Banner Forum Image

Februarimammor 2010

Re: Februarimammor 2010

Inläggav MammaDelfin » mån mar 08, 2010 15:10

Jag hade en jätte bra förlossning. Hade även en bra förlossning med Max. Så jag har haft tur. Båda har gått snabbt, så jag har inte haft någon smärtlindring. Jag hade TNS med Teo men det var det ända. Men jag var nära att begära allt som fanns precis innan vattnet gick. :shock:
Ska amma Teo snart om han behagar att vakna.
Hoppas att ni har en lika solig dag som jag :D
MammaDelfin
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav sisterrose » mån mar 08, 2010 18:23

Jo, jag borde nog det, men jag vill inte ringa till min BM. Min läkare har inte pratat med henne ang felaktigheterna i min journal ännu. Jag kanske borde ringa VC? Jag ska dit på BVC imorgon. Annars är jag en sån där som avvaktar; det gör ju inte ont eller ömmar. Undrar om det kan vara stygnet som har gått upp. Har hört att det kan hända när man sitter och trycker länge, vilket jag har gjort när jag varit hård i magen. :/ Lite färskare blod, men inte mycket alls. Har frågat BM här på sidan; får se om hon svarar.
BildBild
http://trettiokilo.blogspot.com

TheEvilActress på minbebis.se
sisterrose
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav johhel » mån mar 08, 2010 18:43

Hej alla

Här är det mycket bättre med ammning nu. Tror att hon är eller har varit i en tillväxtperiod, och därför har det inte varit någon ordning på sömn eller mat. Har fått ge henne ersättning 2 ggr då jag var helt tom men annars har det fungerat få se hur det blir framöver.

Hoppas ni har det bra med era små. Alice är 2 månader på lördag och det är så roligt att se hur hon utvecklas, det händer verkligen mycket nu!
Bild
johhel
Stammis
Stammis

Inläggav Cinderellan » mån mar 08, 2010 20:59

Hej alla mammor :)

Sessan ligger här bredvid och sussar så nu får jag en stund över (hon sover ju hela dagarna men det är ändå som att man inte har tid till nåt, jag fattar inte!).

Här har vi börjat krångla med maten. Hennes första vecka har vi gett tillägg efter amningen eftersom hon var så pass stor och behövde få i sig tillräckligt, men nu verkar det som att det räcker med bröstmjölken. Men när hon ska äta blir hon jätteivrig och sätter i halsen ganska så snart efter att jag lagt henne till bröstet. Och sen har hon skitsvårt att hitta dit igen, jag tycker att det ser ut och känns som att hon får bra tag, men hon verkar inte tycka det själv. Vi blir irriterade båda två och det är en del gap och gnäll innan hon får till det igen.
Dessutom är min vänstra bröstvårta så fruktansvärt öm, jag har inga sår eller blåsor eller nåt så jag vet inte vad det är, men det gör så jääävla ont när hon tar tag och den första minuten typ. Det, och gnället som hon börjat med, gör att amningen inte är så jätterolig just nu. Jag hoppas att det kanske är en kortare anpassningsperiod för henne nu när vi slutar med tillägget. Kanske att det är magen som kniper också, det brukar bli riktig fart i magen när hon äter.
Annars går det nog ganska bra med maten, hon äter var fjärde timme nästan exakt. Men jag kan inte låta bli att bli lite trött när jag tänker på att jag inte kommer få sova en hel natt på väldigt väldigt länge...
Annars är hon nog världens snällaste bebbe. Sover som sagt typ dygnet runt, men förutom matgnället så är det inget skrik alls! Och hon är så gudomligt söt min lilla knubbis!!! :D

Hoppas att ni alla har det bra med era gosisar :)
Cinderellan
Nykomling
Nykomling

Inläggav MammaDelfin » tis mar 09, 2010 10:17

Cinderellan när hon tar bröstet som ömmar se till att ha ett glas med söt dricka. Det hjälpte mig ganska bra.

I dag ska vi till BVC med Teo. Sedan ska vi till Gamla Linköping och ta foto. Sedan är det kyrkan, och handla. Massor att göra :D
MammaDelfin
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav johhel » tis mar 09, 2010 10:53

Cinderellan

Det är exakt så som du beskriver det som jag har det med Alice, vilket är skönt att höra att man inte är ensam om.
Jag vet inte varför det är så vi har haft det så i ca 3 veckor nu, ganska jobbig. Och min vänstra bröstvårta ömmar jätte mycket också, men jag har inga sår.

