Frågor om mat. Hur gör ni?
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Frågor om mat. Hur gör ni?
Såg att det fanns andra trådar om detta. Men där stod inget som stillade min nyfikenhet så jag drar igång en egen tråd! 
Hur ofta ger ni era barn mat i dagsläget? Och vad får dom?
Jag har nu senaste dagarna börjat ge Ronja havregröt på morgonen som frukost, och sen någon puré till middag. Förut gav jag mitt på dagen, som en lunch, men det verkar inte passa henne alls. Hon var inte riktigt hungrig och spottade bara ut. Nu är hon hungrig när hon får mat, och då äter hon med god aptit. Och så ammar jag eller ger ersättning i samband. Men ingen frukt har hon provat än så länge. Ger ni frukt som efterrätt?
Jag tycker att detta är jättesvårt och jag har ingen aning om hur mycket jag ska ge henne osv. Och inte tycker jag att jag får några raka svar på bvc heller. Så då vänder jag mig till er i hopp om ett vettigt svar. Men det brukar man ju få här, så jag litar på er
Hur ofta ger ni era barn mat i dagsläget? Och vad får dom?
Jag har nu senaste dagarna börjat ge Ronja havregröt på morgonen som frukost, och sen någon puré till middag. Förut gav jag mitt på dagen, som en lunch, men det verkar inte passa henne alls. Hon var inte riktigt hungrig och spottade bara ut. Nu är hon hungrig när hon får mat, och då äter hon med god aptit. Och så ammar jag eller ger ersättning i samband. Men ingen frukt har hon provat än så länge. Ger ni frukt som efterrätt?
Jag tycker att detta är jättesvårt och jag har ingen aning om hur mycket jag ska ge henne osv. Och inte tycker jag att jag får några raka svar på bvc heller. Så då vänder jag mig till er i hopp om ett vettigt svar. Men det brukar man ju få här, så jag litar på er
- Josselyn
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Frågor om mat. Hur gör ni?
Min Nellie äter så här:
7:15 Gröt med frukt pure
ca11:00 Burkmat (då mor hennes är för lat för att laga egen mat) En storburk + fruktpure till efterrätt.
14:30 Trugar i lite nan2 spottar och fräser mest då men det är viktigt att hon får i sig tycker jag. (Brukar få i henne 140 ml nan)
17:30-18 Gröt med fruktpure på
22-23 nan i sömnen
ibland så spottas det och fräses det även då...
käkar lite majskrokar och kex i mellan varven och lite päron och banan då och då.
7:15 Gröt med frukt pure
ca11:00 Burkmat (då mor hennes är för lat för att laga egen mat) En storburk + fruktpure till efterrätt.
14:30 Trugar i lite nan2 spottar och fräser mest då men det är viktigt att hon får i sig tycker jag. (Brukar få i henne 140 ml nan)
17:30-18 Gröt med fruktpure på
22-23 nan i sömnen
käkar lite majskrokar och kex i mellan varven och lite päron och banan då och då.
-

myran75 - Alltid online

påtal om majskrok. De fick Theo för första gången igår.
De va inte populärt. Han bara klämma sönder dom i handen
Jag smakade på en, tyckte det var som att tugga på papper.
Kraffs
De va inte populärt. Han bara klämma sönder dom i handen
Jag smakade på en, tyckte det var som att tugga på papper.
Kraffs
-

madelene_jansson - Galen i vimedbarn.se

Myran75 - har du testat ngn annan sorts ersättning?? Joel totalratade Nan2 men han älskar Baby Semp2! Han har fått för sej att man bara kan amma när det är mörkt eller nåt
sena kvällar, natt och morgon, men INTE på dan!Han gallskriker om jag lägger honom till bröstet då! Så då ger jag honom ersättning.
Så här äter J: (tiderna är bara ngt ditåt)
Ammar när han vaknar
10.00 gröt med fruktpuré + ersättning
13.30 200 ml ersättning
15.30 potatis o kött/fisk/broiler + frukt
18.00 200 ml ersättning
20.30 200 ml välling
ammar innan jag själv går o lägger mej (+ amning vissa nätter vid 5 tiden)
Så här äter J: (tiderna är bara ngt ditåt)
Ammar när han vaknar
10.00 gröt med fruktpuré + ersättning
13.30 200 ml ersättning
15.30 potatis o kött/fisk/broiler + frukt
18.00 200 ml ersättning
20.30 200 ml välling
ammar innan jag själv går o lägger mej (+ amning vissa nätter vid 5 tiden)
-

