fotograferande tråden
Re: fotograferande tråden
magda: Jag hade nog nöjt mig med ett 17-85mm. Men det beror dock på vad du vill fota. Behöver du så mycket zoom tror du? För det är skönt att ha ett mindre klumpigt objektiv som allround. Ni kanske kan köpa ett teleobjektiv längre fram om ni märker er sakna det? För fler objektiv kommer ni säkert att inhandla så småningom. 
-

Nelia - Alltid online

Nelia, ja jag tror att det räcker med 17-85mm, men T är sugen på det andra pga av zoomen. Jag tror som du säger att det räcker till en början och att man köper till fler senare.
Det vi kommer att fota är ju främst Thea!!
Men givetvis utomhus mycket, T älskar att fota. Han har alltid kameran med sig fotar ALLT. Vi har hur mycket bilder som helst. Därför vill vi ju ha ett bra allround, så att man inte behöver släpa med sig extra. Det kommer man säkert att göra längre fram när man är duktigare, men inte nu i början.
Det vi kommer att fota är ju främst Thea!!
Men givetvis utomhus mycket, T älskar att fota. Han har alltid kameran med sig fotar ALLT. Vi har hur mycket bilder som helst. Därför vill vi ju ha ett bra allround, så att man inte behöver släpa med sig extra. Det kommer man säkert att göra längre fram när man är duktigare, men inte nu i början.
-

magda - Alltid online

halli hallå, jag har inga bilder att lägga upp för dagen men jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak. jag har världens mest fantastiska lillasyster. hon har en canon 400D o fotar väldigt mycket (jag med när jag lyckas lägga vantarna på den
) hon har iaf ett bra objektiv(hon hade en vanlig systemkamera från canon innan o de objektiv hon köpte speciellt till den funkar även med den digitala) men jag vet inte vilket. men jag skulle vilja köpa något fototillbehör till henne i present. kanske en bra blixt eller nåt skojigt objektiv man inte behöver men som är kul att ha... hon fyller år bara några dagar före jul + att det ju är jul + att hon är värd precis allt så det gör inget om det är dyrt. men jag behöver idéer! VAD ska jag köpa? det finns säkert massor av grejer?!
-

Kali - Alltid online

När jag tittar på alla era bilder så blir jag såååå sugen på att skaffa mig en grym kamera.
Har ni nåt tips på nån bra första kamera?
Har ni nåt tips på nån bra första kamera?
-

MinisMamma - Alltid online

Kali: Varför inte en trådlös självutlösare. Så kan hon själv vara med på bilder också...
Ett stativ kanske?
Som objektiv hade jag kollat på ett fish-eye om det nu är så att hon redan har flera objektiv. Men det kostar ju en del då...
Kanske du kan ge henne presentkort på framkallningar? Några kort vill man ju framkalla även om man har digital kamera...
Ett stativ kanske?
Som objektiv hade jag kollat på ett fish-eye om det nu är så att hon redan har flera objektiv. Men det kostar ju en del då...
Kanske du kan ge henne presentkort på framkallningar? Några kort vill man ju framkalla även om man har digital kamera...
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Kali: Jag tänkte, som Frixie, föreslå ett fish-eye. Det är inte alla som har det och det är ju lite extra roligt att leka med. Det behöver inte bli dyrt heller, de finns i olika prisklasser. Ett "riktigt" kostar flera tusen, men sen finns det en "fish-eye-adapter" som man kan sätta ovanpå sitt vanliga objektiv som kostar några hundralappar.
Vi har, om du är intresserad, en vanlig enkel liten fjärrkontroll till Canons digitalsystemkameror som du kan få köpa för en 50-lapp. Den är helt ny i kartong. R beställde en för mycket till oss så vi har två. Här finns en länk: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=240505
Den kan du ju ge oavsett vad du köper mer för något, om du vill.
Annars är det stativ, kameraväska (finns större ryggsäcks-varianter som är väldigt käcka), blixt, ett fast objektiv (kostar från ca 1000 kr). Ja, listan kan göras lång.
Vi har, om du är intresserad, en vanlig enkel liten fjärrkontroll till Canons digitalsystemkameror som du kan få köpa för en 50-lapp. Den är helt ny i kartong. R beställde en för mycket till oss så vi har två. Här finns en länk: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=240505
Den kan du ju ge oavsett vad du köper mer för något, om du vill.
Annars är det stativ, kameraväska (finns större ryggsäcks-varianter som är väldigt käcka), blixt, ett fast objektiv (kostar från ca 1000 kr). Ja, listan kan göras lång.
-

Nelia - Alltid online

MinisMamma Vi har en Nikon D40 som jag är toknöjd med!! Jag har inte orkat lära mig så mkt om fotografering än och den tar jättebra bilder även om man inte kan så mycket! Samtidigt så kan man mixtra en massa under tiden man lär sig 
-

