Banner Forum Image

Februarimammor 2010

Re: Februarimammor 2010

Inläggav grodyngel1 » mån mar 01, 2010 15:24

hej och hå, vad fort tiden går!

Igår blev Signe 1 månad, och allt flyter på som det ska..
hon äter som en häst, vilket märks på vikten, på en vecka har hon gått upp 400g.. :shock:

Joel är superkär i sin lillasyster och ska gärna hjälpa till.. det roligaste just nu är att få välja kläder till Signe helt själv.. :wink:
han pussas och snuttar och säger ofta "älsar dej"..
enligt honom finns det två ljudlägen på Signe, det ena när hon piper, då är det "å, stojebror" och det andra när hon börjar skrika, då det är "mat, mer mat!!" :D

45 (0) Signe 1 månad ä.JPG
(241.04 KB) Nerladdad 17 gånger
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav calorine » ons mar 03, 2010 12:06

Hopeful1: Jag såg dem, inte alla men några av stygnen följde med pappret när jag hade kissat. Men ifall de inte såg några på dig har dina nog ramlat. Det värsta som kan hända är ju att det gör ont och då kan ni ju avbryta.

Ja, en blåsa kanske det är då för han suger sämre på den tutten och jag är väldigt öm på den bröstvårtan. Förutom det har amningen gått bra tills igårkväll när han ammade konstant i tre timmar så vi fick göra ersättning till slut och då åt han bara lite av det och somnade. Han hade sovit mycket den dagen så jag hoppas det var därför han var så hungrig igår.

Vår lille sover i soffan på en filt så länge vi är uppe för det känns så ensamt att lägga honom ensam på övervåningen när vi är här nere. När vi sedan går och lägger oss lägger vi honom i hans spjälsäng som står precis bredvid vår säng så man kan sträcka in handen till honom när som helst. Han sover bra själv och låter aldrig för något annat än mat. Han får ligga och morna sig med oss i sängen ibland men ligger då på en kudde eftersom vi har två ganska stora hundar som också sover i sängen med oss och de fäller ganska mycket i sdant här väder så vi vill inte att han ligger direkt på de håriga lakanen. Det låter som vi inte städar men tro mig det gör vi, dammsugar minst varannan dag som det är nu men det är ändå hårigt överallt. Men bara vädret håller i sig nu så kommer våren snart.

Hoppas ni har det mysigt i det fina vädret!

(Jag skrev typ samma inlägg igr men det finns inte med på min dator iaf så om jag upprepar mig är det därför :) )
calorine
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav MsTengan » ons mar 03, 2010 12:33

Hej! Jag var med som kortast i tråden från minbebis, men är nu tillbaka!

Fick Linnéa den 12 januari (BF 13 feb!!) pga havandeskapsförgiftning och igångsättning. Blä!! Haft en inte alltför rolig graviditet med foglossning och havandeskapsförgiftning. Blev av med jobbet halvvägs in (!) så det hjälpte inte så mycket...

Förlossningen gick iaf bra! Fjärde gången jag blev inskriven på sjukhuset pga havandeskapsförgiftningen så blev jag äntligen igångsatt i vecka 35+2. Det tog ca 9 h, varav 15 min krytstid. Linnéa kom 20.33 och var 45 cm lång och vägde 2640. Jag sprack som tur var inget, men fick en liten bristning som läkte dagen efter. Fick stanna på bb i 4 dygn (blä!)

Nu håller vi fortfarande på att vänja oss här hemma (7 veckor gammal redan). Var på BVC igår och fick veta att min lilla bebis väger 4415 gram!! Helt otroligt så tung hon redan blivit. Hon har nästan gått upp 2 kilo på nästan 2 månader. Tror hon äter rätt bra =)
MsTengan
Nykomling
Nykomling

Inläggav fru Wahlström » ons mar 03, 2010 13:29

calorine - du bör nog kolla upp den där gula saken. Så att det inte är en varböld... det vill man inte ha för då måste de gå in och tömma den. kan bli så om man haft mjölkstockning för länge. Var även noga med att tömma bröstet ordentligt ifall han inte suger ur allt. lycka till!
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav emma86 » ons mar 03, 2010 13:37

Så nu hitta jag också hit , bättre sent än aldrig ;)

