Banner Forum Image

Föräldraledighet & Arbetslöshet i samband med förskola

Diskutera förskola och familjedaghem

Re: Föräldraledighet & Arbetslöshet i samband med förskola

Inläggav tinali » mån apr 12, 2010 21:24

Oj, ingen aning. Men om du är föräldraledig, så måste ju den som är arbetslös kunna få tid att söka ett nytt arbete, tycker därför att viss tid måste ni få ha honom på dagis, men det är ju min åsikt...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis apr 13, 2010 08:39

Jag tror, om jag inte minns fel, att om du är arbetslös måste du alltid finnas tillgänglig för möjliga intervjuer och möten. Att vara arbetssökande är ett jobb i sig. Antingen var det heltid som du var tvungen att vara tillgänglig eller 16 timmar i veckan? Nån som vet bättre?

Hur som helst, skulle tro att ni får ha honom där på 15 timmar i veckan. Du kan alltid ringa kommunen och fråga, eller fråga rektorn på förskolan.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis apr 13, 2010 08:51

Jag vet hur det är här, I stockholm alltså. Har en kompis som var i samma sits som ni. Och de hade sin stora på dagis, så det fick man alltså :-) Hon mammaledig och han arbetslös.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis apr 13, 2010 08:59

Då så, 2 flugor på smällen :D Ring idag så har du det gjort!!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » tis apr 13, 2010 10:35

Tror att efs du är föräldraledig så är det 15 tim för Theodor på dagis...
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav flickan » tis apr 13, 2010 11:30

Jag har hört detta nånstans vet inte hur det är i din kommun men här får du ha ditt barn ppå dagis 15 tim i veckan vare sig ena föräldern har jobb eller inte så enkelt förklarat så skall man alltid ha rätt till dess 15 tim i veckan
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis apr 13, 2010 12:55

Men den stora förstod inte alls varför han blev ivägskickad när både mamma och pappa och lillasyster var hemma. Dagis låg precis intill så de kunde inte vara ute på dagarna för då ville han springa till dem...så helt lyckat var kanske inte det hela men de ville ha det så.

Men om man är två som har liten inkomst, alltså föräldrapenning och A-kassa vill man inte spara in dagsikostnaderna då? Så kan ni ha båda hemma när ni är hemma bägge två?
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav nilla6 » tis apr 13, 2010 13:33

sambon jobbar o ja e arbetslös men här får vi bara 15 timmar/vecka, samma om du e föräldraledig me syskon, jätte dåligt, ja hinner inte söka jobb på den korta tid man får, plus att ja betalar nästan som en som går heltid på dagis..:(
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBild
nilla6
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis apr 13, 2010 18:27

Här är det 15 tim/v som gäller för arbetslösa. På den tiden ska det inte vara några problem att söka jobb, boka intervjuer osv...dvs 3 tim/dag. Men det kan ju vara annat i din kommun.

Min erfarenhet från att vara dagisfröken är den att man ska försöka ha det stora barnet hemma så mycket det går, speciellt om bägge föräldrarna är hemma. Men jag känner redan nu hur jag kommer vackla i denna "tro" själv. Nu kommer inte F vara hemma med oss, jag är ensam och vi kommer få 5 tim/dag 3 dagar/v till Victor och jag misstänker att jag kommer att nyttja detta väl. Jag kommer att vara trött, så den avlastningen kommer att vara välkommen ÄVEN om jag egentligen tycker att bästa stället för alla barn är hemma med sina föräldrar.
sprallos

Inläggav sprallos » ons apr 14, 2010 18:03

Skönt att du fått svar...:-)
sprallos

Återgå till Förskolan