Banner Forum Image

Föräldraledighet utomlands- var?

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Föräldraledighet utomlands- var?

Inläggav emmyli » mån sep 28, 2009 11:26

Hej!
hHr en dotter född dec -08 och en till på väg går allt som de ska är de dags mars -10 vi kommer vara föräldralediga för var sitt barn i sommar hela juni, juli och augusti och skulle då vilja komma iväg någonstans, hyra ett hus eller något. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har något förslag om vart man skulle kunna åka, runt 20-25 grader ej varmare vore bra med tanke på de små. Sen vill man ju kunna leva bra också.
Bild

Bild
emmyli
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Föräldraledighet utomlands- var?

Inläggav magda » tis sep 29, 2009 09:39

Det är ju egentligen en fråga som du ska ställa dig själv. Vart vill jag åka?
Jag hade nog åkt till ett land som är billigt att leva i. Men sen ville du att det inte skulle vara för varmt. Det tenderar det vara i många länder på sommaren. Jag hade nog inte hakat upp mig på värmen, man kan vara inne och vila mitt på dagen. Många åker ju till Thailand med småttingar och är föräldrarlediga. Det är ett bra land, barnvänligt.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav emmyli » ons sep 30, 2009 10:14

Hej!
Ärdet någon som har någon erfarenhet att vara iväg lite längre och med två barn? Vi var i väg en vecka då dottern var 5 månader till Grekland och det funkade bra.
Bild

Bild
emmyli

Inläggav magda » ons sep 30, 2009 11:21

vi har rest mycket med Thea ända sedan hon var nyfödd. Om man har ett eller fler barn har ju egentligen ingen större betydelse anser jag. Det blir ju inte krångligare för att man har två! :-)
Thea är född i Frankrike och vi har rest runt med henne där jättemycket, där körde vi bil kors och tvärs över landet. Hon flugit många gånger, så vill du ha tips om flygresor?
Vi var iväg (bara) i två veckor i Italien i augusti, smällvarmt. Men om du är iväg i två veckor eller i tre månader spelar ingen större roll heller. Du packar ungeför samma och den stora skillnaden är att på en längre vistelse kan du ta det lugnare. För du vet att du hinner med om du vill se dig omkring.
Vad är det för tips du vill ha? Resmål är ju väldigt individuellt. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav emmyli » ons sep 30, 2009 17:51

Resemål vill jag gärna ha tips om men som du säger är det väldigt individuellt men vi funderar på att åka till England, Skottland eller däromkring kanske Frankrike. Så är det någon som vet något bra ställe där och har något bra tips på stugor/hus man kan hyra så vore vi tacksamma.
Bild

Bild
emmyli

Inläggav AnnaNS » mån dec 07, 2009 12:35

Hej hej,

Strålande idé att resa bort och göra något härligt tillsammans!

Vi åker till Sydafrika nu på onsdag för att stanna i 3 månader.....
Tillsammans med två andra par har vi hyrt ett stort hus i Kapstaden (alla har barn mellan 6-12 månader)
Det ska bli helt underbart att få göra detta tillsammans.

Då vi är borta ett tag så lugnar vi oss med packning och packar "lätt" till lillan tänker jag ta med välling som räcker till en början för att "avvänja henne" med det inhemska som finns. Det är mjölkersättning som finns där. För oss är det en rutin sak att hon får en flaska när hon somnar. Lite gröt tänkte jag också ta med.
Sen på plats köper det vi behöver, det finns "capeads" vilket är motsvarande blocket. Där finnsbra sängar, sulkeys mm. Det flesta går att fixa på plats.

Fundera på va ni vill åka och bara boka!
Lycka till!
AnnaNS
Nykomling
Nykomling

Inläggav Maiyah » tis dec 08, 2009 20:28

VI var i Thailand i 2 månader när Kaspian var nästan 1 och nu bor vi i USA med båda barnen, ska resa ner till Florida i 3 veckor snart nu :-) Thailand kan jag verkligen rekommendera, underbart klimat, barnvänligt och tryggt.

Men allting fungerar, det enda som inte finns utomlands är välling typ. Kaspian älskade Thailand, USA fungerar också men här är det inte lika fint väder och alltför mycket bilåkande för min smak.

Kan rekommendera att ta det lugnt bara, och inte flänga runt för mycket. Och ha ett ställe med pool, stranden kan bli för mycket vågor osv om det blåser. Eller för strömt på vissa ställen.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Resa med barn