Banner Forum Image

Förkyld och långdragen hög feber - råd!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Förkyld och långdragen hög feber - råd!

Inläggav sunbeam » tor nov 04, 2010 18:43

Dottern blev förkyld i lördags (idag torsdag) och fick feber på natten, tog ingen temp men hon var het. Fick torrhosta sen och snuvan och febern fortsatte under veckan, som högst har hon haft 40,9 under de första dagarn och frossat rejält 2-3 ggr/dygn. Har fått alvedon och ipren om vartannat och på det piggnat på sig lite.
Idag har hon haft febern ungefär 5 dygn men senast idag på em frossat och tempat upp, samtidigt tycker vi oss märka att hon är piggare än tidigare (men då har hon alvedon/ipren kvar i kroppen) och leker och kan äta lite grann. Är duktig på att dricka vatten tack o lov!
Vi var till doktorn i tisdags p.ga febern var så hög och hon trodde det skulle klinga av om några dagar, kollade lungor, hals o öron och de var ok och hon verkar inte ha ont nånstans faktiskt, klagat på ont i magen ett par ggr. CRP (infektionsvärde) låg på 90 men det var inget läkaren hakade upp sig på, sa att det troligen är för att det är en kraftig virusinfektion.
Ska nog ringa läkare för en ny tid imorrn om det här fortsätter, iaf för att se om CRP har stigit.
Har ni erfarenheter av så här långvarig feber?? Om det är nåt på lungor eller öron/hals väl det har visat sig nu? Och hur länge kan man mata de små med febernedsättande??
Bild

Bild
sunbeam
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Förkyld och långdragen hög feber - råd!

Inläggav Linda* » tor nov 04, 2010 19:11

Maja har också haft en långdragen förkylning med feber i sju dygn!!! Var hos läkaren 2 ggr. Tog crp 2 ggr. Dessa låg på 7. Har man över 8 - 10 behöver man antibiotika sa hon till mig. 90 är högt, men det är ju inte säkert att det är bakterier i alla fall. Jag hade ringt 1177, bara för att vara säker. Fråga dem!

Hoppas hon blir frisk snart!
Bild

Bild
Linda*

Inläggav sprallos » tor nov 04, 2010 19:27

CRP visar hur man mådde igår, så är hon piggare nu kommer säkert ett nytt CRP visa lägre. Du kan få hög CRP av virus också (99% säker på det i alla fall) och då är ju pencillin meningslöst
sprallos

Inläggav sunbeam » lör nov 06, 2010 22:34

Tack för svaren (såg att jag skickat ett dubbelt inlägg dessutom)!
7:e dygnet inatt med hög feber, på sjukvårdsrådgivningen sa de att febern kan vara i 7-10 dygn så hon tyckte jag skulle avvakta lite.
Det enda positiva är att hon inte har lika mycket frossa nu innan hon stiger i temp (fortfarande upp över 40-graders strecket) som tidigare, men hon verkar så slö både igår och idag. Sover mer. Mer pigg för ett par dagar sen efter febernedsättande, lekte mer, och det höll i sig längre. Hon fick i sig lite mer att äta då åxå, nu är det lite chips/ostbågar kanske lite frukt och vatten och på morgonen en flaska välling om man har tur.
Det kan ju gå så fort med de här små, är så rädd att hon ska bli uttorkad eller få i sig på tok för lite näring. Hon åt riktig mat sist i måndags.
Är hon såhär imorgon med så ringer jag sjukvårdsupplysning och begär att få träffa läkare, vet inte om det blir via jourcentral eller akuten, det gör ont i hjärtat och nu börjar jag bli orolig :(
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav sunbeam » sön nov 14, 2010 22:16

Det blev penicillin i 7 dagar och det blev bättre redan efter första dygnet :D Lycklig mamma o pappa!
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav LineMor » mån nov 15, 2010 05:46

Åååå va skönt! Då är hon snart bra ska du se! Bra att ni kontaktade läkaren igen....bättre att göra det en gång för mycket....
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling