fotograferande tråden
Re: fotograferande tråden
Frixie: Åååh vad kul! *håller tummarna steeeenhårt här*
Kul att du beställt julklapp också, hihi.
Har inte hunnit börja kolla fish-eye än. Sitter här hemma och är dödsförkyld just nu så jag gör det så fort jag får ork.
magda: Vad för slags minneskort har nog ingen betydelse. Alltså märke menar jag då. Självklart är det bra med stort minne, RAW tar massvis med plats. Särskilt om man tar i RAW+L (så man får jpeg-format med en gång och slipper göra om fotona från cr2 till jpeg i datorn). Tror vi fotar med 1 GB, så det är ju inte megastort. Får plats med ca 50 bilder i RAW+L. Eller ca 250 i enbart jpeg (L). Men vi har 2 st istället.
Kul att du beställt julklapp också, hihi.
Har inte hunnit börja kolla fish-eye än. Sitter här hemma och är dödsförkyld just nu så jag gör det så fort jag får ork.
magda: Vad för slags minneskort har nog ingen betydelse. Alltså märke menar jag då. Självklart är det bra med stort minne, RAW tar massvis med plats. Särskilt om man tar i RAW+L (så man får jpeg-format med en gång och slipper göra om fotona från cr2 till jpeg i datorn). Tror vi fotar med 1 GB, så det är ju inte megastort. Får plats med ca 50 bilder i RAW+L. Eller ca 250 i enbart jpeg (L). Men vi har 2 st istället.
-

Nelia - Alltid online

Här kommer två foton från Skottland. Vi var där ett helt gäng i slutet av augusti förra året, och som grande finale på resan berättade jag och P för alla (fem av våra närmsta vänner + min bror) att vi väntade barn. En av vännerna blev alldeles till sig och beställde genast en runda apelsinjuice till alla, haha! Och min bror, stackaren, han blev alldeles chockad. Hade fattat nada av min alkoholfria tillvaro under åtta dagar i whiskyns och ölens tecken... =))
Har lekt en hel del med dessa två, som synes. Vet inte om jag är helt nöjd, men lite fina blev de ändå.
Har lekt en hel del med dessa två, som synes. Vet inte om jag är helt nöjd, men lite fina blev de ändå.
- Bilagor
-
- skottland 1 - 070827.jpg (151.76 KB) Visad 417 gånger
-
- skottland 2 - 070827.jpg (156.83 KB) Visad 417 gånger
-

moia - Alltid online

Nu har jag redan lagt in dessa bilderna i den svart/vita bilder-tråden, men lägger in här också för jag gillar de så mycket. Särskilt den sista, tycker det är fint med foton där man gör de svartvitt och sedan släpper igenom liiite lite färg.
- Bilagor
-
- Vanligt svartvitt
- black&white.jpg (78.22 KB) Visad 387 gånger
-
- Svartvitt med gradient-lager
- black&white2.jpg (59.48 KB) Visad 386 gånger
-
- Svartvitt med lite färg-genomsläpp
- black&white3.jpg (67.11 KB) Visad 386 gånger
-

Nelia - Alltid online

Nu har jag gett mig in på att testa fota blommor..här kommer mina två första bilder 
- Bilagor
-
- .
- Kamerabilder 007.JPG (63.61 KB) Visad 374 gånger
-
- .
- Kamerabilder 008.JPG (59.69 KB) Visad 374 gånger
- Encisen
- Alltid online

Ännu en favorit! Från Portugal i somras.
- Bilagor
-
- joel och pvn1.jpg (119.4 KB) Visad 351 gånger
-

Nelia - Alltid online

Näämen gud vad häftig bild Nelia!!!
Ni är grymma på att ta kort
Och Joel är ju såå söt!
Ni är grymma på att ta kort
- Encisen
- Alltid online

svart-vita-bildertråden har jag missat, argh! =)) Nej nu har jag slutat jobbet, ska stänga ner datorn och åka hem, äntligen...
-

moia - Alltid online

Ååå såå många fina bilder ju !!!
Nelia , han e väldigt fotogenisk din son !!! Superfin bild
Lägger upp en svartvit här , den ligger på den andra tråden oxå. Sen en bild på lilla Meja då
Nelia , han e väldigt fotogenisk din son !!! Superfin bild
Lägger upp en svartvit här , den ligger på den andra tråden oxå. Sen en bild på lilla Meja då
- Bilagor
-
- Meja sv.jpg (66.97 KB) Visad 287 gånger
-
- Blomman.jpg (68.54 KB) Visad 287 gånger
- Isan
- Alltid online

Nu har vi köpt oss en tidig julklapp, det blev en Canon EOS 1000d, kändes som om den räckte alldeles utmärkt för oss. Det följde med ett objektiv 18-55 och efter vi packat upp den var vi ju tvungna att testa lite, här är ett par bilder. Oj vad skoj det är och vad fina korten blir 

-

Tossy - Alltid online

Vilka super fina bilder!
Nelia, sitamoia: Bearbetar ni alltid era bilder i datorn för att de ska bli så där fina och "kontrastiga"?
Undrar sedan också vad man ska satsa på för objektiv till en Canon 350 D om man vill få till riktigt tvärskarpa närbilder? Har just nu bara det som följde med kameran (18-55 mm)
Nelia, sitamoia: Bearbetar ni alltid era bilder i datorn för att de ska bli så där fina och "kontrastiga"?
Undrar sedan också vad man ska satsa på för objektiv till en Canon 350 D om man vill få till riktigt tvärskarpa närbilder? Har just nu bara det som följde med kameran (18-55 mm)
-

lisap - Alltid online

lisap: Jag ökar kontrasten ibland, men brukar inte göra det på de Vincentbilder jag lägger upp här (hinner inte fixa något med dem, sitter för mycket vid datorn som det här, haha). De två Skottlands-fotona som ligger i den här tråden har jag pysslat på diverse olika sätt med, bla använt dodge/burn-verktyget.
Ang. objektivet så är det som både Nelia och jag har ett bra alternativ! Det är ett fast 50 mm-objektiv.
Ang. objektivet så är det som både Nelia och jag har ett bra alternativ! Det är ett fast 50 mm-objektiv.
-

moia - Alltid online

Sitamoia å Nelia , finns det fasta objektiv även till Nikon som e liknande det ni har ???
Jag älskar verkligen era bilder å jag skulle så gärna vilja ha till såna bilder jag med på mina barn *ler*
VAd kostar dom på ett ungefär?
Jag älskar verkligen era bilder å jag skulle så gärna vilja ha till såna bilder jag med på mina barn *ler*
VAd kostar dom på ett ungefär?
- Isan
- Alltid online

Återgå till Foto & scrapbooking