Ska sätta mig ner nu och läsa igenom det ni har skrivit nu när lillan sover :)

Januari
16 - johhel - dottern Alice
31 - Sivans - dottern Nellie
31 - Grodyngel1 - dottern Signe

Februari
4- emma86- Dottern Lykke-Li
4 - cicci - Dottern Olivia
7 - Alex__ - sonen William
9 - Hopeful1 - dottern Jalila
10 - Sisterrose - sonen Didrik
10 - Calorine - sonen Maxmilian
10 - SaraL - sonen Leo
12-Elin83- sonen Leo
15 - _esmeralda_ - sonen Sigge
16 - Fru Wahlström - gossen Charlie
26- MammaDelfin- sonen Teo
emma86
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav emma86 » ons mar 03, 2010 16:34

hihi blev fel den 4 var ju mitt bf

Januari
16 - johhel - dottern Alice
31 - Sivans - dottern Nellie
31 - Grodyngel1 - dottern Signe

Februari
4 - cicci - Dottern Olivia
7 - Alex__ - sonen William
7- Emma86- dottern Lykke-Li
9 - Hopeful1 - dottern Jalila
10 - Sisterrose - sonen Didrik
10 - Calorine - sonen Maxmilian
10 - SaraL - sonen Leo
12-Elin83- sonen Leo
15 - _esmeralda_ - sonen Sigge
16 - Fru Wahlström - gossen Charlie
26- MammaDelfin- sonen Teo
emma86
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav calorine » ons mar 03, 2010 18:41

fru wahlström: Den läkte av sig själv och mjölkstockning tror jag inte att jag har för han suger tomt var gång och jag har inga knölar är bara öm. Men har fortfarande bara mina vanliga bh:ar så de är ju ganska små så jag tror det är det som gör mig öm men när han suger fel för länge får jag de gulvita fläckarna men de läker till dagen efter typ.
calorine

Inläggav johhel » tor mar 04, 2010 07:24

Caroline

Jag hade också dessa blåsor som du beskriver. Jag hade mina typ under den första veckan längst ut på båda bröstvårtorna, dom gjorde jätte ont! Men de gick över när jag smörjde in med kräm. Och efter första veckan har jag inte haft det mer. Vet inte vad det var men jag tror att det kan ha varit att vårtan blev lite sårig när man började amma, brösten är ju inte riktigt vana vid den behandlingen.
Bild
johhel
Stammis
Stammis

Inläggav johhel » tor mar 04, 2010 10:53

Hej igen

Det börjar bli väldigt jobbigt med amningen för mig nu.
Har ringt amningsrådgivningen 2 dagar i rad och där är det ingen som svarar, har även ringt bvc men det var ingen som ringde upp därifrån heller. Ganska dåligt.

Min lilla tjej har helt plötsligt förra veckan glömt bort hur man gör, hon släpper taget hela tiden och jag är osäker på om hon hinner få i sig den feta mjölken.
Sen har hon ändrat sina sovvanor också, tidigare vaknade hon med 3 timmars mellanrum och ville ha mat. Igår sov hon nästan 7 timmar innan hon vaknade. kan det vara så att det blir sådan skillnad bara över en dag? har ännu inte gett henne ersättning för jag vill gärna amma ett tag till, hon är ju bara 7 veckor på lördag.
Ska försöka få ta på bvc imorgon igen.
Bild
johhel
Stammis
Stammis

Inläggav calorine » tor mar 04, 2010 11:55

johhel: Ibland när Maxmilian äter tömmer han hela bröstet jättesnabbt så det kan hon nog få även om hon suger kort tid. Han släpper med bröstet ibland och tar liksom en paus och blir sedan jätteivrig efter att hitta det igen antar att Alice med gör så eftersom du skrivit innan att hon morrar och så och det gör han med när han gör så här. Så länge de går upp behöver man nog inte oroa sig. Vad var det för kräm du använde till bröstvårtorna? Jag har apotekets bröstvårtssalva men vågar inte smörja med den fallifall han skulle vilja äta för den smakar kanske illa.

