Banner Forum Image

Feber o tänder?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Feber o tänder?

Inläggav che » fre apr 23, 2010 15:08

Har ju hört en del om att tandsprickning kan ge feber men hur mkt?

Har varit väldigt förskonad från det av mitt glada barn som hitintills inte visat när tänderna kommer. Inte som vi märkt åtminstonde. Vet att det är en tand på g nu o det stackars barnet har 2 grader över sin vanliga temp men är precis som vanligt i övrigt.

Vi märkte ju inte ens att h*n hade öroninflamation tidigare under året för att h*n trots feber o ont höll i hop så bra. Hade det inte varit för febern som varade i mer än tre dagar hade jag inte ens gått till vc o kollat upp det.

Känns som att två grader över vanlig temp är ganska mkt om det nu skulle bero på tänderna, känns snarare som att mitt barn är sjukt men återigen håller h*n ihop så bra o vi märker inte av det i form av gnäll, trötthet eller smärta.

Hur mkt feber får barn om det skulle bero på bissingarna?
che
Alltid online
Alltid online

Re: Feber o tänder?

Inläggav shoegal » fre apr 23, 2010 21:58

Min BVC sköterska sa att tandsprickning inte ger feber utan att tänderna passar på att komma ut när barnet har feber pga sjukdom, för att immunförsvaret är nedsatt då och tänderna lättare kan tränga upp. Fast å andra sidan finns det flera barn (inkl mitt eget) som inte haft några sjukdomstecken alls men haft lätt feber när tänderna kommit. Två grader är högt men ju inte jättehögt för ett barn, de kan ju ha ganska hög feber och ändå vara hyfsat pigga. Jag kan absolut inte svara på frågan men gissar att han nog är på väg att bli sjuk ändå, tycker två grader låter mycket "bara" för tandsprickning.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » fre apr 23, 2010 22:13

Noel har en kompis som alltid fick jätte hög feber när tänderna kom, så visst kan det bero på det. Men man vet ju inte alltid. Dom kan ju ha nåt annat oxå.

Noel hade oxå öroninflammation när han var lite utan att vi märkte någonting förrän det började rinna ur örat på han.
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessikan » mån apr 26, 2010 08:37

Alla mina fyra barn har haft jätteproblem med tänderna, med hög feber och lös mage.
Och på BVC envisas många med att det inte är tänderna som är orsak. Men det är jag liksom säker på. Skulle va högst märkligt om all fyra fått samma sjukdom när dom va runt 14 månader och kindtänderna ska fram :).
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Återgå till Barns hälsa & utveckling