Banner Forum Image

Flaskmata sen amma?

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Flaskmata sen amma?

Inläggav Catharina » tis jan 04, 2011 18:02

Jag har en son på tre månader som jag flaskmatar. Han har fått ersättning sen han var en vecka gammal då jag la ner amningen. Dels gjorde de fruktansvärt ont! Även med amningsnapp... Och dels så kändes det helt fel och jag mådde så dåligt. Jag pratade med dom på bb och fick tabletter utskrivet som hämmar mjölkproduktionen. Dom sa till mig att känns det fel är det lika bra att flaskmata. Inget mer med det.
Ångesten släppte direkt när min lille plutt nöjt sög i sig maten från flaskan.
Men nu känner jag att jag gärna skulle vilja amma nästa barn. Blir galen på mig själv för jag tänker på det jätteofta... Skulle kanske inte gett upp amningen så fort ändå. Fast att vi inte funderar på att skaffa nästa barn snart så känns det som att jag vill bestämma mig nu om jag ska amma eller inte. Väger fördelar mot nackdelar liksom. Man hör ju hur mammor sliter och ammar nästan hela nätterna medans våran son sover elva timmar i sträck varje natt. Det har han gjort sen han var två veckor gammal. Lyx! Inga utslitna föräldrar här inte! Jag känner två till som gett sina barn ersättning och dom har också haft små sovänglar om nätterna - finns det någon koppling där? Jag tänker att det kanske blir extra jobbigt att amma andra barnet om man flaskmatat sitt första och därmed fått mer avlastning och frihet te.x. pappan matat och jag har passat på att städa eller handla.

Finns det någon som flaskmatat sitt första barn och sen ammat sina andra? Eller kanske tänker i samma banor? Snälla jag vill gärna få kommentarer även från dig som bara helammat
Catharina
Nykomling
Nykomling

Re: Flaskmata sen amma?

Inläggav sprallos » tis jan 04, 2011 20:45

Jag har ammat bägge så jag vet inte hur det är att flaskmata. Men med Victor fick jag amma varannan timme dygnet runt första 2 mån innan han började sova mer. Ebba har bara ätit 1 gång/natt sen hon föddes. Hon sover 10-12 timmar/natt och har gjort det läääänge. För mig är amningen självklar, men jag förstår att inte alla delar min uppfattning.

Jag tycker att du testar med 2:an och ser vart det bär. Det GÖR ont första veckorna....första månaden skulle jag vilja påstå. Vårtorna är såriga, brösten spända och det känns som man inte gör annat än ammar. Men det går över fort. Nu kan jag knappt minnas den tiden och då längesen är det inte.
sprallos

Inläggav jessica81 » tis jan 04, 2011 21:02

kan instämma helt med Sprallos! I allt... :)
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav Catharina » tis jan 04, 2011 21:28

Tack för svaren :)
Jag var helt säker på att jag skulle amma innan min pojk föddes, sen när han väl låg där vid bröstet kändes det helt galet fel på nått obeskrivligt sätt :( Jag ville ha honom nära men inte där. Tabletterna jag fick gjorde mig sjukt illamående och jag fick mjölkstockning med hög feber så var tvungen att äta antibiotika. Därför vill jag ha fattat beslutet innan nästa bebis kommer, då kan man hindra att mjölk kommer överhuvudtaget och slippa dom problemen.

Men jag vill nog amma egentligen... Jag kanske bara var rädd innan. Jag kommer nog försöka nästa gång.
Catharina
Nykomling
Nykomling

Inläggav ullis78 » tis jan 04, 2011 22:30

Jag flaskmatade Amanda eftersom hon sög så dåligt o mjölken räckte heller inte eftersom hon kräktes så mycket!

När lilleman föddes så var jag helt inriktad på att amma och jag gör det fortfarande. Min första tanke var att det det var riktig lyx att kunna amma (speciellt på natten) och hur meckigt det var med första barnet o alla flaskor, pulver o vatten man var tvungen att alltid ha till hands.

Personligen tycker jag att amma är det mysigaste som finns o hoppas på att få göra det länge till.

Du får helt enkelt känna dig fram. Du kan ju alltid prova amma nästa igen o känns det inte bra kanske du kan dra ner på det efterhand så att mjölken sinar av sig själv.