Sigrid - Alltid online

MammaLotta: Ofta är det ju misstag eller tillfälligheter som ger en de där riktigt fina korten! Fast helst önskar man att man ska lyckas tänka ut och lyckas ta det perfekta fotot helt själv, utan hjälp av slumpen, men det är bra mycket svårare.
Nelia: Shit vilken häftig bild med dimman och solstrålarna, grymt fin! Och du, om inte Kali nappar på fjärrkontrollserbjudandet så vill jag köpa!!! Jag vill ju ha en fjärrkontroll...
magda: Ja, det är precis mitt objektiv! Det räcker alldeles utmärkt med bara ett sånt objektiv. Jag har använt bara det i flera år, och tycker det går att ta både hyggliga närbilder och bra landskapsbilder.
Kali: Jag hade också tänkt föreslå fish-eye, så vi är ganska eniga här, hihi. (Och som sagt, om du inte nappar på Nelias fjärrkontrollserbjudande så vill jag... Gissar att du har första tjing.
)
MinisMamma: Jag har en Canon 350D (äldre variant av 400 & 450) och är riktigt riktigt nöjd. När jag skulle köpa kamera fick jag rådet av två olika fotografvänner att satsa på Canon eller Nikon, så det är mitt tips. Det är gamla kvalitétsmärken där det finns mååånga tillbehör.
Nelia: Shit vilken häftig bild med dimman och solstrålarna, grymt fin! Och du, om inte Kali nappar på fjärrkontrollserbjudandet så vill jag köpa!!! Jag vill ju ha en fjärrkontroll...
magda: Ja, det är precis mitt objektiv! Det räcker alldeles utmärkt med bara ett sånt objektiv. Jag har använt bara det i flera år, och tycker det går att ta både hyggliga närbilder och bra landskapsbilder.
Kali: Jag hade också tänkt föreslå fish-eye, så vi är ganska eniga här, hihi. (Och som sagt, om du inte nappar på Nelias fjärrkontrollserbjudande så vill jag... Gissar att du har första tjing.
MinisMamma: Jag har en Canon 350D (äldre variant av 400 & 450) och är riktigt riktigt nöjd. När jag skulle köpa kamera fick jag rådet av två olika fotografvänner att satsa på Canon eller Nikon, så det är mitt tips. Det är gamla kvalitétsmärken där det finns mååånga tillbehör.
-

moia - Alltid online

Neeejjjj... Jag vill också ha fjärrkontroll....
Jahapp.. Ja, du var ju först sitamoia..
Om nu inte Kali vill ha den vill säga...
Jahapp.. Ja, du var ju först sitamoia..
Om nu inte Kali vill ha den vill säga...
-

ja, det var ett grymt erbjudande! jag är jätteglad (o skickade just ett sms Nelia). Men ett fish eye då kanske ja... hade ni tips på ett speciellt sådant också? jag hittade ett för 6000 o det kändes lite väl... ;D men alla bilder på min FB som fått kommentarer är bilder som syrran tagit! det säger ju en del 
-

Kali - Alltid online

Oj vilket brett intresse efter fjärrkontrollen! Det är ju nästan så vi kan ordna budgivning! Näää.. skoja bara. Kali: Den är din! Det är ju inte något som är så jättedyrt i vilket fall om ni andra skulle vilja köpa en i butik/på nätet.
Jo, fish-eye är ju rätt dyrt. Men den som R's bror har är inte ett objektiv, utan en sorts adapter som man sätter framför sitt vanliga objektiv. Jag kan kolla lite närmare vad han har för något eller om man kan få tag på det nånstans om du vill.
Jo, fish-eye är ju rätt dyrt. Men den som R's bror har är inte ett objektiv, utan en sorts adapter som man sätter framför sitt vanliga objektiv. Jag kan kolla lite närmare vad han har för något eller om man kan få tag på det nånstans om du vill.
-

Nelia - Alltid online

jaaa! det vore jättesnällt om du ville kolla det Nelia! överhuvudtaget är du jättesnäll! ;D
-

Kali - Alltid online

Ny fråga. Minneskort... Vilken typ är bäst till en Canon 450D och hur stort bör man ha? RAW-bilder är väl ganska stora, eller?
-

magda - Alltid online

Nelia: Lägg gärna ut infon om fish-eye filter här med... Det lät intressant...
Klart att Kali skall ha sin fjärrkontroll. Jag beställde precis en på nätet... Får bli en julklapp till mig själv...
Har dessutom börjat buda på ett fast objektiv på tradera. Håll tummarna är ni snälla...
Klart att Kali skall ha sin fjärrkontroll. Jag beställde precis en på nätet... Får bli en julklapp till mig själv...
Har dessutom börjat buda på ett fast objektiv på tradera. Håll tummarna är ni snälla...
-

Återgå till Foto & scrapbooking