fotograferande tråden
Re: fotograferande tråden
Isan: HDR är faktiskt riktigt roligt. Jag är inte särskilt bra på det när jag sitter ensam, behöver hjälp från R. Men hoppas att lära mig bättre så småningom.
Ja det är rätt härligt att bo på våning 6 och 7, hehe. Soluppgången är fantastisk härifrån!
Fru S: Hehe, visst såg det gott ut! Det var det också kan jag lova. Jag ska bjuda på fika en dag, efter alla kalas är klara. Då bakar jag en laddning till.
magda: Kul att du gillar bilderna vi tar. Ja, det är ju inte bara att skaffa en bra kamera och så blir bilderna bra. En kompis till R brukar svara till folk som säger "Åh, vilka fina kort din kamera tar." "Jaha, och vilken god mat ditt kök lagar." Det säger väl en hel del
Ja det är rätt härligt att bo på våning 6 och 7, hehe. Soluppgången är fantastisk härifrån!
Fru S: Hehe, visst såg det gott ut! Det var det också kan jag lova. Jag ska bjuda på fika en dag, efter alla kalas är klara. Då bakar jag en laddning till.
magda: Kul att du gillar bilderna vi tar. Ja, det är ju inte bara att skaffa en bra kamera och så blir bilderna bra. En kompis till R brukar svara till folk som säger "Åh, vilka fina kort din kamera tar." "Jaha, och vilken god mat ditt kök lagar." Det säger väl en hel del
-

Nelia - Alltid online

Men Isan, nu blev jag ju ännu mer sugen på att skaffa ett objektiv så att jag kan fota fina macrobilder, det är ju så roligt! Jättefina bilder! Och Nelia, blev totalt lussebullsugen av din bild, måste baka lussekatter snart, och pepparkakor, när ska man hinna allt?
Jag är inge vidare med termer... Vet att jag hört "hdr" förut men lust att förklara vad det står för?
Jag tycker det är jättekul att redigera bilder, men har inte direkt tiden. Dessutom jobbar jag med att göra annonser och därmed också snabbredigera och fixa till bilder (inte så värst inspirerande oftast...) så det är liksom det där med att orka sätta sig med riktiga foton (alltså snygga) när man kommer hem också. Nacken och axlarna och armarna tar lite stryk. Oftast redigerar jag inte.
Jag är inge vidare med termer... Vet att jag hört "hdr" förut men lust att förklara vad det står för?
Jag tycker det är jättekul att redigera bilder, men har inte direkt tiden. Dessutom jobbar jag med att göra annonser och därmed också snabbredigera och fixa till bilder (inte så värst inspirerande oftast...) så det är liksom det där med att orka sätta sig med riktiga foton (alltså snygga) när man kommer hem också. Nacken och axlarna och armarna tar lite stryk. Oftast redigerar jag inte.
-

moia - Alltid online

Idag har jag lånat min kopis canon EOS 450D tror jag den heter va? hehe...såå kul jag har
... Hoppas verkligen de kan fixa den åt meig , billigt
..
Ni kamerafrantaster ! vet ni om den e bra? Asså tror det e standrad objektiv (eller va ni snakar om
) Fina bilder blir det ju iallafall...(jag skulle nog inte se så mkt skillnad på två olika systemkamerors bilder ioförsej )
Ni kamerafrantaster ! vet ni om den e bra? Asså tror det e standrad objektiv (eller va ni snakar om
- Tigi
- Alltid online

Sitamoia , ja det e sååå roligt att fota makro alltså ! Man blir nästan beroende hehe!!!
Nelia , jag vet ju inte heller riktigt vad HDR är så jag skulle oxå vilja ha en förklaring
Sen vill jag ju lära mig vilket som 
Chobb , TACK!!! Blir så glad
Alla fina bilder ... det e sååå kul att se alltså!!! Sen kom jag ju på att jag inte lagt upp nått kort på mina älskade små barn !!! Får ta å göra det sen !
Nelia , jag vet ju inte heller riktigt vad HDR är så jag skulle oxå vilja ha en förklaring
Chobb , TACK!!! Blir så glad
Alla fina bilder ... det e sååå kul att se alltså!!! Sen kom jag ju på att jag inte lagt upp nått kort på mina älskade små barn !!! Får ta å göra det sen !
- Isan
- Alltid online

