Banner Forum Image

Förskola VS dagmamma?

Diskutera förskola och familjedaghem

Förskola VS dagmamma?

Inläggav EmpaochKringlan » mån feb 01, 2010 12:49

Eventuellt ska jag börja jobba tre dagar i veckan från mars. Det kom lite snabbt på, så det är inte säkert att vi får vårt förstahandsval, en väldigt näraliggande förskola. Hon på vårt kommundelskontor nämnde nåt om dagmamma, och jag kunde ju inte annat än att låta positiv till det, fast skulle nog föredra "vanlig" hederlig förskola...

Nån som har erfarenhet av dagmamma? Både för- och nackdelar tack! :)
Bild

Bild
EmpaochKringlan
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Förskola VS dagmamma?

Inläggav Medea » mån feb 01, 2010 12:59

Hm..jag har ingen erfarenhet men har tänkt på det själv, när det blir dags för Ophelia. :)
Jag kommer att kolla på hur stora barngrupperna är först och främst.
Jag blir lite nojig om det är en stackars fröken eller dagmamma på massor med barn.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav EmpaochKringlan » mån feb 01, 2010 13:56

Ja, håller med dig! Man önskar ju att det inte är för stora grupper, men men... :(
Vet inte hur många barn denna dagmamma har hos sig, men känner nog att jag tar vad jag får, och ställer mig i överflyttningsposition till förskolan direkt. Där har de inte stora grupper!
Bild

Bild
EmpaochKringlan

Inläggav Taweret » mån feb 01, 2010 14:15

Vi har dagmamma till Oskar och tycker det är jättebra. Hon har bara fyra barn vilket är max antalet här i norge för en ensam dagmamma. Oskar stormtrvis hos henne och vi är nöjda.

Jag tror dock inte att det spelar så stor roll med dagmamma eller förskola egentligen. Det som är viktigt om man har dagmamma är ju att personkemin fungerar för det blir ju väldigt jobbigt om det inte fungerar.

Hoppas att ni får plats där ni vill.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav emmaoskrutten » mån feb 01, 2010 20:27

Vi har Meja hos dagmamma tre dagar i veckan och vi tycker att det är toppen. Dagmamman har bara ett barn till just nu vilket är helt lagom då Meja ju inte är så gammal. Till hösten sen när hon är lite äldre får hon börja på förskola har vi tänkt...
emmaoskrutten
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » mån feb 01, 2010 21:11

Vi har dagmamma och är supernöjda (har dock ingen erfarenhet av förskola men vi är nöjda iaf)! Här är 5 barn max. Två dagar i veckan jobbar alla dagmammor i närheten (5 st) tillsammans i en lokal så om vår dagmamma skulle bli sjuk så är det ingen fara, då känner barnen redan de andra fröknarna. För våra barn passar den lite mindre barngruppen perfekt tycker jag, samt att de får vara i en lite större barngrupp två dagar i veckan, så får de inte en chock när de börjar skolan sen! :) Jag kan inte komma på några nackdelar med vår dagmamma.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån feb 01, 2010 22:38

jag har ju världens mest fantastiska förskola så jag hade inte bytt :D men jag tror, precis som någon annan skrev innan, att det mycket är avhängigt personkemi. Nackdelen med en dagmamma är ju att om det bara finns en vuxen och om barnet och dagmamman inte går riktigt ihop finns ingen annan att vända sig till medan det på en förskola finns ett antal fröknar där man säkert hittar en favorit att känna sig trygg hos.

men jag tror det är känna efter som gäller både med förskola och dagmamma. hur ser värderingar, aktiviteter, pedagogik ut och passar det ens egna sätt att tänka? om det gör det blir man säkert väldigt nöjd, oavsett barnomsorgsform.

jag vet bara en som inte haft en bra dagmamma och det är en släktings barn. den tanten var varken snäll eller pedagogisk och förstod ingenstans den flickans behov av social träning. de bytte till dagis såsmåningom eftersom dagmamman blev konstigare och konstigare men jag tror tyvärr att det satte ganska djupa spår hos flickan. men samtidigt så är ingen av de föräldrarna särskilt duktiga på det där med barn och barns behov och andra mer observanta föräldrar hade bytt mycket tidigare tror jag.

följ din magkänsla när du gör studiebesök, då blir det bra!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav EmpaochKringlan » tis feb 02, 2010 08:54

TaCK för alla intressanta svar! Känner mig mer positiv till dagmamma nu, efter inläggen här samt pratat runt lite i min omgivning. Får vi dagmamman så tackar jag ja, men ställer mig nog i kön till dagiset som är så nära, så kan man ju se senare hur det känns. :)

Tack alla!
Bild

Bild
EmpaochKringlan

Inläggav Sinus » tis feb 02, 2010 11:21

VI har också dagmamma och det var det självklara valet för oss (kanske mkt för att min mamma är dagmamma :) ) Men i vilket fall har vi fått en del kommentarer om att barnen inte får träffa så många andra och det där med att de bara har en att vända sig till... Men här är de 5 dagmammor som träffas på en lokal 2 dagar i veckan vilket innebär att det är många barn och många vuxna. Sen träffas de nästan dagligen när de är ute och leker så det är oftast full rulle. Men jag uppskattar hemmaatmosfären, att de får göra lite andra saker än på dagis (än om pedagogiken är densamma). Och attvdet är lite lugnare.
Nu kan jag ju bara tala genom mina egna erfarenheter, men de barn som min mamma fått som varit på dagis tidigare har varit "mer under taket" och lite skrikigare än de som bara varit hos en dagmamma. Men de måste ju kanske hävda sig på ett annat sätt också, så det kanske inte är så konstigt.

Men jag tycker helt klart att du ska räkna in dagmamman som ett bra alternativ!
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan