Felsydd efter förlossningen?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Felsydd efter förlossningen?
Hej!
Jag har skrivit om det här på minbebis men inte i en egen tråd.. Hoppas på lite fler svar här. Jag tycker att jag har blivit ihopsydd på ett konstigt sätt efter förlossningen.. Stygnen är borta nu och på efterkontrollen sa bm att allt har läkt fint, jag blev sydd på tre ställen. Däremot märkte jag när vi försökte ha sex att det kändes trängre vid själva öppningen.. När jag nu har känt mer noggrant märkte jag att läkaren har sytt ihop blygdläpparna så att det faktiskt är mycket mindre.. Jag kan liksom stoppa in ett finger bakom huden upp mot klitoris och sen är det en liten glipa igen innan klitoris där fingret kommer ut igen. Det är alltså ihopsytt med en glipa längst upp, som en "tunnel". Tänkte att så här ska det väl inte vara men när jag ringde till bm idag sa hon att "det ska vara så". Men varför har jag inte sett ut så förut i sådana fall..? Jag förklarade fyra gånger på lite olika sätt så att hon skulle förstå men hon sa bara att jag ska vänta. Det är som att jag har två öppningar nu istället för en. Först en större och sen en lite mindre längre upp, som sagt ovan bildar de inre blygdläpparna en "tunnel".. Är det normalt? Ska läpparna sitta ihop? Jag blir verkligen helt förvirrad... Hjälp!
Jag har skrivit om det här på minbebis men inte i en egen tråd.. Hoppas på lite fler svar här. Jag tycker att jag har blivit ihopsydd på ett konstigt sätt efter förlossningen.. Stygnen är borta nu och på efterkontrollen sa bm att allt har läkt fint, jag blev sydd på tre ställen. Däremot märkte jag när vi försökte ha sex att det kändes trängre vid själva öppningen.. När jag nu har känt mer noggrant märkte jag att läkaren har sytt ihop blygdläpparna så att det faktiskt är mycket mindre.. Jag kan liksom stoppa in ett finger bakom huden upp mot klitoris och sen är det en liten glipa igen innan klitoris där fingret kommer ut igen. Det är alltså ihopsytt med en glipa längst upp, som en "tunnel". Tänkte att så här ska det väl inte vara men när jag ringde till bm idag sa hon att "det ska vara så". Men varför har jag inte sett ut så förut i sådana fall..? Jag förklarade fyra gånger på lite olika sätt så att hon skulle förstå men hon sa bara att jag ska vänta. Det är som att jag har två öppningar nu istället för en. Först en större och sen en lite mindre längre upp, som sagt ovan bildar de inre blygdläpparna en "tunnel".. Är det normalt? Ska läpparna sitta ihop? Jag blir verkligen helt förvirrad... Hjälp!
-

MariaTheres - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Felsydd efter förlossningen?
Det kändes ungefär så efter mitt första barn, jättekonstigt, men ordnade sig.
- tinali
- Alltid online

tinali skrev:Det kändes ungefär så efter mitt första barn, jättekonstigt, men ordnade sig.
Jasså? Ordnade sig hur? Försvann stygnen/ärret som höll ihop blygdläpparna?
-

Jag blev sydd en hel del efter andra barnet,hade ont ett tag efter,men hade inte det problemet du beskriver... När jag fortfarande hade ont 4 mån efter förlossningen så gick jag till gyn och kollade upp det ,hade varit på efterkontroll där bm sa att allt såg bra ut,men det kändes på nåt sätt bättre att gå till en gynekolog när jag fortfarande hade ont... Det var dock ärrbildningen som gjorde ont och det gick över sen,har inte haft nåt mer problem med det... Förstår att du inte tycker att det känns bra,tycker det låter konstigt att bm säger att det ska vara så (fast hon borde ju veta vad hon pratar om
) Jag tycker du ska ta kontakt med en gynekolog istället och se vad dom säger,kanske e nåt spm löser sig eller som är jättelätt att åtgärda 
- milla
- Alltid online

jag blev sydd några stygn efter liam. inte så de satte ihop blygläpparna men i underkant fick jag en kant och kände mig därav trängre. det ärret finns fortfarande kvar även om ja inte lider av det längre.Jag skulle dock be om en till undersökning. det går säkert att rätta till om du lider av det. men man blir sällan densamme där nere efter förlossningen så du måste nog stå på dig. du känner ju ditt underliv bäst. Med leiha blev ja inte sydd alls men upplevde att jag fick en ytlig spricka. men bm sa att allt såg fint ut, men ja vet ju hur jag såg ut innan
inte hon 
-

ToToRo - Alltid online

Svarade på minbebis också men skriver här med.
Be om en undersökning till. Jag blev konstigt sydd efter fl (ungefär som dig, fast i nedre kant, man kunde liksom se som ett hål och bm måste ha sytt "för mycket" eller nåt) och gav det ett helt år för att se om det skulle bli bättre, men det blev aldrig det. Hade ont och det stramade så fort vi hade sex. Bokade tid hos på mvc och fick remiss till gyn som klippte av några strängar så jag slapp "hålet". Efter det är det som vanligt där nere igen.
Be om en undersökning till. Jag blev konstigt sydd efter fl (ungefär som dig, fast i nedre kant, man kunde liksom se som ett hål och bm måste ha sytt "för mycket" eller nåt) och gav det ett helt år för att se om det skulle bli bättre, men det blev aldrig det. Hade ont och det stramade så fort vi hade sex. Bokade tid hos på mvc och fick remiss till gyn som klippte av några strängar så jag slapp "hålet". Efter det är det som vanligt där nere igen.
-

Nelia - Alltid online

Ja det känns ju inte som att det är ett litet fel heller eftersom det är som två "hål" nu, ett större och ett lite mindre.
Nelia: Jag ringde ju idag men hon sa att jag skulle vänta.. Jag vet inte vad jag ska göra nu.. Funderar på att ringa privat om det finns något sådant här! Det låter ju ungefär som det var för dig.. För mig är det ihopsytt ungefär en och en halv cm.
Nelia: Jag ringde ju idag men hon sa att jag skulle vänta.. Jag vet inte vad jag ska göra nu.. Funderar på att ringa privat om det finns något sådant här! Det låter ju ungefär som det var för dig.. För mig är det ihopsytt ungefär en och en halv cm.
-

Jag tycker att du ska stå på dig....du vet ju att du inte såg ut så innan och att du inte vill ha det så. jag har svårt att se att det skulle gå till sig med tid när det är så omfattande.
- sprallos
Säger som sprallos, stå på dig och kräv att få tid för en undersökning till. Det är ju din kropp, du känner den bäst. De kan inte neka dig en undersökning!
-

Nelia - Alltid online

Ja jag ska försöka stå på mig. Men inte riktigt än. Jag känner mig mesig för tillfället och ska dessutom åka bort ett tag. Jag får ha ett freak-underliv ett litet tag till
Det gör inte ont när vi inte försöker oss på sex men det är som sagt inte riktigt rätt.
-

10 inlägg • Sida 1 av 1

[/url