Födelsedagar på förskolan - hur firas de hos er?
11 inlägg • Sida 1 av 1
Födelsedagar på förskolan - hur firas de hos er?
Ella fyller år på fredag, 6 år, tiden går fort! Försökte få ur henne hur de gör när någon fyller år på nya förskolan - utan svar. Frågade säkert fyra fem gånger men hon var så flamsig medans hennes kompis skulle gå hem från oss.
På Tuvas förskola får de en unik krona som de gör tillsammans med födelsedagsbarnet den dagen och sedan får de dricka ur det speciella glaset med fint sugrör och så sång. Inget ätbart.
Hur gör de på er förskola?
På Tuvas förskola får de en unik krona som de gör tillsammans med födelsedagsbarnet den dagen och sedan får de dricka ur det speciella glaset med fint sugrör och så sång. Inget ätbart.
Hur gör de på er förskola?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Re: Födelsedagar på förskolan - hur firas de hos er?
På Joels förskola får alla barnen göra en egen krona som de har på sig på sin dag. Sen bjuds det på en glass tror jag, ny avdelning sen augusti så jag vet inte riktigt hur de firar.
-

Nelia - Alltid online

På Isacs förskola får födelsedagsbarnet bestämma vad dom ska äta för mat o ev någon efterrätt (glass oftast)...och så får dom en present t ex pixibok eller klistermärken.
Och på dörren sätter dom upp ett kort på den som fyller år o hur mkt hon/han fyller
Det är det jag vet att dom gör iaf.
Och på dörren sätter dom upp ett kort på den som fyller år o hur mkt hon/han fyller
Det är det jag vet att dom gör iaf.
- Encisen
- Alltid online

dom tittar på foton från åren som har gått (detta är bara för de större barnen) och berättar tillsammans (barnet som fyller år och en personal) ett minne från varje år. det sker under morgonsamlingen och de får förbereda sig ihop innan så det blir lite speciellt. sen sätter de upp foto på barnet i en fin ram precis innan för dörren den dagen. inget ätbart hos oss heller.
-

Kali - Alltid online

Kali: Mysigt.
Det som de har sagt kring glass etc på vår förskola är att det skulle bli så mycket glass om det alltid var det när barnen fyllde år...?
Det som de har sagt kring glass etc på vår förskola är att det skulle bli så mycket glass om det alltid var det när barnen fyllde år...?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
På Alicias förskola så får de sitta på guldkudden vid samlingen. Alla sjunger för födelsedagsbarnet, förskolan ger en liten present (en liten pixibok eller liten leksak) och sen får födelsedagsbarnet äta på en speciell tallrik.
Tycker att det är jättebra att dom inte får någon glass eller liknande då barnen blir så hyper av det och det blir mer risker för barnen då fröknarna inte kan hålla reda på dom lika bra då. Sen känns det inte helt okey att små ettåringar sitter och äter glass och godis var och varannan vecka.
Tycker att det är jättebra att dom inte får någon glass eller liknande då barnen blir så hyper av det och det blir mer risker för barnen då fröknarna inte kan hålla reda på dom lika bra då. Sen känns det inte helt okey att små ettåringar sitter och äter glass och godis var och varannan vecka.
-

Poffie - Alltid online

Imorgon fyller Ella år så då får jag veta hur de gör där på förskoleklassen.
Jag tycker också det känns bra att det inte blir glass och kakor när någon fyller år. Det visar att man kan bli firad utan sötsaker.
Jag tycker också det känns bra att det inte blir glass och kakor när någon fyller år. Det visar att man kan bli firad utan sötsaker.
-

Stina - Admin
Hos oss bjuder barnet som fyller år på fruktsallad.
Barnet får sitta på prins/prinsess-stolen när dom firar kalaset och sedan får han/hon en present av förskolan.
Första året fick Dennis ett stearinljus med sitt foto på och andra året fick han en liten gosedjursråtta.
Barnet får sitta på prins/prinsess-stolen när dom firar kalaset och sedan får han/hon en present av förskolan.
Första året fick Dennis ett stearinljus med sitt foto på och andra året fick han en liten gosedjursråtta.
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Låter jättebra!
Ella blev firad med sång och att få välja en jättefin paljett
Ella blev firad med sång och att få välja en jättefin paljett
-

Stina - Admin
på vår förskola brukar man ta med sig själv vad man vill bjuda på.... blir ju alltid nått gottigt typ som chokladbollar el liknande (inte glass, för dom har ingen frys att låna) ... men jag kan tycka att det e lite mkt eftersom att det e alltid nån som fyller år ..typ ... jaja jag kan inte neka mina barn att ta me sig nått när de fyller... lixom alla andra gör ju så... men visst kan man ju försöka ta me sig något lite "nyttigare" ..nått tips kanske?
...
sedan vet jag faktiskt inte hur dom firar..vet bara att dom firar under samlingen på morgonen . fröknarna har även satt upp en bild på dörren där det står vem som fyller år.... sedan frågar dom alla barnen vad födelsebarnet e bra på ...sedan sätter dom upp dessa kommentarer vid födelsebarnets bild ...bilden få rman ta med hem sen när den suttit i farstun ett tag
..lite gulligt...
sedan vet jag faktiskt inte hur dom firar..vet bara att dom firar under samlingen på morgonen . fröknarna har även satt upp en bild på dörren där det står vem som fyller år.... sedan frågar dom alla barnen vad födelsebarnet e bra på ...sedan sätter dom upp dessa kommentarer vid födelsebarnets bild ...bilden få rman ta med hem sen när den suttit i farstun ett tag
- Tigi
- Alltid online

På min förskola där jag jobbar gör vi lite olika på de olika avdelningarna.
Men för att komma ifrån det att vi vissa månader åt glass varannan dag så gör vi så här:
T ex Stina fyller år. På hennes dag dukar vi med ett fint glas, en vackert målad talrik och andra bestick. Hon får även ha en guldglittrig krona på sig och sitta på en speciell plats vid matbordet. Vi sjunger för henne.
Vi har även satt upp hennes kort vid ytterdörren och hängt upp ballonger vid matbordet.
Barnen får en liten present den dag de fyller år men de tar inte med sig någon glass. Däremot lägger familjerna 20kr per barn och termin i en glasskassa. När tre barn fyllt år så får de tre barnen gå med en fröken och handla glass med pengar från glasskassan.
Men för att komma ifrån det att vi vissa månader åt glass varannan dag så gör vi så här:
T ex Stina fyller år. På hennes dag dukar vi med ett fint glas, en vackert målad talrik och andra bestick. Hon får även ha en guldglittrig krona på sig och sitta på en speciell plats vid matbordet. Vi sjunger för henne.
Vi har även satt upp hennes kort vid ytterdörren och hängt upp ballonger vid matbordet.
Barnen får en liten present den dag de fyller år men de tar inte med sig någon glass. Däremot lägger familjerna 20kr per barn och termin i en glasskassa. När tre barn fyllt år så får de tre barnen gå med en fröken och handla glass med pengar från glasskassan.
- Ingegerdb
- Nykomling

11 inlägg • Sida 1 av 1