HDR är en bild som är sammansatt med 3 olika (eller fler) bilder med olika slutartider. Man kan antingen ta flera foton på samma objekt med stativ (med olika långa slutartider förstås) och sedan sätta dem samman till en bild.
Eller så väljer man att fotografera i RAW på sin kamera och kan sedan välja 3 (eller fler) bilder med olika exponeringar, och sedan sammansätta dem.
Vi väljer att fota med RAW för det är enklare och man behöver framför allt inget stativ. Sedan kommer vi till den biten jag inte är så hajj på, att sätta de samman till en och samma bild. Det finns olika sätt att göra detta på med hjälp av många olika program, t.ex. Photoshop eller som vi använder: Dynamic Photo HDR. Jag får höra mer med R om detta om ni vill veta, det är oftast han som hjälper mig. Men jag tror man kan söka på YouTube för att se hur man gör också.
Här ser man före och efter bild (Obs. det är inte jag som tagit dessa.)
Eller så väljer man att fotografera i RAW på sin kamera och kan sedan välja 3 (eller fler) bilder med olika exponeringar, och sedan sammansätta dem.
Vi väljer att fota med RAW för det är enklare och man behöver framför allt inget stativ. Sedan kommer vi till den biten jag inte är så hajj på, att sätta de samman till en och samma bild. Det finns olika sätt att göra detta på med hjälp av många olika program, t.ex. Photoshop eller som vi använder: Dynamic Photo HDR. Jag får höra mer med R om detta om ni vill veta, det är oftast han som hjälper mig. Men jag tror man kan söka på YouTube för att se hur man gör också.
Här ser man före och efter bild (Obs. det är inte jag som tagit dessa.)
- Bilagor
-
- hdr before.jpg (113.74 KB) Visad 372 gånger
-
- hdr after.jpg (157.13 KB) Visad 372 gånger
-

Nelia - Alltid online

Nelia: Det där verkar kul!
Längtar till våren och sommaren. Med alla färger.
Vi ska på Liseberg idag. Ska se om jag hittar nåt kul att fota!
I sommar ska jag låna pappas kameraväska med alla objektiv. Vet faktiskt inte om han har nåt macro.... det använder man ju inte sååå ofta när man tar porträtt.
Längtar till våren och sommaren. Med alla färger.
Vi ska på Liseberg idag. Ska se om jag hittar nåt kul att fota!
I sommar ska jag låna pappas kameraväska med alla objektiv. Vet faktiskt inte om han har nåt macro.... det använder man ju inte sååå ofta när man tar porträtt.
- Fru S.
- Alltid online

Nelia: Misstänkte att det var det! =D Läste om det i en fototidning jag köpte häromhalvåret. Det verkar kul! I artikeln verkade de använda något speciellt program för det, och själv har jag varken RAW-format i kameran (har ju en äldre version av Canon EOS än du) eller stativ. Stativ vill jag verkgligenverkligen ha, ett lättvikts trebent.
-

moia - Alltid online

okej här kommer en bild från mig nu oxå då ***vill vara me i fotografgänget***
Min allra första närbild med en systemkamera !
å jag e såååå nöjd

Juligt värre
Min allra första närbild med en systemkamera !
å jag e såååå nöjd

Juligt värre
- Tigi
- Alltid online

Den var fin Tigi....
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
sitamoia: Jag måste tyvärr säga att bilden är ett lyckat misstag.... satt o joxade en kväll med olika slutartider och andra inställningar på kameran och så blev det några riktigt bra bilder o en massa dåliga bilder.... Är nog inget fotografiskt geni 
Macro bilder är roliga, ska lägga upp några bilder sen, sitter vid fel dator just nu
Macro bilder är roliga, ska lägga upp några bilder sen, sitter vid fel dator just nu
-

MammaLotta - Alltid online

Nu vill R vara med på ett hörn, vi brukar ju fotografera ihop så jag tänkte jag skulle sätta in en bild vi tog igår när dimman låg så kusligt här. En HDR-bild.
- Bilagor
-
- hdr.jpg (43.14 KB) Visad 259 gånger
-

Nelia - Alltid online

Och första fotot med blixten som kom i fredags. Det blev dock ingen bra bild, det krävs nog mycket fotande och trixande innan man lär sig det här med blixt riktigt.
- Bilagor
-
- joel.jpg (88.97 KB) Visad 256 gånger
-

Nelia - Alltid online

Vi har så gott som bestämt oss för att köpa en Canon 450D. Vi grunnar dock på val av objektiv, Sitamoia du har ett allround objektiv, som du rekommenderade.
Det var väl det här...?!
EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Sen lurar jag lite på detta:
EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
Nu behöver jag lite hjälp av er som är kunniga i ämnet!
Vilket har jag bäst nytta av? Kan jag ha 18-200 objektivet som ett allround? Och räcker det med ett av dessa? Tacksam för lite råd!
Det var väl det här...?!
EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Sen lurar jag lite på detta:
EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
Nu behöver jag lite hjälp av er som är kunniga i ämnet!
Vilket har jag bäst nytta av? Kan jag ha 18-200 objektivet som ett allround? Och räcker det med ett av dessa? Tacksam för lite råd!
-

magda - Alltid online

Återgå till Foto & scrapbooking