Första dagen på förskolan!
6 inlägg • Sida 1 av 1
Första dagen på förskolan!
Idag är Esters första inskolningsdag!
Spännande och nervöst!
Nu kommer vi inte längre ha koll på vilka influenser hon får, nu är hon ju stora tjejen som ska ut i världen- oj hjälp! Jag är så avundsjuk på min sambo att jag inte får göra inskolningen, jag vill också vara med.
Personalen och förskolan verkar jättebra, så det känns skönt.
Men jag är lite rädd att det är kanske lite sent att skola in henne nu. Hon är inne i en lite mer orolig period just nu och har också så mycket egen vilja nu jämfört med när vi "skulle haft" plats egentligen.
(Vi har stått i kö sen Ester föddes till att hon behövde plats i januari. Mormor, farmor, morfar och faster har fått passa på dagarna. Jaja, finns det inga platser så finns det inte..)
Förskolan är helt ny, de har inte ens tagit plasten från fönsterna än och det saknas förtfarande möbler. Men så fräscht!
Men kanske hade det varit tryggare för Ester att komma till ett ställe där vissa barn redan varit inskolade, nu är ju alla barnen där lika nya och oroliga så att säga.
Mest oroar jag mig för att Ester inte är så van vid att leka med andra barn. (Vi var först ut bland våra vänner med att skaffa barn.) Hon brukar försöka få kontakt på lekplatser och så men det går sådär för det mesta. Och hon tyr sig oftast till lite äldre barn, och på förskolan är ju alla småttingar.
Hon är själv tidig med talet och de andra barnen som ska börja där verkade inte riktigt ha börjat prata än, hon vill annars mest sitta och snacka och lägga pussel just nu.
Men det kanske bara är jag som är nojig för att lillan ska börja förskolan
Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?
Nu kommer vi inte längre ha koll på vilka influenser hon får, nu är hon ju stora tjejen som ska ut i världen- oj hjälp! Jag är så avundsjuk på min sambo att jag inte får göra inskolningen, jag vill också vara med.
Personalen och förskolan verkar jättebra, så det känns skönt.
(Vi har stått i kö sen Ester föddes till att hon behövde plats i januari. Mormor, farmor, morfar och faster har fått passa på dagarna. Jaja, finns det inga platser så finns det inte..)
Förskolan är helt ny, de har inte ens tagit plasten från fönsterna än och det saknas förtfarande möbler. Men så fräscht!
Mest oroar jag mig för att Ester inte är så van vid att leka med andra barn. (Vi var först ut bland våra vänner med att skaffa barn.) Hon brukar försöka få kontakt på lekplatser och så men det går sådär för det mesta. Och hon tyr sig oftast till lite äldre barn, och på förskolan är ju alla småttingar.
Hon är själv tidig med talet och de andra barnen som ska börja där verkade inte riktigt ha börjat prata än, hon vill annars mest sitta och snacka och lägga pussel just nu.
Men det kanske bara är jag som är nojig för att lillan ska börja förskolan
Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?
-

jetboy - Galen i vimedbarn.se

Re: Första dagen på förskolan!
det ska nog gå fint. det låter ju som en bra förskola du har hittat och att alla barnen kommer dit "nya".
nu har jag inte dom på en förskola utan dagmamma då mina barn sjunker tillbaka när det bli för många runt omkring dom.
tänk på att när ni inskolar att inte släppa taget fort under dessa två veckor om ni märker att hon skriker som en galning så fort du rör dig ifrån henne eller liknande för det kan förvärra inskolningen och hon bli rädd istället.
men jag tro din dotter kommer att vara lite mindre på det i början och sedan kommer det flyta på galant.
nu har jag inte dom på en förskola utan dagmamma då mina barn sjunker tillbaka när det bli för många runt omkring dom.
tänk på att när ni inskolar att inte släppa taget fort under dessa två veckor om ni märker att hon skriker som en galning så fort du rör dig ifrån henne eller liknande för det kan förvärra inskolningen och hon bli rädd istället.
men jag tro din dotter kommer att vara lite mindre på det i början och sedan kommer det flyta på galant.
- HärligaTöser
- Alltid online

Spännande och läskigt med inskolning! Det är ju lika mycket föräldrarna som ska skolas in som barnen
Elis började för snart ett år sedan, han var då 1 år och nästan 8 månader. De var några jobbiga dagar i början då han grät när vi skulle gå, men sedan dess har han älskat det! De flesta barnen är i hans ålder på avdelningen. Elis tal utvecklades väldigt mycket bara av att vara i en annan miljö och träffa andra vuxna (pedagogerna) och utmanas av dem språkigt
Hoppas det blir ebn bra inskolning för er!
Elis började för snart ett år sedan, han var då 1 år och nästan 8 månader. De var några jobbiga dagar i början då han grät när vi skulle gå, men sedan dess har han älskat det! De flesta barnen är i hans ålder på avdelningen. Elis tal utvecklades väldigt mycket bara av att vara i en annan miljö och träffa andra vuxna (pedagogerna) och utmanas av dem språkigt
- shoegal
- Alltid online

Tack för svaren!
Än sålänge verkar det gå bra! Ester hittade t o m en kompis redan, de lekte och gick runt och höll handen å allt!
Men det gick inte att sova där, tillslut fick hon åka hem lite tidigare.
Hon sover alltid middag i vagnen, och nu skulle hon helt plötsligt sova på en madrass i ett rum fullt med främmande barn, och de hade inte ens några gardiner och det var jätteljust och solen lyste tydligen in jättemycket. Jag förstår henne..
Hon sover alltid middag i vagnen, och nu skulle hon helt plötsligt sova på en madrass i ett rum fullt med främmande barn, och de hade inte ens några gardiner och det var jätteljust och solen lyste tydligen in jättemycket. Jag förstår henne..
-

jetboy - Galen i vimedbarn.se

Hoppas att det går bra. Jag tror alla föräldrar oroar sig för inskolningen, speciellt med första barnet. Jag tyckte det var superjobbigt med stora killen men det gick hur bra som helst. Började oxå skola in igår och det gick bra, känner inte alls samma oro nu. Vad sött med en kompis redan. När det gäller sovandet kan du kanske höra om hon får sova i vagnen, så gör många på Sebbes nya dagis har jag förstått. Sedan kommer det nog att mörkläggas i "sovrummet" när de har fått mer ordning. Jag tror Sebbe kommer ha svårt att låta de andra barnen sova, men å andra sidan klarar han ofta av att vara vaken och tar igen det sedan när han kommer hem. Jag kommer hämta redan vid halvtre så han hinner ju ta en tupplur då.
- Trötta mamman
- Alltid online

vad skönt att hon hittade en kompis med en gång
det där med sovande vänjer hon sig säkert senare. hon tycker nog att det var lustigt att man skulle ligga där i en "hög" och sova- 
- HärligaTöser
- Alltid online

6 inlägg • Sida 1 av 1