Banner Forum Image

fotograferande tråden

Fotat och scrappat - spana in och ladda upp!

Re: fotograferande tråden

Inläggav Nelia » mån dec 08, 2008 11:38

magda: Jag hade nog nöjt mig med ett 17-85mm. Men det beror dock på vad du vill fota. Behöver du så mycket zoom tror du? För det är skönt att ha ett mindre klumpigt objektiv som allround. Ni kanske kan köpa ett teleobjektiv längre fram om ni märker er sakna det? För fler objektiv kommer ni säkert att inhandla så småningom. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » mån dec 08, 2008 12:29

Nelia, ja jag tror att det räcker med 17-85mm, men T är sugen på det andra pga av zoomen. Jag tror som du säger att det räcker till en början och att man köper till fler senare.
Det vi kommer att fota är ju främst Thea!!
Men givetvis utomhus mycket, T älskar att fota. Han har alltid kameran med sig fotar ALLT. Vi har hur mycket bilder som helst. Därför vill vi ju ha ett bra allround, så att man inte behöver släpa med sig extra. Det kommer man säkert att göra längre fram när man är duktigare, men inte nu i början. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån dec 08, 2008 12:41

halli hallå, jag har inga bilder att lägga upp för dagen men jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak. jag har världens mest fantastiska lillasyster. hon har en canon 400D o fotar väldigt mycket (jag med när jag lyckas lägga vantarna på den ;) ) hon har iaf ett bra objektiv(hon hade en vanlig systemkamera från canon innan o de objektiv hon köpte speciellt till den funkar även med den digitala) men jag vet inte vilket. men jag skulle vilja köpa något fototillbehör till henne i present. kanske en bra blixt eller nåt skojigt objektiv man inte behöver men som är kul att ha... hon fyller år bara några dagar före jul + att det ju är jul + att hon är värd precis allt så det gör inget om det är dyrt. men jag behöver idéer! VAD ska jag köpa? det finns säkert massor av grejer?!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » mån dec 08, 2008 12:46

När jag tittar på alla era bilder så blir jag såååå sugen på att skaffa mig en grym kamera.

Har ni nåt tips på nån bra första kamera? :mrgreen:
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » mån dec 08, 2008 13:14

Kali: Varför inte en trådlös självutlösare. Så kan hon själv vara med på bilder också...
Ett stativ kanske?
Som objektiv hade jag kollat på ett fish-eye om det nu är så att hon redan har flera objektiv. Men det kostar ju en del då...
Kanske du kan ge henne presentkort på framkallningar? Några kort vill man ju framkalla även om man har digital kamera...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Nelia » mån dec 08, 2008 13:31

Kali: Jag tänkte, som Frixie, föreslå ett fish-eye. Det är inte alla som har det och det är ju lite extra roligt att leka med. Det behöver inte bli dyrt heller, de finns i olika prisklasser. Ett "riktigt" kostar flera tusen, men sen finns det en "fish-eye-adapter" som man kan sätta ovanpå sitt vanliga objektiv som kostar några hundralappar.

Vi har, om du är intresserad, en vanlig enkel liten fjärrkontroll till Canons digitalsystemkameror som du kan få köpa för en 50-lapp. Den är helt ny i kartong. R beställde en för mycket till oss så vi har två. Här finns en länk: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=240505

Den kan du ju ge oavsett vad du köper mer för något, om du vill.

Annars är det stativ, kameraväska (finns större ryggsäcks-varianter som är väldigt käcka), blixt, ett fast objektiv (kostar från ca 1000 kr). Ja, listan kan göras lång.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sigrid » mån dec 08, 2008 14:49

MinisMamma Vi har en Nikon D40 som jag är toknöjd med!! Jag har inte orkat lära mig så mkt om fotografering än och den tar jättebra bilder även om man inte kan så mycket! Samtidigt så kan man mixtra en massa under tiden man lär sig :)
Användarvisningsbild
Sigrid
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån dec 08, 2008 14:55

Minismamma: Vi har en Canon 400D. Är jättenöjd med den.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » mån dec 08, 2008 17:47

MammaLotta: Ofta är det ju misstag eller tillfälligheter som ger en de där riktigt fina korten! Fast helst önskar man att man ska lyckas tänka ut och lyckas ta det perfekta fotot helt själv, utan hjälp av slumpen, men det är bra mycket svårare.

Nelia: Shit vilken häftig bild med dimman och solstrålarna, grymt fin! Och du, om inte Kali nappar på fjärrkontrollserbjudandet så vill jag köpa!!! Jag vill ju ha en fjärrkontroll...

magda: Ja, det är precis mitt objektiv! Det räcker alldeles utmärkt med bara ett sånt objektiv. Jag har använt bara det i flera år, och tycker det går att ta både hyggliga närbilder och bra landskapsbilder.

Kali: Jag hade också tänkt föreslå fish-eye, så vi är ganska eniga här, hihi. (Och som sagt, om du inte nappar på Nelias fjärrkontrollserbjudande så vill jag... Gissar att du har första tjing. :))

MinisMamma: Jag har en Canon 350D (äldre variant av 400 & 450) och är riktigt riktigt nöjd. När jag skulle köpa kamera fick jag rådet av två olika fotografvänner att satsa på Canon eller Nikon, så det är mitt tips. Det är gamla kvalitétsmärken där det finns mååånga tillbehör.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » mån dec 08, 2008 18:04

Neeejjjj... Jag vill också ha fjärrkontroll....
Jahapp.. Ja, du var ju först sitamoia..
Om nu inte Kali vill ha den vill säga...
Bild

Användarvisningsbild
Frixie

Inläggav Kali » mån dec 08, 2008 18:22

ja, det var ett grymt erbjudande! jag är jätteglad (o skickade just ett sms Nelia). Men ett fish eye då kanske ja... hade ni tips på ett speciellt sådant också? jag hittade ett för 6000 o det kändes lite väl... ;D men alla bilder på min FB som fått kommentarer är bilder som syrran tagit! det säger ju en del ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån dec 08, 2008 18:54

Oj vilket brett intresse efter fjärrkontrollen! Det är ju nästan så vi kan ordna budgivning! Näää.. skoja bara. Kali: Den är din! Det är ju inte något som är så jättedyrt i vilket fall om ni andra skulle vilja köpa en i butik/på nätet.

Jo, fish-eye är ju rätt dyrt. Men den som R's bror har är inte ett objektiv, utan en sorts adapter som man sätter framför sitt vanliga objektiv. Jag kan kolla lite närmare vad han har för något eller om man kan få tag på det nånstans om du vill.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån dec 08, 2008 20:27

jaaa! det vore jättesnällt om du ville kolla det Nelia! överhuvudtaget är du jättesnäll! ;D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » mån dec 08, 2008 20:31

Ny fråga. Minneskort... Vilken typ är bäst till en Canon 450D och hur stort bör man ha? RAW-bilder är väl ganska stora, eller?
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » mån dec 08, 2008 20:44

Nelia: Lägg gärna ut infon om fish-eye filter här med... Det lät intressant...

Klart att Kali skall ha sin fjärrkontroll. Jag beställde precis en på nätet... Får bli en julklapp till mig själv...

Har dessutom börjat buda på ett fast objektiv på tradera. Håll tummarna är ni snälla...
Bild

Användarvisningsbild
Frixie

FöregåendeNästa

Återgå till Foto & scrapbooking