Igår ville ALice amma från kl 4 till 11 på kvällen, puhh säger jag bara, det börjar bli lite slitsamt...
Bild
johhel
Stammis
Stammis

Inläggav _isabell_ » tis mar 09, 2010 11:09

Hur är det med bajseriet för era små? Min lilla är så lös i magen så den rinner av blöjan. Undrar om det är något jag har ätigt som hon inte tåler kanske..-
_isabell_
Nykomling
Nykomling

Inläggav calorine » tis mar 09, 2010 11:50

Hejsan!

De har väl ganska löst bajs så långe de ammar tror jag, Maxmilian har iallafall med väldigt löst men det har inte läckt ordentligt någon gång. Någon morgon har jag sett att det har runnit när han legat på rygg så det blivit fläckar på pyjamasen vid blöjlinningen men annars håller de tätt. Men olika blöjor absorberar nog olika snabbt så det kan ju vara något sådant med kanske, jag har liberos och enda gången de läckt ordentligt var i början när man inte vågade spänna dem ordentligt och han låg i sängen med sin paps, han fick en brutal väckning genom att bli totalt nerkissad på magen. :)
calorine

Inläggav Alex__ » tis mar 09, 2010 12:27

Hej alla mammor!
Grattis till alla som jag inte sagt det till! :)

Amningen... Har mjölk så det skulle kunna räcka till 10 barn. Det har gått jätte bra för William att äta fram tills för några dagar sen bara. Det går bra en stund sen verkar det som han får ont i magen och då blir det ju svårt för han att äta så han tappar taget hela tiden och sväljer en massa luft. Han har haft magknip nu lite mer än en vecka så vi har provat minifom-droppar. Första gången han fick det brakade det loss ordentligt i byxan sen sov han resten av kvällen (antar att han tog igen förlorad sömn) sen har det bara blivit lite bättre men långt ifrån bra! Han är så fruktansvärt glupsk då han äter så han sväljer en massa luft (inte undra på att han får ont i magen)... Är inte alltid han hinner svälja heller för det kommer ju så mycket mjölk. Ska prova köpa en "anti cloik-flaska" för att se om det funkar, så får pumpa ut. Vill verkligen inte sluta amma, det är ju så mysigt!!
Någon som provat en sån flaska som vet om det funkar?

Sisterrose - Har minifom funkat för dig? Eller har det blivit bättre?

För er som har ont i bröstvårtorna.. Testa ligga ner om ni sitter och ammar eller sitt om ni brukar ligga. Det funkade för mig och nu har jag inga som helst problem. Jag läste på amningshjälpens hemsida, fanns mycket bra att läsa där.

Kanske vart ett väldigt krångligt inlägg men hoppas ni förstår.
Hoppas att det går bra för er annars och att ni bara njuter! :)
Kram
Alex__
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav johhel » tis mar 09, 2010 14:36

Alex

Jag har använt minifom i 1 månad nu och Alice har mycket mindre magknip nu. men jag har fått höja dosen från 10 till 20 droppar.
Bild
johhel
Stammis
Stammis

Inläggav sisterrose » tis mar 09, 2010 15:14

Cinderellan, jag har samma problem. Det är ömt utan att det är sårigt. Didde vill amma varje vaken minut nästan (överdriver inte), och försöker hålla sig vaken så mycket det går. Det är väldigt påfrestande, speciellt när man sitter ensam; då känner man sig riktigt instängd. Smärta och ensamhet är en dålig kombo. Men det blir bättre och oftast är det inte så farligt att amma. På kvällen sitter jag i sängen med datorn och har Didde vid bröstet samtidigt. Vänster tutte är den jag har problem med, men nu börjar den kännas okej till att börja med. Efter ett tag börjar det svida som fan, så då får han byta till andra. Det verkar ju fungera, för Skrutt har gått upp 340g på en vecka. :) Han är nu över 4kg-strecket.

