Banner Forum Image

För oss som ska ha en namnfest istället för dop

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

För oss som ska ha en namnfest istället för dop

Inläggav mammiz » tor maj 21, 2009 12:42

Jag ska försöka planera in en liten namnfest istället för dop i sommar eftersom varken jag eller min sambo är religiös.
Men hur ska jag lägga upp det? Tänkte ha lite mat och fika och närmsta vännerna och släkt.
Hur har ni gjort/Hur ska ni göra?
Lekar till barnen? Dikter? Sånger? Faddrar?

Jag har sett ut en lokal vi ska hyra eftersom vi bor i en liten lägenhet och ska lite smått börja fixa med inbjudningar.

Ös på med tips om ni har!
Bild
mammiz
Stammis
Stammis

Re: För oss som ska ha en namnfest istället för dop

Inläggav tummen » tor maj 21, 2009 13:02

Vi hade namnkalas för lille killen i januari! Det var jättefint och vi fick många kommentarer om att det var en fin "ceremoni" även utan präst...hihi.

Vi hyrde lokal, hade faddrar (två stycken) som vi gav varsitt egenkomponerat fadderbrev med motivering till varför just de blev valda till faddrar. Vi var så många så vi kunde inte ha mat, så vi hade 7 sorters kakor och saft/kaffe.

Vi bestämde att det bara skule hålla på i tre timmar, för annars är det så himla lätt att tiden rinner iväg, så det var ett kort kalas, men jag är jättenöjd att vi gjorde så.

Vi höll varsitt tal, sambon och jag, till Max (sonen) och till faddrarna. Eftersom vi är totalt omusikaliska båda två lade i sånger på hyllan...hihi...det hade varit fint med någon sång, men men....ingen kunde sjunga :-)

Lycka till och ha ett riktigt fint kalas!!!
BildBildBild
Användarvisningsbild
tummen
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Fru S. » tor maj 21, 2009 14:03

Vi hade namngivningsceremoni dagen innan Gus 1 årsdag. Vi var hemma i vår trädgård där vi planterat ett äppelträd i Gustavs namn.Han fick vatnna det med sin vattenkanna.

Jag läste en dikt och vi berättade varför vi valt hans namn och vad dom betyder.

Sen gav vi faddrarna varsitt foto på Gus och berättade varför vi valt dom.

Sen drack vi skumpa, åt otroligt god mat och hade en toppen kväll.

Vi var 9 personer (liten framilj)
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor maj 21, 2009 14:30

Vi hade en liten namnfest hemma i vår minimala lägenhet :D men det kom inte mer än 4 gäster pga sjukdom. Vi hade en väldigt kort cermoni där vi berättade varför vi valt hans namn sen lät vi en från vardera sidan av släkten hålla ett tal. Så Oskars morfar och faster höll två korta tal om vad han betytt för släkten :D första barnbarnet på båda sidorna. Sen bjöd vi på middag och tårta det var uppskattad av de som kom och även av de vi hade vi med via skype.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav mammiz » ons maj 27, 2009 12:17

Nu är lokalen bokad! Vi blir ganska många. Vi har stor familj båda två så vi blir uppemot 34 st, utan vänner bara släkt, pust.
Att plantera ett träd var en bra idé Fru S.
Jag får börja planera vad vi ska bjuda på för mat också. Smidigast med buffé när man är så många kanske.

Man får höra en hel del negativt från en del av släkten när man väljer bort dopet. Men varför ska man döpa sitt barn när man inte är troende?
Bild
mammiz
Stammis
Stammis

Inläggav MollyAlex » ons maj 27, 2009 12:28

Hej mammiz!

Vi ska göra som ni,ha en namnfest istället för dop,vi e inte heller religiösa.
Vi ska ha festen i min killes föräldrars trädgård,med lite partytält, sommar buffé o så ska min killes lillebror spela o sjunga nån låt på gitarr. Han e super duktig,o det känns avslappnat med nån enkel melodi i stället för psalmer el dyl.

Vi funderade över att ha en "cermoni" genom att ge Nikolina ett halsband,o på så sätt får hon sitt namn. Tänkte prata ganska lite ,men berätta vad namnet betyder o hur glada vi e för att just hon kom till oss. Vi har oxå bett faddrarna knåpa ihop vars ett tal,till Niko. Inget stort, men några valda ord. Båda faddrarna, min bästis o min killes bästis e goda talare o underhållande människor,som tur e!

Vi hade tänkt ha nån fika efteråt med kaka,o sen lägga fram en stor inbunden bok där alla som vill kan skriva ett par rader till Nikolia :)

Tänkte göra det så enkelt det e möjligt,så det inte känns för uppstyltat. Mest en fest för att välkomna Niko o för våra släkter att träffa varandra :)

Har oxå fått en del synpunkter på dop,men jag håller med,vore att hyckla att döpa in Nikolina i en tro hon inte väljer själv. Vill hon,när dagen kommer,bli kristen så stöttar vi henne i det då.

Kramar
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MollyAlex
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » ons maj 27, 2009 14:35

Vi hade välkomstceremoni för Vincent när han bara var knappt 2 månader, 1 juni förra året! Det blev superlyckat. Vi är totalt oreligiösa och ville därför inte heller döpa. Här är tråden som jag skrev då om hur dagen gick, med lite bilder. Och om ni bläddrar ner i tråden så finns det lite fler bilder har jag för mig:

vaelkomstceremoni-foer-vincent-2686.html?highlight=välkomstceremoni
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav mammiz » tor maj 28, 2009 12:18

Vilken fin dag ni fick sitamoia. Härliga bilder.
Vilken bra ide att ge en present till alla gäster med ett kort på barnet och ett tackkort i.
Bild
mammiz
Stammis
Stammis

Inläggav moia » tor maj 28, 2009 21:43

mammiz: Ja, presenterna var ett väldigt uppskattat moment. Och min mamma pratar fortfarande om vilken toppenidé det var med dem! =) Det blev en väldigt fin gest att ge någonting till alla gäster (samtidigt som de lämnade en hälsning till Vincent) istället för att bara ta emot.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Återgå till Dop & Bröllop