Sover och äter era bebisar regelbundet hela dygnet, det verkar som ni alla vet hur många timmar det är emellan och så. De sa till mig att de första två månaderna skulle jag inte bry mig om det utan bara låta honom bestämma när han ville äta eller sova och det är absolut inte med jämna mellanrum som ni verkar ha det. Maxmilian äter absolut mest eftermiddag och kväll men utslaget på hela dygnet kan det variera från flera timmar till en halvtimme mellan amningstillfällena. Men han går ju upp bra så jag är absolut inte orolig men har ni "tränat" era till att äta så regelbundet och så eller det har bara kommit av sig själv?
calorine

Inläggav sisterrose » tor mar 04, 2010 14:46

Nej, här är ingenting regelbundet. Han skriker, jag ammar. Han sover när jag lyckas få honom att sova. Det känns som att han aldrig är mätt, för han skriker jättemycket. Trots det så kräks han massor; det måste ju vara ett tecken på att han är mätt. :/
BildBild
http://trettiokilo.blogspot.com

TheEvilActress på minbebis.se
sisterrose

Inläggav emma86 » tor mar 04, 2010 15:03

calorine: min dotter sover inte reglbundet och ammar gör hon mellan 2-3 timmar i mellan på morgonen fram till 6 cirka efter det och på natten är det oftare.. medans hon några nätter bara vill ha mat var 4de timme..

tar eran små napp+

Ni där barnets pappa och/eller ni har bruna ögon, har era små fått bruna ännu+
emma86
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav johhel » tor mar 04, 2010 15:37

Caroline: det kan vara så att hon tömmer det så snabbt och det är därför hon blir ivrig... bara inte mjölken börjar ta slut, jag hoppas detta bara är en tillväxt period och att det går över snart.
Krämen var den du har från apoteket, jag läste någonstans att om man har mycket problem kan man låta den sitta kvar även när man ammar så det borde ju inte vara farligt för bebisen, annars kan man ju bara tvätta av med vatten lite snabbt innan ammningen.

Min Alice har napp, har haft det sen vecka 2 typ, hon verkar gilla den jättemycket, hon har till och med börjat somna med den i munen på natten, vilket verkar lugna henne!
Skönt att höra att ni inte heller har några direkta rutiner, ska bli intressant och se när det blir mer av det.
Bild
johhel
Stammis
Stammis

Inläggav SaraL » tor mar 04, 2010 16:07

Idag har vi varit på BVC. Leo har gått upp ca 400gr på en vecka! Nu vägen han 4865gr, förra veckan vägde han 4465gr. Är så stolt över min kille. Var nog min mjölk som var boven i det hela. Då jag helammade så hade han bara gått upp 70gr på en vecka. Nu då vi har börjat med ersättning så växer han så det knakar. :) Är lite trist amningen inte funkar för oss. Men huvudsaken att lillkillen växer som han ska och att han blir mätt och belåten.

Vi har absolut inte kommit in i några rutiner som går efter klockan. Men han vaknar i regel 2ggr/natt och vill ha mat. Sen vaknar han mellan kl6-7 på morgonen och då är han vaken i ca2h innan det är dags för mat och lite sömn igen. Är så mysigt dom timmarna på morgonen då han är vaken och bara tittar på en. Har fått mig det första leendet nu. Det kom igår kväll. :)
Nappen har Leo tagit sen han var 2dagar gammal. Men han vill inte ha den så ofta. Ibland då han ska sova, men inte annars. :)
Användarvisningsbild
SaraL

Inläggav Elin83 » tor mar 04, 2010 19:23

Hej,

Efter att jag var till BVC med Leo senast och tog upp att han äter tills han kräks och bajsar h e l a t i d en samt att han ville äta konstant sa de att han troligtvis har stort sugbehov och inte är hungrig alla gånger. De gav rådet att amma 2x15 min och ge tillägg var 3:e/ 4:e timme (helst var 4:e) samt amma max en gång däremellan. detta för att hans lilla mage ska få vila mellan målen. Och det funkar! Han kom in i rutinen direkt och verkar inte hungrig mellan målen. Han kräks mindre och jag tror att han bajsar lite mindre ofta också :) På natten ger vi inte tillägg utan han ammar natten igenom i princip, sömnen funkar helt ok för mig då, bara att jag måste upp och byta sida då och då. Så matvanorna har blivit mer regelbundna och på fasta tider. Hoppas att det håller i sig!
Elin83
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

FöregåendeNästa

Återgå till Februariföräldrar 2010