Banner Forum Image

Förkylning

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Förkylning

Inläggav emmyli » ons nov 04, 2009 09:33

Hej!
hur länge sitter en snuva/förkylning i sig? Min dotter har varit snuvig nu i 2 veckor och har enligt vår öron/pann tempmätare haft förhöjd temp-37,6. De senaste dagarna har hon börjat bajsa jättemycket de är som de lilla hon får i sig går rätt igenom hon är inte stor i maten annars så detta gör ju inte saken bättre. Har försökt få tag på bvc men eftersom de är vaccinationstider så har jag inte kommit fram. Nån som har erfarenhet?
Bild

Bild
emmyli
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Förkylning

Inläggav Shrin » ons nov 04, 2009 10:02

Jag tycker inte 37.6 är direkt någon feber. Min dotter har varit snuvig i 3 veckor och är fortfarande snuvig. Ingen fara enligt läkaren. Men han sa att man kunde använda koksaltlösning så man spolar rent lite.
Jag tror inte du behöver vara orolig.
Men försök få tag på bvc lr ring sjukvårdsupplysningen om du ändå känner dig orolig.
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons nov 04, 2009 10:25

Leon va sån i 2 månader.. är lite snuvig ff. På Bvc sa hon att små barna är nästan snuviga jämt..
Han hade oxå 37,7 men det är ingen feber, först över 38 är det det tydligen på små barn.
Jag köpte näsdroppar, små pipetter, men tyckte det var svårt och obehagligt för honom, så jag skaffa en nässpray ist, gjorde susen ;)
Men Leon mådde bra förövrigt, bara första veckan han hade ont i halsen o va hes o hosta nån natt och inte vill äta annan mat än välling, men sen var han ok och fick aptiten tillbaka! :)
Hoppas hon blir bättre snart!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav emmyli » ons nov 04, 2009 11:52

Nej tycker heller inte 37,6 är feber de var därför jag skrev förhöjd temp. Fick tag i BVC men som ni sa så kan förkylningen sitta i ett tag. skulle dit och väga henne eftersom hon redan ligger och svajar mellan kurvor. hoppas bara att snuvan ger med sig snart
Bild

Bild
emmyli

Inläggav Ki27 » ons nov 04, 2009 12:06

Va bra!
Leon dippad lite i sin annars stadiga viktkurva just när han blev förkyld denna gång, men efter en månad så hade han tagit igen det igen :)
Jobbigt med snuva, ligga i uppförsbacke är bra på natten, men det vet du nog redan ;)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » ons nov 04, 2009 12:17

när finns de nässpray man kan börja med? vilkem ålder alltså.. ja kan väl inte göra de till min trå månaders antar ja? vi har köpt dom där saltdrtopparna men jag tycker dom e skit han tycker de e äckligt o inte hjälper dom direkt heller..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons nov 04, 2009 12:27

hellokitty, det finns nässpray till din kille.
Rännessans Naturell från spädbarn, det är väl typ bara vatten o salt... Jag har Neseril från 6 månader. Hör på apoteket! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » ons nov 04, 2009 21:58

okej det skall ja kolla! hur länge måste man stanna inne när dom e förkylda? ser ju att ni skrivit att de kan hålla i läänge nu har vi suttit inne i tre dar och jag får abstinens hehe o dan blir så himla lång o tråkig men samtidigt vill ja ite ta ut han när han e dyng tät och de e risigt väder.. suck..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons nov 04, 2009 22:25

Ja, jag har stannat inne hemma med Leon de dagar som han var som värst, då sov han dessutom väldigt mycket.
Men sen har vi varit ute o gått med vagnen men har stoppat om honom ordentligt så han var varm o go, gör säkert gott med lite frisk luft.
Så när han mådde bättre men bara hade lite efterhängsen snuva kvar så gjorde vi andra saker :) Nu har han ingen rinnig slemmig snuva kvar, så skönt!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav emmyli » lör nov 07, 2009 21:00

Fortfarande lite snuva kvar köpte en ny termometer också den gamla örontemp visade 37,3 och den nya rumpisen visade 38,7 ?! stor skillnad så då undrar jag ju om hon har haft feber utan att jag fattat de eftersom jag har mätt ännu högre temp än 37,3 med örontemp. Jag hoppas verkligen att hon är feber fri imorgon vi ska till S-holm mån-ons men har hon fortfrande eber så vill jag ju inte åka med en lite sjukling. Usch känner mig så fruktansvärt dålig som mamma som inte testat med en rumptemp innan men det stod att pann temp skulle vara bra. Tänker ifall de är som så att febern kommit och gått 3 ggr utan att vi riktigt vet eftersom haft mer än 37,3 på örontermometern. Och när ska man ge alvedon? Hon dricker ok men äter dåligt men orkar leka kortare stunder sen vill hon i och för sig gosa väldigt mycket.
Bild

Bild
emmyli

Återgå till Barns hälsa & utveckling