Alex_, jag har inte märkt någon skillnad, men jag glömmer att de ska tas Innan mål, och har tagit den lite hipp som happ. Ska ge det till honom innan nästa tuttsession. Just nu sover han! Jippi! :D

_isabell_, så ser bajset ut; de får ju ingen fast föda, så då är inte avföringen fast heller. Om bajset näst intill sprutar så kan det ha att göra med gasig mage. Min Skrutt pruttar ofta, och ibland blir det ganska blöta sådana. ;) Då vet mamma att det finns en present att hitta i blöjan. hehe
BildBild

sisterrose

Inläggav Hopeful1 » tis mar 09, 2010 16:01

hej tjejer!
Jalila är fortfarande världens bästa unge som sover hela nätterna! Hon vaknar var 4 timma och äter, men somnar så fort hon är klar, UNDERBART! Likadant är det däremot inte på dagarna, då hon skriker lite nu, vilket hon inte gjorde alls i början, men jag tror hon har lite magknip, kör med minifom jag med, men förstår inte riktigt, för som sagt så ska de ju tas innan mat, men ibland går det bara en halvtimma emellan under dagtid, ska hon ha det så ofta då? Eller ungefär var tredje/fjärde timma innan mat? :)

Sisterrose: Han vill inte sova när han är i vagnen då? Då kanske du kunde gå ut mycket med honom på dagarna och kanske träffa vänner och liknande ute? Då får du ju gjort lite roligt ändå! :)
Bild
Hopeful1
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav sisterrose » tis mar 09, 2010 16:46

Jo, oftast sover han bra i vagnen, men kruxet är ju det att jag inte känner så många i Linköping. Jag har flyttat runt på folkhögskolor i flera år och de få som jag känner har antingen precis fått barn eller har massor av pluggande. Jag går ut varje dag, men oftast går jag till affären, för att det blir lättare med ett mål. Inte bra för plånkan precis. Nu har jag stoppat om honom ordentligt med favvofilten, så han är ganska lugn. Annars var han helt jäkla galen, såpass att det var svårt att amma. Just nu har jag också ont i båda vårtorna; vet inte varför. Kanske för att han var så vild.

Glömde Minifom den här gången också, men nu ska jag tusan i mig komma ihåg det.
BildBild

sisterrose

Inläggav Alex__ » ons mar 10, 2010 21:05

Någon som vet hur länge man bör vänta innan man kan börja träna? Jag är så fruktansvärt sugen på att börja om men har hört att man ska vänta ett tag, men hur länge är ett tag?!....
Har ni slutat blöda än? Jag blödde de 2 första veckorna och nu de senaste 2 har det varit brunaktigt som det är i slutet av mensen. Känns som att det måste vara sista dagen varje dag men det bara fortsätter..:P
Alex__

Inläggav sisterrose » ons mar 10, 2010 21:39

Alex, enligt alltforforaldrar.se...
http://www.alltforforaldrar.se/page/art ... aviditeten
(Det står mer på sidan)

"Träning är bra för både kropp och själ. Men om det är någon gång som träningen mycket väl kan vänta lite, är det just under graviditetens sista månader och den första tiden efter förlossningen. Ge dig själv tid med ditt barn och njut av stillheten och ron. Låt sömnen bli den resurs som ger dig tolerans att ta emot en liten späd, men ihållande babyröst.

Det kommer att ta lite tid för din kropp att återställa sig till det den en gång varit. Det här är självklart mycket individuellt, därför är det bara du som kan avgöra vad som känns bra och vad som känns mindre bra och anpassa dig därefter. Vare sig du är vältränad sedan tidigare eller totalt novis i träningssammanhang är det viktigt att ge kroppen en avsevärd startsträcka innan du börjar träna som vanligt igen. Man brukar säga att det tar mellan 4-8 veckor för kroppen att komma i startposition, vilket innebär att du bör vara lika mjuk mot din kropp som mot din själ innan du kör hårt igen.

Träning efter förlossningen

Börja så sakteliga med korta promenader och var uppmärksam på hur kroppen reagerar. Med tiden kan du öka på hastighet och sträcka med kroppens godkännande gensvar.

Kom ihåg att gå på efterkontrollen innan du börjar träna på riktigt.
Om du haft komplikationer under din graviditet såsom exempelvis foglossning/bäckenuppluckring ska du ha i åtanke att ligamenten fortfarande kan vara sköra en tid efter förlossningen."
BildBild

sisterrose

FöregåendeNästa

Återgå till Februariföräldrar 2010