fotograferande tråden
Re: fotograferande tråden
Isan: Tycker du ska lämna bilden som den är. Den är jättefin!
Och tack! Man måste inte fota i RAW. Det räcker att du tar ca 5 bilder med olika exponering så kan du göra en hdr-bild utav det. Men då behöver du isåf använda stativ så att bilden blir exakt likadan på alla bilder, och om du tar på moln etc som förflyttar sig måste du vara snabb. Fotar du i RAW räcker det med ett foto så har du alla exponeringar där redan.
Fru S: Låter oerhört spännande! Det projektet vill jag höra mer om! Vi får ta en fika/lunch till snart tycker jag!
Och tack! Man måste inte fota i RAW. Det räcker att du tar ca 5 bilder med olika exponering så kan du göra en hdr-bild utav det. Men då behöver du isåf använda stativ så att bilden blir exakt likadan på alla bilder, och om du tar på moln etc som förflyttar sig måste du vara snabb. Fotar du i RAW räcker det med ett foto så har du alla exponeringar där redan.
Fru S: Låter oerhört spännande! Det projektet vill jag höra mer om! Vi får ta en fika/lunch till snart tycker jag!
-

Nelia - Alltid online

Här fotar jag också alltid i RAW + Jpeg L
Blir väldigt sugen på att börja mixtra lite med HDR... Har fått blodad tand på kursen nu med...
Nelia: Du har inte lust att lägga upp nån HDR i både orginal och bearbetad version???
Så man liksom ser skillnaden före och efter!
Blir väldigt sugen på att börja mixtra lite med HDR... Har fått blodad tand på kursen nu med...
Nelia: Du har inte lust att lägga upp nån HDR i både orginal och bearbetad version???
Så man liksom ser skillnaden före och efter!
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Tack Nelia !!!
Ok då fattar jag lite mera ! Ska verkligen försöka mig på att göra en HDR bild sen ! Ska åka till ett ställe med en gammal ruin till helgen då kan jag ju göra lite tester med detta !!! Tack för alla bra tips allihopa!
Ok då fattar jag lite mera ! Ska verkligen försöka mig på att göra en HDR bild sen ! Ska åka till ett ställe med en gammal ruin till helgen då kan jag ju göra lite tester med detta !!! Tack för alla bra tips allihopa!
- Isan
- Alltid online

Här kommer före och efter bilder!
Bilden är för övrigt tagen med vårt nya vidvinkelobjektiv, så det är mycket tack vare det som vi får med så mycket himmel. Bilden är tagen från vår balkong.
Före

Efter

Före

Efter

-

Nelia - Alltid online

Verkligen läckert alltså !!! Blir sååå sugen .. men jag kom på det att det kasnke e bra att ha ett program där man kan göra sånt med 
Finns det någon testversion av ett sånt program kanske ??? (Tänker högt)
Finns det någon testversion av ett sånt program kanske ??? (Tänker högt)
- Isan
- Alltid online

Om jag skulle fota med RAW+jpeg hela tiden så skulle det bara inte gå. Jag fotar aaaalldeles för mycket för det. Fyller redan upp jag vet inte hur mycket utrymme på externa hårddisken. Vi skulle helt enkelt drunkna... =) När hårddiskarna kommer upp i terrabite (eller vad det blir efter giga) så kanske.
-

moia - Alltid online

Men du behöver ju inte spara de raw-filer som du inte ska använda, så tänker jag i alla fall 
-

Tossy - Alltid online

Nej, vi slänger de RAW-filer vi inte kommer att använda till hdr. Sen så ändrar vi inställningen på kameran när vi har hittat något att fota som kan funka som hdr, vi fotar alltså inte med RAW+jpg helg tiden.
-

Nelia - Alltid online

Isan: Photomatix Pro 3.0 heter det programmet som vi använder. Jag tror att det finns en testversion av det. Sök på google. 
-

Nelia - Alltid online

Nelia ska kolla upp detta i helgen då jag kommer att ha lite mera tid
Tack för att du talad om vad det heter
Tack för att du talad om vad det heter
- Isan
- Alltid online

sitamoia skrev:Om jag skulle fota med RAW+jpeg hela tiden så skulle det bara inte gå. Jag fotar aaaalldeles för mycket för det. Fyller redan upp jag vet inte hur mycket utrymme på externa hårddisken. Vi skulle helt enkelt drunkna... =) När hårddiskarna kommer upp i terrabite (eller vad det blir efter giga) så kanske.
Det FINNS hårddiskar i terrabite!
ISAN: Jag tycker också att du ska låta bilden vara som den är. Superfin!
- LillaMalin
- Alltid online

Japp.. Alldeles riktigt... Terra-diskar finns (här också)...

-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Hehe, attans då. Ja får väl se hur det blir med mitt RAW-fotande. Jag håller som bäst på att lära mig dels kamerans grunder och dels studiofotografering. Studio var jag första gången på idag, det är tre tillfällen. Var en lustig nisse som höll i det men det var trevligt. Jag tror jag kommer få ut något av det, om inte annat så ett väldigt habegär efter diverse olika studioprylar! =)
-

moia - Alltid online

Återgå till Foto & scrapbooking