fotograferande tråden
Re: fotograferande tråden
Klart hon ska va med 
Var på Universeum idag och där fanns lite rinnande vatten så jag passade på att testa. Börjar så smått förstå mig på kameran nu och vissa inställningar man kan göra, men jag har mycket kvar att lära.

De här maneterna var skojiga att fota också

Var på Universeum idag och där fanns lite rinnande vatten så jag passade på att testa. Börjar så smått förstå mig på kameran nu och vissa inställningar man kan göra, men jag har mycket kvar att lära.

De här maneterna var skojiga att fota också

-

Tossy - Alltid online

Underbara Mio-bilder evelinah! Och Tossy, den där maneten var helcool, ser ut som rymden!
-

moia - Alltid online

Underbara bilder ni allihop har slängt upp här!! Jag blir fascinerad av era vattenbilder, nästan så jag blir sugen att prova själv.
Mio-bilderna var ljuvliga!!
HDR kan man t.ex. läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/HDR
Vi gör så att vi tar foton i RAW-format och sen får man fram HDR-bilder med hjälp av ett program på datorn (vet inte på rak arm vad det heter). Jag kan förklara närmare när min sambo sitter med om någon vill, men tror att jag skrivit om det tidigare i tråden.
Här är en HDR-bild som faktiskt jag fotade själv igår. Vi hade så häftigt väder här hemma efter en rejäl höststorm som gick förbi på lördagen så då passade jag på att fota.

Mio-bilderna var ljuvliga!!
HDR kan man t.ex. läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/HDR
Vi gör så att vi tar foton i RAW-format och sen får man fram HDR-bilder med hjälp av ett program på datorn (vet inte på rak arm vad det heter). Jag kan förklara närmare när min sambo sitter med om någon vill, men tror att jag skrivit om det tidigare i tråden.
Här är en HDR-bild som faktiskt jag fotade själv igår. Vi hade så häftigt väder här hemma efter en rejäl höststorm som gick förbi på lördagen så då passade jag på att fota.

-

Nelia - Alltid online

Wow Nelia, heeelt underbar himmel!!! Solstrålarna som bryter igenom är verkligen pricken över i. Jag blir lite tagen nästan.
-

moia - Alltid online

tack
jag är ny på dethär med systemkameror.. har bara lånat pappas ett tag. önskar jag vore lika bra som alla härinne!
frän bild på maneten, tossy!
åh, Nelia.. vad underbar bilden var.. jag fastnade verkligen i den & kunde inte sluta titta, ser så häftigt ut när solstrålarna bryter igenom! får se om jag förstår mej på vad HDR är
frän bild på maneten, tossy!
åh, Nelia.. vad underbar bilden var.. jag fastnade verkligen i den & kunde inte sluta titta, ser så häftigt ut när solstrålarna bryter igenom! får se om jag förstår mej på vad HDR är
-

evelinah - Alltid online

Nelia: Ni tar alltså bara en bild i RAW, och inte flera olika exponeringar?! Du får gärna kolla upp vad programmet heter. I'm dying to try it.
-

moia - Alltid online

Men...Åh så gullig Mio när hon pussar nallen!
Häftig manet Tossy
Nelia: Vilken himmla bild
Häftigt när solstrålarna går igenom.
Häftig manet Tossy
Nelia: Vilken himmla bild

-

Redhotwera - Alltid online

sitamoia: Precis! Vi tar bilden i RAW och då blir bilden en RAW-fil. Av den filen så gör vi fem bilder med olika exponering (-2, -1, 0, +1, +2) och sen slår vi ihop dem fem bilderna till en bild helt enkelt, med ett program som heter Photomatix Pro 3.0 (det kan hända att det finns en testversion, annars kostar det pengar).
Man kan även ta bilder med stativ med olika exponeringar, om inte kameran klarar att ta i RAW.
Man kan även ta bilder med stativ med olika exponeringar, om inte kameran klarar att ta i RAW.
-

Nelia - Alltid online

Åh så bra förklarat, det måste jag testa... om programmet finns som testversion förstås, annars får jag väl försöka hitta nåt annat 
-

Tossy - Alltid online

Här kommer några bilderfrån mig 
Tindrabus!

Frost!

Gräsligt värre

Tindrabus!

Frost!

Gräsligt värre

- LillaMalin
- Alltid online

Jag måste testa! Har aldrig fotat med RAW, dels för att jag nästan bara fotat på auto och då kan man inte använda RAW, och dels för att det blir lite väl stora filer för vardagsfotande. Fast ibland önskar jag att jag gjort det, har en del riktigt fina bilder från bl a Skottland. Men man vet ju aldrig när man får de där riktiga guldkornen...
-

moia - Alltid online

sitamoia: Om du ställer kameran på P så fotar den automatiskt ,typ och samtidigt kan du ställa in i menyn att den ska fota i RAW.
Jag fotar alltid i RAW+ jpg L.
Jag fotar alltid i RAW+ jpg L.
- Fru S.
- Alltid online

Nelia: Bra däääär!
Man får lära sig mycket coolt och bra på min kurs.
Jag måste bara lätta mitt hjärta lite, hoppas att det är ok.
Vi håller på med ett dokumentärprojket just nu och det är skitsvårt! Jag hade handledning i dag och jag trodde jag var på rätt spår men nu har jag helt plötsligt bytt och jag känner mig en smula förvirrad. Jag kommer att bli superpersonlig i dessa bilder och det känns läskigt.
Men det är nog det jag behöver, att tänka utanför vad jag brukar.
Om jag vågar lägger jag upp bilderna här när projektet är avslutat.
Man får lära sig mycket coolt och bra på min kurs.
Jag måste bara lätta mitt hjärta lite, hoppas att det är ok.
Vi håller på med ett dokumentärprojket just nu och det är skitsvårt! Jag hade handledning i dag och jag trodde jag var på rätt spår men nu har jag helt plötsligt bytt och jag känner mig en smula förvirrad. Jag kommer att bli superpersonlig i dessa bilder och det känns läskigt.
Men det är nog det jag behöver, att tänka utanför vad jag brukar.
Om jag vågar lägger jag upp bilderna här när projektet är avslutat.
- Fru S.
- Alltid online

Tossy , underbar manet du fick på bild !
Nelia ! Herregud vilken bild alltså !!! Underbar verkligen ! Solstrålarna som lyser igenom molnen ... vackert !!! Drömmer mig bort lite !
Det där med HDR måste jag nu ge mig på bara för det .... måste man alltid fota i RAW för att kunna göra HDR bilder ?
LillaMalin alltid lika underbara bilder
Slänger in en bild på min lilla Meja i full färd med att provsmaka en grön tomat !!!
Vad tycker ni ... borde jag beskära på höger sida eller ska den vara som den är ?
Nelia ! Herregud vilken bild alltså !!! Underbar verkligen ! Solstrålarna som lyser igenom molnen ... vackert !!! Drömmer mig bort lite !
Det där med HDR måste jag nu ge mig på bara för det .... måste man alltid fota i RAW för att kunna göra HDR bilder ?
LillaMalin alltid lika underbara bilder
Slänger in en bild på min lilla Meja i full färd med att provsmaka en grön tomat !!!
Vad tycker ni ... borde jag beskära på höger sida eller ska den vara som den är ?
- Bilagor
-
- Meja Gröntomat 1.jpg (112.32 KB) Visad 187 gånger
- Isan
- Alltid online

Återgå till Foto & scrapbooking