Banner Forum Image

Fråga om nattskräck

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Fråga om nattskräck

Inläggav Aurora » sön apr 11, 2010 22:02

Jag tror att min son har nattskräck. När jag läser om det är det precis som en beskrivning av honom. Jag har för mig att några andra härinnne har barn med nattskräck så jag tänkte höra lite hur ni andra hanterar det. På en sida jag läste stod det att man ska låta barnet ligga kvar i sängen, men det känns inget bra när han skriker så (inte för att han tröstas av att jag bär honom, men ändå). Men vad gör man när de sätter igång att skrika? Jag menar till slut slutar han ju, men är det bara så att man måste vänta ut det?

Här läste jag om detta: http://www.eckerberg.se/nattskrack.html
Aurora
Alltid online
Alltid online

Re: Fråga om nattskräck

Inläggav tinali » sön apr 11, 2010 22:21

Min son har bara haft det en gång så vitt jag vet, men då var det oxå så klart som du säger att det verkligen var det. Just då trodde vi han blivit knasig, han var ju "vaken" men som i trans, obehagligt...
Får han det igen kommer vi försöka bryta med att bara lägga tillbaka honom i sin egen säng igen, Han somnade sist vi gjorde det. Annars sitta med honom tills han lugnat sig. Ingen ide att tvångshålla honom för att vi vill trösta, känns ju bara som att man gör det värre och som att man gör honom illa.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav SessanA » mån apr 12, 2010 07:48

Min son har haft nattskräck ett antal gånger! Det är inge kul alls :(
Det började när han sov i sitt rum så vi fick flytta in honom i vårt sovrum igen.
Vi tog/tar upp honom o försöker få honom att vakna.. Distrahera honom med något och det funkar ibland men oftast så vaknar han själv efter ett tag..
Det är jättejobbigt!!!
BildBild
BildBild
BildBildBildBildBildBildBildBild
BildBildBildBild
Mf 5/6 - 09.
SessanA
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » mån apr 12, 2010 21:23

Liam har haft nattskräck några gånger. För honom kommer det när han är förkyld (precis som det står på sidan du länkar till så har det nog att göra med att han har svårt att andas då).

Senast för någon vecka sedan hade en rejäl omgång: han panikskrek i minst 20 minuter, kastade sej runt i sängen, slog/rev omkring sej när vi försökte lugna honom.
Det var så obehagligt att jag var på vippen att ringa Vårdguiden eftersom jag började tro att han hade fått något anfall eller så.

För oss är det bara att försöka hindra honom att trilla ner från sängen när det händer. All beröring gör att det eskalerar så vi väntar bara ut honom.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn