda sitter nu framåt. Att man inte har för stora sidoskydd, för då lutar barnet sig fram och nästan runt skyddet för att se dem den sitter bredvid. Vilket självklart inte är bra vid en krock. Som sagt mycket att tänka på.
-

magda - Alltid online

Det är ju även propotionerna som är "galna". En bebis har ju 1/4 huvud i förhållande till resten av kroppen...dessa propotioner, alltså att huvudet är stort och tungt hänger med till 4-5 års åldern, vid en krock så slungas huvudet fram och i värsta fall kan dom bryta nacken. Det har inget med längd eller kroppsvikt, det är propotionerna.
Ja, jag har läst på nu....bättre sent än aldrig...
Man resonerar ju olika, men för mig är det säkerhet före allt annat. Victor blir 4 i november, så vi får se hur det blir då. Men här uppe är det vintern som är farligast...mycket vilt, halt osv...så jag tror han får sitta bakåt till nästa vår om han bara får plats alltså. Sen blir det att köpa ny stol om det nu är så att Gracco är för tung. Konstigt att det inte står nåt om det på hemsidan...
Ja, jag har läst på nu....bättre sent än aldrig...
Man resonerar ju olika, men för mig är det säkerhet före allt annat. Victor blir 4 i november, så vi får se hur det blir då. Men här uppe är det vintern som är farligast...mycket vilt, halt osv...så jag tror han får sitta bakåt till nästa vår om han bara får plats alltså. Sen blir det att köpa ny stol om det nu är så att Gracco är för tung. Konstigt att det inte står nåt om det på hemsidan...
- sprallos
sprallos: Vad glad jag blir att jag når fram till någon! Det är otroligt lätt att man bara gör som alla andra och jag hade säkerligen vänt Lily ganska tidigt eftersom hon är lång, om jag inte ramlat in på sidor där det argumenteras för bakåtvänt åkande och jag insåg hur viktigt det är!
Jag brukar tänka på den där olyckan utanför Piteå i somras. 3 barn satt i baksätet: en framåtvänd (såklart) 10-åring, som fortfarande lider av sina skador, en framåtvänd 5-åring som inte överlevde och en bakåtvänd 1-åring som inte skadades alls. Det säger ganska mycket, tycker jag. Det bästa skulle ju vara om alla i bilen, även vuxna, kunde åka baklänges, men det funkar ju inte riktigt.
Jag brukar tänka på den där olyckan utanför Piteå i somras. 3 barn satt i baksätet: en framåtvänd (såklart) 10-åring, som fortfarande lider av sina skador, en framåtvänd 5-åring som inte överlevde och en bakåtvänd 1-åring som inte skadades alls. Det säger ganska mycket, tycker jag. Det bästa skulle ju vara om alla i bilen, även vuxna, kunde åka baklänges, men det funkar ju inte riktigt.
-

Sofia85 - Alltid online

usch då, va otäck olycka 
Vi får nog lära oss att backa oss omkring ist då, hihi...
Vi får nog lära oss att backa oss omkring ist då, hihi...
- Ki27
- Alltid online

Edwin är en lång kille, på 3-års kontrollen var han 1 meter och vägde 18 kilo. Han kommer få sitta bakåt tills han passerat 4 år. Minns inte vad han har för stol men det är en stor stol. Frågade på babyproffsen om det finns nån större men det fanns inte.
Jag har aldrig funderat på att vända han för tidigt. Nacken är viktigare än benen.
Jag har aldrig funderat på att vända han för tidigt. Nacken är viktigare än benen.

-

Redhotwera - Alltid online

17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar