förskola..
10 inlägg • Sida 1 av 1
förskola..
Jag har en fråga som kanske är lite dum... Men det är så att barnen ska inskolas den 19 aug och innan dess så börjar då bockjakt den 16 aug. Då min man tar ledigt då eftersom han vill jaga får man ändå börja inskolningen eller är dom tvugna att vara hemma då eftersom han tar semester... Jag tänkte att det var någon här som vet. Tacksam för svar!
-

SophieN - Alltid online

Re: förskola..
Inskolningen görs ju under förutsättning att du är med. Du har alltså inte semester när ditt barn skolas in utan ska ju vara med o sedan vara nåbar tills barnet är helt inskolat. Vad din man gör spelar ju ingen roll. Jag är inte aktiv just nu inom fsk men kan verkligen inte se ngt problem med detta.
- che
- Alltid online

Jo det vet jag att jag måste vara med. Jag bara tänkte att eftersom det finns en förälder som är ledig så tänkte jag att man inte fick börja inskolningen förrän hans semester var över...
-

SophieN - Alltid online

Jag kan inte tänka mig att det är något problem... Ni kan ju alltid fråga,men å andra sidan så är det ju ingen som vet att han har semester
Men tror inte att det skulle vara nåt problem 
- milla
- Alltid online

Jag kollade på pappret med regler och avgifter som jag fick från kommunen när vi skulle börja skola in. Där står det. "Förskoleverksamhet och skolbarnomsorg erbjuds inte under föräldrars semester, sommarlov eller annan ledighet, om inte särskilda skäl finns" Detta kanske skiljer sig från kommun till kommun. Sen kanske jakt räknas som ett särskildt skäl. Det är ju bara att ringa kommunen och fråga.
- Jessica1986
- Gillar vimedbarn.se

Tror nog att det är ungefär samma regler i de flesta kommuner,men jag undrar om det verkligen gäller under inskolning
Då är ju ändå en förälder med på förskolan eller åtminstonde är tillgänglig,så jag undrar om det gäller då....Förstår ju att det är så annars,men just under inskolning är det ju inte "riktig" barnomsorg eller vad man ska säga eftersom man är med eller är i närheten så man snabbt kan va på plats om det är något... Det bästa är ju att fråga 
- milla
- Alltid online

om jag förstått det rätt har man rätt att ha FP under inskolningsdagarna o då måste man ju få ha ledigt också? eftersom man är med barnet (eller i närheten när man går iväg några timmar) så kan man ju de facto inte arbeta.
-

Kali - Alltid online

Inskolning brukar ju ske vid speciella tidpunkter, om man har semester eller hur man är ledig bör ju kvitta. Barnet ska ju skolas in oavsett vilket och hur ni gör med det måste ju vara helt upp till er. Om någon av er däremot är lediga när inskolningen är klar och ändå lämnar på dagis så är det en helt annan sak.
- Trötta mamman
- Alltid online

Ja, det bästa är väl egentligen att fråga kommunen, men jag tänkte bara att man kunde fråga er här först för det brukar nästan alltid vara någon som vet! 
-

SophieN - Alltid online

Kali: Ja just de det stämmer
Och som du säger om man har rätt till föräldrarpenning så måste man ju få vara ledig 
- milla
- Alltid online

10 inlägg • Sida 1 av 1

[/url