Sen som sprallos skrev så gör det ont i början när man ammar i början. Det gjorde så ont på mig så jag fick ta ett djupt andetag o verkligen bita ihop inför varje ammning. Det verkligen riste i hela kroppen och jag minns att jag satt o stampa med foten i golvet för att det gjorde så ont! Men jag härdade ut o nu är det ett bara att minne blott :)
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav LineMor » tis jan 04, 2011 22:49

Ja usch ja. Jag ska snart ha nummer två och tänker varje dag på amningen. Jag ammade Line i 2,5 månad....eller jag ammade i 1 månad sedan pumpade jag och gav på flaska i 1,5 månad. Kanske det skulle kunna vara ett alternativ om det inte känns bra?
Hon ville inte ta bröstet rätt och jag hade så ont. Glömmer inte hur hon spydde blod efter en amning och när jag tittade ner på mitt bröst så rann det blod...stackaren hade ju fått i sig en massa blod istället för mjölk.

Jag tyckte dock det var bökigt att behöva gå upp på natten och blanda ersättning (hon sov inte hela nätter) men visst var det också skönt att sambon kunde hjälpa till att mata. Dyrt vart det också. Anledningen till att hon inte ammade så länge var att hon fick RS viruset när hon var en månad och började matvägra. Efter att jag pumpat i 1,5 månad så sinade mjölken så fick gå över till ersättning.

Denna gång är jag mycket bestämd på att få till det. Vill verkligen få det att fungera!
Men det är viktigt att man själv känner efter vad som känns rätt!
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » tis jan 04, 2011 23:09

Min son fick ersättning då jag aldrig fick till amningen, allt blev fel från start så det la vi ner fort.
Med andra barnet tänkte jag ge det ett försök då när min dotter kom så testade jag att amma och den här gången visste jag att jag skulle ge det minst två veckor då det kan vara krångligt i början, jag fick sår och det gjorde ONT. Jag fick också bita ihop och spände mig fruktansvärt de första dagarna, Lova spydde också blod vilket skrämde oss rejält även fast vi förstod att det kom från mina sår.
Jag luftade och smorde vårtorna med Bepanthensalva efter varje amning och jag var redo att ge upp varje dag men så hade en vecka gått och det gjorde inte lika ont längre. Imorgon är hon två veckor och det går jättebra med amningen vilket jag är så glad över!

Så bara för att det inte gick bra första gången så betyder det inte att det blir samma nästa gång :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav Catharina » fre jan 07, 2011 21:11

Tack för alla svar :) Jag kommer absolut prova nästa gång! Skönt att slippa tillaga maten varje gång...
Catharina
Nykomling
Nykomling

Inläggav che » tor jan 13, 2011 11:58

Hej hej!

Det ska inte göra ont att amma. Inte alls. Till en början kan man få sugblåsor o det är klart att brösten kan spänna lite o ömma men det ska lägga sig ganska snart, inom en vecka eller så. Om du får sår, det blöder o gör rejält ont så kan det vara av amningstekniska skäl, bebisen har för dåligt tag eller att mamman inte har sin bebis tillräckligt nära eller behöver justera position.

Bröstmjölken är packad med massa nyttiga komponenter som skyddar o ger näring. Mjölken är också lättsmält för den lilla magen o passerar lätt o det är därför mamman behöver amma oftare än ge tillägg, just för att tillägg är mer svårsmält. Bröstmjölken är i sig fullt tillräcklig näring o tillägg är inte samma, det är visserligen inte dåligt men ändock är det omöjligt att tillverka alla näringsämnen artificiellt. Bröstet är ju heller inte bara mat, här vill barnet ligga för att få närhet, trygghet o kärlek också.

De bästa förutsättningarna för att få till en lyckad amning är att nyfödingen får, direkt efter förlossningen. ligga på din mage utan att stressas av personal med vägning o mätning. Ligga där o böka i upp till två timmar för att försöka lotsa sig fram till bröstet o sen ta tag o börja suga.

Om du får riktigt ont o det varar mer än en vecka måste du få hjälp. Amningsmottagningar finns på många sjukhus o amningshjälpens hemsida har hjälpt många. På bb ska de kunna hjälpa dig med barnets signaler o ev justerar barnets tag o läge vid bröstet så starten blir optimal.

Så fort man blandar in flaska o tillägg finns det en risk. Flaskan slår ut varenda sugreflex på barnet o tillägg kallas också för knockoutdroppar just för att barnet blir helt tung av de. För att kunna amma exklusivt måste barnet få suga. Med en flaska kan barnet bli förvirrad o det svårsmälta tillägget gör att barnet inte suger så ofta som det behöver för att säkerställa en helamningsproduktion. Ett barn som helammar kan också behövas väckas (om man inte samsover- då brukar det sköta sig självt) för att påminnas om att de behöver amma. Man behöver inte väcka så kraftigt utan mer fråga om barnet vill amma genom att stryka bröstvårtan mot barnets läppar.

Jag vill också att du ska känna till att det är fullt möjligt att få till en helamning även om du inte ammat från start. Hjälp o råd finns bland annat på amningsmottagningarna. Det är inte för sent.
che
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning