Banner Forum Image

fotograferande tråden

Fotat och scrappat - spana in och ladda upp!

Re: fotograferande tråden

Inläggav Nelia » ons dec 03, 2008 21:19

sitamoia: Tack! Jag blir så glad när du tycker om mina foton, för jag tycker ju detsamma om dig, att du tar otroligt fina foton! :)

Och tack alla andra såklart, som tyckte att fotot var fint! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » ons dec 03, 2008 21:33

Idag testade jag nya kameran en Nikon D80 med 18-55mm objektiv..utomhus för första gången! Så roligt!! De andra bilderna tog jag för att testa skärpan. Men dem blev fina också! Inte retucherade.. men jag vill gärna lära mig hur man gör. Det finns ju färdigt sånt program i kameran.
Bilagor
tulpan .jpg
tulpan .jpg (50.63 KB) Visad 497 gånger
liten tomte.jpg
liten tomte.jpg (43.88 KB) Visad 497 gånger
Ida ute.jpg
Ida ute.jpg (54.71 KB) Visad 497 gånger
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » ons dec 03, 2008 21:43

Åh så mycket fina bilder :D
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » ons dec 03, 2008 22:04

Nelia: Vad är det för objektiv du har då? Eller vet du någon modell som jag kan titta efter när jag letar i djungeln???
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav moia » ons dec 03, 2008 22:13

Nelia: Tack själv. =D Måste förresten fråga, använder du några filter eller så? Jag äger ett UV-filter men har aldrig använt det, för jag har inte riktigt förstått varför man ska ha det. Måste nog bara ta mig i kragen och testa, för jag har på känn att det kan vara bra för vitbalansen när det är väldigt ljust ute.

Jag har också ett objektiv med fast optik (verkar vara likt ditt Nelia!). Jag köpte det för att jag ville kunna ta bättre bilder inomhus eftersom det är "snabbare" (har större bländare eller vad det heter, usch jag måste verkligen lära mig lite mer både teori och termer). Jag använde det inte på nästan ett år, men sedan började jag när Vincent redan var några månader gammal. Skulle börjat tidigare, för nu är det nästan det enda jag fotar med. Nackdelen är att det just är fast, och inte har så stor brännvidd, det är liksom redan väldigt inzoomat. Så vill man få med hela rum så är det inget bra val. Men det blir väldigt fina kort med kort skärpedjup (alltså att när skärpan är på en punkt blir objekt som befinner sig närmre eller längre ifrån blir suddiga). Det är ett Canon 50 mm-objektiv.

Mitt "standardobjektiv" som jag köpte samtidigt som kameran är egentligen inget standard, utan ett 17-85 mm objektiv som jag tycker väldigt mycket om. Det är helt perfekt allround! Ett sådant kan jag rekommendera om man bara ska ha ett objektiv, eftersom det ger många möjligheter till både landskaps- och närbilder.

Min kamera är förresten en Canon EOS 350D. Den lite äldre varianten av 450D. Min kamera är min älskling! Släpar med den vart jag än går...

Min fotografiska önskelista:
- trebent stativ
- extern blixt
- fotokurser (bl a ljussättning & "kamerakunskap")
- teleobjektiv
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons dec 03, 2008 22:46

sitamoia: Vi hade ett UV-filter men sålde det då vi aldrig använde det. UV-filter ska finnas inbyggt på digitala systemkameror har vi hört, så vi hade det mest för att skydda objektivet. Nackdelen är att slutartiden blev dubbelt så lång med filtret på. Varför vet jag inte, det verkade bara bli så.

Vi har precis beställt en extern blixt i julklapp till oss! Den kommer imorgon, ska bli jätteroligt att fota med den! Vi hade en som R beställde från Ebay som funkade, men den var inte original. Canon's blixtar är ju mycket bättre. Så vi sålde den och har nu beställt en Canon 430 EX II.

Vår önskelista består av:
- teleobjektiv
- bättre kamera när vi känner att vi behärskar den vi har
- drömobjektivet är från Canon's L-series. Men då får vi nog vinna på Lotto först :P

Frixie: Vi har ett likadant objektiv som sitamoia, ett Canon 50mm 1.8. Det är verkligen super! Men som sitamoia skriver så är det dålig brännvidd på det. Det är ett "porträtt-objektiv" egentligen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor dec 04, 2008 09:12

Nelia o Sitamoia..får man fråga vad era kamrer låg på ..i pris... det finns ju olika prisklasser på systemkameror...vill lixom veta hur mkt man behöver lägga för att få en bra systemkamera...?
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor dec 04, 2008 10:02

Tigi: Vår kostade 7000 kr (Canon 400D) men det var för att min slösaktige pappa (som vi fick den av förra julen) inte orkade prisjaga. Tror den fanns för omkring 4500-5500 kr nu sist jag kollade priser. Nu har det ju kommit en nyare (450D) och är väl på väg med ytterliggare en nyare modell (500D) så då ligger de kanske lite högre i pris i början. Prova att söka på http://www.pricerunner.se och se vad det finns för billigast-pris.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » tor dec 04, 2008 10:23

Ok. Tack för tipsen....
Ska prata med mina kontakter och se vad jag kan få för pris på något sån då...

Är så sugen på att liksom uppgradera och börja ta det här lite mer på allvar...
Bild

Användarvisningsbild
Frixie

Inläggav Chobb88 » tor dec 04, 2008 10:41

Vi har en Nikon D40 och den är vi jättenöjda med och en sån kan man få för under 4000 kr.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tor dec 04, 2008 11:40

Minns inte riktigt vad min kostade för det var några år sedan jag köpte den, men inkl. objektiv blev det kanske runt 8000, och då köpte jag som sagt ett lite "bättre" ojektiv istället för det som vanligen följer med.

Tänk när man har råd/kan med att skaffa värsting-Canonen för 38000... + en hel hög häftiga objektiv... *drömma*

Nelia: Åh, lyckliga ni! Jag spanade just in precis en sådan blixt i en fotoreklamtidning som kom till jobbet idag. =)) Var beställde ni och vad fick ni betala?
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor dec 04, 2008 12:53

sitamoia: R jobbar på Canon så det är personalbeställning, 1600 kr :)

Hehe.. ja en sån kamera du.. Ja tack! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor dec 04, 2008 13:56

ok för en kompis till mig köpte sin "svart" då..den kosta runt 5000 tror jag..men han köpte den för 2000:-...vet inte vad det var för sort men , det va en canon iallafal...han kunde fixa en till oss oxå..men jag ska fråga va det är för nån först... deras funkar iallafall jättebra å den tar fiin fina kort... men då vet jag att kameror för 5000 kanske inte e så dumma ändå...(trodde att de som låg runt det priset va "dåliga", för min kille sa att de kostar runt 10000 , de bra då.) men som sagt min kompis kamera e ju hur bra som helst...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » tor dec 04, 2008 14:23

Jag köpte min canon 350D för 5000.
Jag är supernöjd med den!
Bild

Användarvisningsbild
Frixie

Inläggav moia » tor dec 04, 2008 15:34

Nelia: Fusk ju! =D Den jag såg idag (alltså precis samma) kostar 2.390:-
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Foto & scrapbooking