Banner Forum Image

Feber, hur länge?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Feber, hur länge?

Inläggav tinali » tis maj 18, 2010 08:29

Hur många dagar får barn ha feber innan man går till vårdcentralen? Dante fick feber i söndagskväll. Hade hosta och lite rinnsnuva förra veckan, nu feber o lite snorig. På mannens jobb sa de tre dagar, sedan skulle man söka vård eller iaf ta reda på varför han har feber.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: Feber, hur länge?

Inläggav Nelia » tis maj 18, 2010 08:44

Jag brukar också vänta in tredje dagen innan jag söker vård, om Joels allmäntillstånd inte är riktigt kasst innan dess vill säga.
Men om han fick feber i söndags så är det ju tredje dagen idag, så om febern är hög och han mår dåligt av den så hade jag nog sökt vård. Det kan vara öroninflammation eller något annat liknande som man som förälder har svårt att se på sitt barn. Så var det för oss i vintras.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » tis maj 18, 2010 09:53

Han är ganska pigg och leker, även om han in i mellan kollar på Emil en längre stund. Han har mindre feber nu på Dan, så går den upp vid fyra, fem och är högre under natten. Men då ringer jag vårdcentralen idag eller imorgon.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tis maj 18, 2010 10:27

Alvina hade feber från onsdags fm till lördag fm och ganska hög men dom på vct sa till mig att så länge om dricker och verkar må bra för övrigt så kan dom ha feber i 4-5 dagar innan de ger sig.
Nu hade Alvina 3 dagars febern så hon fick även utslag efteråt.
Men om du är orolig så ring till dem, du vet ju bäst hur detta påverkar honom.

Dante är ju inte så jätte liten så u kan väl fråga honom om han har ont någonstans, har dom ont i öronen brukar dom ta sig för öronen ofta.
Hoppas han blir frisk snart!
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis maj 18, 2010 11:38

Det är inte alltid säkert att de säger att de har ont i öronen. Joel visade inte ett minsta tecken på det så när vi var iväg till vårdcentralen efter han haft tre nätter med 40 grader så visade det sig att han hade öroninflammation och halsinfektion. Så för oss var det tur att vi åkte in. Men om han är pigg och som vanligt annars så behöver ni kanske inte oroa er. Det är tur man har 1177 att ringa vid sådana tillfällen. :) Hoppas han kryar på sig!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » tis maj 18, 2010 13:14

Ja, han är nästan som vanligt, utom vid febertopparna, då blir han ledsen och tycker allt är jobbigt, vill hänga på armen, vilket han aldrig gör annars.
Kommer utslagen efter febern, om det är tredagarsfeber? Hur ser dom ut?
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis maj 18, 2010 13:27

Victor hade 3 dagar feber när han var liten...han fick prickarna nån dag efter febern försvunnit och dom var blekröda, inte upphöjda. Mest på överkroppen och ryggen.

Jag låter allmäntillståndet avgöra vad jag göra...är han jätteslö och gnällig och det är svårt att få i honom att dricka osv så ger jag febernedsättande. Jag har bara sökt vård en gång och det var när han vaknade på natten vid en förkylning och hade ont i örat. Nu funkade Ipren jättebra den gången och det gick över. Sen fick vi inte pencillin på vårdcentralen ändå.
Jag kör på 4-5 dagar OM han nu inte skulle vara jätteslö osv såklart.
sprallos

Återgå till Barns hälsa & utveckling