MammaLotta - Alltid online

Oj, jag kanske ger henne på tok för lite mat! Jag envisas ju fortfarande med att amma mer än vad som finns i bröstet, vilket resulterar i att hon är hungrig igen efter ca 45 min. Ska nog ge ersättning oftare, och mer mat!
Tack så mycket för det som ni skrivit hittills. Fler tips och andras rutiner är också välkommet!
Förresten, ger ni vatten än? Eller ammar ni/ger ersättning i anslutning till mat?
Tack så mycket för det som ni skrivit hittills. Fler tips och andras rutiner är också välkommet!
Förresten, ger ni vatten än? Eller ammar ni/ger ersättning i anslutning till mat?
- Josselyn

Här kommer Oskars mat intag, inser nu att han inte äter så mycket som jag trott.
Tiderna är ngerfärliga, nu sista dagarna har han dock krånglat med maten liten.
7.30 1 dl gröt + fruktpure 150 ml ersättning
11.30 210 ml ersättning
15.00 210 ml ersättning
18.30 210 ml ersättning
Vi har försökt med vatten med det är inte alls populärt.
Tiderna är ngerfärliga, nu sista dagarna har han dock krånglat med maten liten.
7.30 1 dl gröt + fruktpure 150 ml ersättning
11.30 210 ml ersättning
15.00 210 ml ersättning
18.30 210 ml ersättning
Vi har försökt med vatten med det är inte alls populärt.
- Taweret
- Alltid online

Philip äter typ såhär varje dag
06.00-07.00: ersättning, typ 100-120 ml
09.00-10.00: gröt me fruktpure i(vägrar äta d på annat sätt)
12.00-13.00: burk me mat, vatten o nån frukt i d där nätet han får suga på
15.00-16.00: ersättning, typ 100-120 ml
18.00-19-00: gröt me fruktpure i + välling(för bättre sömn)
01.00-03.00: ersättning typ 150 ml
06.00-07.00: ersättning, typ 100-120 ml
09.00-10.00: gröt me fruktpure i(vägrar äta d på annat sätt)
12.00-13.00: burk me mat, vatten o nån frukt i d där nätet han får suga på
15.00-16.00: ersättning, typ 100-120 ml
18.00-19-00: gröt me fruktpure i + välling(för bättre sömn)
01.00-03.00: ersättning typ 150 ml
- nilla6
- Alltid online

Hannah äter ungefär så här:
07:00 Ammar
09:00 1 dl gröt + fruktpuré
11:00 1 stor burk mat
13:00 frukt i ett sånt där nät eller fruktpuré
16:00 1 dl gröt + fruktpuré
18:30 200 ml välling (sen sova för natten 19:00)
Jag erbjuder henne vatten i samband med mat men det är inte mycket som slinker ner. Nån majskrok slinker ner mellan varven här också. Det gillar hon skarpt.
07:00 Ammar
09:00 1 dl gröt + fruktpuré
11:00 1 stor burk mat
13:00 frukt i ett sånt där nät eller fruktpuré
16:00 1 dl gröt + fruktpuré
18:30 200 ml välling (sen sova för natten 19:00)
Jag erbjuder henne vatten i samband med mat men det är inte mycket som slinker ner. Nån majskrok slinker ner mellan varven här också. Det gillar hon skarpt.
- Cecilia*
- Alltid online

Leon ammar ff,
men jag ger honom mild havregröt på morgon och ibland kväll, då med lite mosad banan i, rivet päron eller katrinplommonpuré, eller lite av varje! Det gillar han, då brukar han kunna äta ett par tre matskedar kanske.
Sen får han smakis en gång om dagen,
det har varit potatis, palsternacka, ärtor. Sen har jag gjort en med fisk/pot/broccoli/persilja/smör, och så har jag köpt med pot/morot/nötkött. Smakisar får han äta så mycket han vill av, men han brukar bara vilja ha ett par matskedar...
Tycker däremot inte att jag ammar honom mindre än förut nu när han får lite mat oxå, så det är väl ff på smakstadiet!
Vet inte när vi kommer upp i att ersätta ett mål ammning med vanlig mat... för det är tydligen ca 2 dl isf...
Får hitta nått oemotståndligt!
men jag ger honom mild havregröt på morgon och ibland kväll, då med lite mosad banan i, rivet päron eller katrinplommonpuré, eller lite av varje! Det gillar han, då brukar han kunna äta ett par tre matskedar kanske.
Sen får han smakis en gång om dagen,
det har varit potatis, palsternacka, ärtor. Sen har jag gjort en med fisk/pot/broccoli/persilja/smör, och så har jag köpt med pot/morot/nötkött. Smakisar får han äta så mycket han vill av, men han brukar bara vilja ha ett par matskedar...
Tycker däremot inte att jag ammar honom mindre än förut nu när han får lite mat oxå, så det är väl ff på smakstadiet!
Vet inte när vi kommer upp i att ersätta ett mål ammning med vanlig mat... för det är tydligen ca 2 dl isf...
Får hitta nått oemotståndligt!
- Ki27
- Alltid online

Matteo äter så (han är inte förtjust i ersättning, tyvärr, ska snart pröva med välling...):
06:00-07:00 Ersättning (120-200 ml)
10:00-10:30 Gröt med puré
14:00 Gröt (annan sort) eller ersättning (trugas)
18:00 Burk eller hemlagad (kött/fisk + grönsaker)
22:00 Ersättning 200 ml
Fortsättningsvis så kommer jag att ge honom burken på kvällen vid 18 istället. Just nu är han förkyld och då vill jag inte ändra något...
06:00-07:00 Ersättning (120-200 ml)
10:00-10:30 Gröt med puré
14:00 Gröt (annan sort) eller ersättning (trugas)
18:00 Burk eller hemlagad (kött/fisk + grönsaker)
22:00 Ersättning 200 ml
Fortsättningsvis så kommer jag att ge honom burken på kvällen vid 18 istället. Just nu är han förkyld och då vill jag inte ändra något...
-

Stellina - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Så här äter Casper. tiderna varierar lite.
07.00 ersättning 200ml
10.30 gröt+ katrinplommon
13.30 välling 160ml
16.30 hemmalagad mat (kött, potatis, grönsak)+ mosad frukt
20.30 välling 160ml
fast när ersättning är slut köper jag ingen ny utan börja ge han ett till lagat mål med mat då han spyr så av ersättningen.
07.00 ersättning 200ml
10.30 gröt+ katrinplommon
13.30 välling 160ml
16.30 hemmalagad mat (kött, potatis, grönsak)+ mosad frukt
20.30 välling 160ml
fast när ersättning är slut köper jag ingen ny utan börja ge han ett till lagat mål med mat då han spyr så av ersättningen.
-

mia* - Alltid online

Jisses vad era bäbisar äter.......
Adam tyckte inte smakisar direkt utan jag fick hålla upp ca två veckor men nu är vi igång igen
Jag helammar han hela dagen och ett antal gånger på natten fortfarande och det kommer jag att göra ett tag till. Känner att det både är bekvämt och att det är så mysigt att amma. Han får ca ½ dl gröt sådann där Hipp gröt och jag har blåbäspuré på det. Det gillar han. Det får han vid 11- 12 tiden.
Hälsn Carina & Adam
Adam tyckte inte smakisar direkt utan jag fick hålla upp ca två veckor men nu är vi igång igen
Jag helammar han hela dagen och ett antal gånger på natten fortfarande och det kommer jag att göra ett tag till. Känner att det både är bekvämt och att det är så mysigt att amma. Han får ca ½ dl gröt sådann där Hipp gröt och jag har blåbäspuré på det. Det gillar han. Det får han vid 11- 12 tiden.
Hälsn Carina & Adam
- carina_
- Alltid online

Jag helammar också fortfarande, men ger Melker mer och mer mat.
12-13: Smakis, 3-4 msk och lite fruktpuré efter.
19-20: Gröt ca 1/2 dl.
Funderar på om jag skulle börja med gröt på morgonern också och sen ev. välling till kvällen. Ska åka bort om drygt en vecka så jag tänkte att det kunde vara smidigt att fortsätta amma då och börja mer och mer med mat när vi kommer hem igen.
Får majskrok ibland med men har inte riktigt fattat att de ska ätas, försöker även introdusera vatten till maten, men han sölar mest
De där fruktnäten; vart köper ni dem?
12-13: Smakis, 3-4 msk och lite fruktpuré efter.
19-20: Gröt ca 1/2 dl.
Funderar på om jag skulle börja med gröt på morgonern också och sen ev. välling till kvällen. Ska åka bort om drygt en vecka så jag tänkte att det kunde vara smidigt att fortsätta amma då och börja mer och mer med mat när vi kommer hem igen.
Får majskrok ibland med men har inte riktigt fattat att de ska ätas, försöker även introdusera vatten till maten, men han sölar mest
De där fruktnäten; vart köper ni dem?
-

mirwa - Galen i vimedbarn.se

Mirwa,
jag köpte fruktnät på Ica Maxi för 80 kronor, märket Nûbi, kolla där om ni har det!
De är jättebra!
jag köpte fruktnät på Ica Maxi för 80 kronor, märket Nûbi, kolla där om ni har det!
De är jättebra!
- Ki27
- Alltid online

Sasoki - Finns nätet i barnhyllan då eller? Verkar ju toppenbra. Måste nog införskaffa ett till Ronja.
- Josselyn

17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Septembermammor 2008