får ett familje hem drivas på detta vis??
12 inlägg • Sida 1 av 1
får ett familje hem drivas på detta vis??
Jag och min sambo har både en strulig bakgrund och har haft kontkat med socialen, jag har bott på behandlingshem och han har bott i fängelse men vi är helt drogfria, jag sedan över ett år och min sambo sedan 2½år tillbaka. Vi är under utredning av socialen pga detta och bor just nu i ett familje hem och det har gått utför.
Det började från vi flyttade in den första maj att min sambo blev förkyld så fort vi vistades i lgh och han är väldigt allergisk mot det mesta och vi förstod redan då att det var något som inte stämde men vi var endast så glad att vi fick bo med varann (vi bodde inte ihop innan) och var rädd att om vi klagade så skulle dom skillja på oss osv. Ville heller inte kasta någon skit på hon som ägde familjehemmet för hon VAR så underbar (den känslan har försvinnit för läääänge sen) Så vi stod ut. Den 12:e maj kom våran son och vi stannade kvar på bb i 5 dagar och sen åkte vi hem. Han var som alla andra barn och mådde bra men sakta men säkert så märkte vi att det började rossla i halsen på han, inte mkt men märkbart. Speciellt när han sov! Jag tog då upp detta med socialen men inget hände. Kan tillägga att så fort vi kommer härifrån så är både min sambo och våran son helt friska. Inga täppta näsor eller hals som rosslar. Det har bara blivit mer och mer fuktigt, tvätten torkar på 4-5 dagar! Ett enkelt linne tar 4 dagar att bli torrt! Alla våra foton, papper, kläder osv är helt fuktiga, listerna är fuktiga! Nu har dom rivit upp halva golvet och hör och häpna!! Snickaren som har byggt detta som för övrigt är ett svartbygge, finns ingen besiktning, ingen venteliton (stavas?) överhuvudtaget, luften är urdålig! Han tänkte först bara lägga tillbaka golvet men tack och lov sa kvinnan som äger hemmet att hon måste hyra en fuktmätare. Tack och lov! Men ingen lyssnar på oss och jag tänker endast på min son nu, jag tänker inte vara snäll! Min sons hälsa är det viktigast!
Sedan är det andra saker som inte stämmer. Denna kvinnan lyssnar inte på oss över huvudtaget, behandlar oss som barn, har alltid telefonen avstängd eller svarar inte eller ringer upp och vi bor så pass långt bort från själva staden att vi är helt beroende av henne ibland. Och socialen har sagt att vi ska använda oss utav henne men hur ska vi kunna göra det när vi känner av hur besvärligt hon tycker det är när vi t.ex frågar om vi kan åka till affären osv! Nej, idag kommer socialen och nu måste det bli en förändring här! Detta går inte. Jag är ledsen för hur man kan behandla människor och speciellt en sån utsatt familj som vi faktiskt är. Vi har blivit "hit tvingade" att bo här så vi kan inte bara ta vårat barn och sticka vilket jag hade gjort i sånt fall. Dom har hotat (!) en gång innan att om vi bara drar härifrån, så som att åka till min mamma som vi gjorde den ggn så kan dom ta till återgärder som att sätta LVU på våran son, och det är inte pga att vi är dåliga föräldrar det e för att vi måste vistas här. Så det är en jävla klurig situation. Jag ringde BVC idag och berättade hur det låg till för att höra deras åsikt. Och dom sa att det inte var bra för ett barn att vistas i denna miljö. Och det ska jag säga till socialen när dom kommer oxå, för BVC borde ju ha en rätt stor makt ändå.
Nu vart det långt men jag är helt förstörd över det här. Jag vill inte att mitt barn ska utveckla astma för att vi är tvungen att bo i en fuktig (och antagligen mögel oxå) källare!
Det började från vi flyttade in den första maj att min sambo blev förkyld så fort vi vistades i lgh och han är väldigt allergisk mot det mesta och vi förstod redan då att det var något som inte stämde men vi var endast så glad att vi fick bo med varann (vi bodde inte ihop innan) och var rädd att om vi klagade så skulle dom skillja på oss osv. Ville heller inte kasta någon skit på hon som ägde familjehemmet för hon VAR så underbar (den känslan har försvinnit för läääänge sen) Så vi stod ut. Den 12:e maj kom våran son och vi stannade kvar på bb i 5 dagar och sen åkte vi hem. Han var som alla andra barn och mådde bra men sakta men säkert så märkte vi att det började rossla i halsen på han, inte mkt men märkbart. Speciellt när han sov! Jag tog då upp detta med socialen men inget hände. Kan tillägga att så fort vi kommer härifrån så är både min sambo och våran son helt friska. Inga täppta näsor eller hals som rosslar. Det har bara blivit mer och mer fuktigt, tvätten torkar på 4-5 dagar! Ett enkelt linne tar 4 dagar att bli torrt! Alla våra foton, papper, kläder osv är helt fuktiga, listerna är fuktiga! Nu har dom rivit upp halva golvet och hör och häpna!! Snickaren som har byggt detta som för övrigt är ett svartbygge, finns ingen besiktning, ingen venteliton (stavas?) överhuvudtaget, luften är urdålig! Han tänkte först bara lägga tillbaka golvet men tack och lov sa kvinnan som äger hemmet att hon måste hyra en fuktmätare. Tack och lov! Men ingen lyssnar på oss och jag tänker endast på min son nu, jag tänker inte vara snäll! Min sons hälsa är det viktigast!
Sedan är det andra saker som inte stämmer. Denna kvinnan lyssnar inte på oss över huvudtaget, behandlar oss som barn, har alltid telefonen avstängd eller svarar inte eller ringer upp och vi bor så pass långt bort från själva staden att vi är helt beroende av henne ibland. Och socialen har sagt att vi ska använda oss utav henne men hur ska vi kunna göra det när vi känner av hur besvärligt hon tycker det är när vi t.ex frågar om vi kan åka till affären osv! Nej, idag kommer socialen och nu måste det bli en förändring här! Detta går inte. Jag är ledsen för hur man kan behandla människor och speciellt en sån utsatt familj som vi faktiskt är. Vi har blivit "hit tvingade" att bo här så vi kan inte bara ta vårat barn och sticka vilket jag hade gjort i sånt fall. Dom har hotat (!) en gång innan att om vi bara drar härifrån, så som att åka till min mamma som vi gjorde den ggn så kan dom ta till återgärder som att sätta LVU på våran son, och det är inte pga att vi är dåliga föräldrar det e för att vi måste vistas här. Så det är en jävla klurig situation. Jag ringde BVC idag och berättade hur det låg till för att höra deras åsikt. Och dom sa att det inte var bra för ett barn att vistas i denna miljö. Och det ska jag säga till socialen när dom kommer oxå, för BVC borde ju ha en rätt stor makt ändå.
Nu vart det långt men jag är helt förstörd över det här. Jag vill inte att mitt barn ska utveckla astma för att vi är tvungen att bo i en fuktig (och antagligen mögel oxå) källare!
- elinamtheo
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: får ett familje hem drivas på detta vis??
Fy vilken jobbig situation ni sitter i! Det är helt oacceptabelt att ni ska behöva bo i ett mögelskadat och otjänligt hus!!!
Om jag var du skulle jag kontakta en kommunpolitiker eftersom socialen tydligen inte gör sitt jobb. Eventuellt pressen också.
Berätta gärna vidare hur det går.
Skickar styrkekramar till dig och din lilla familj!
Om jag var du skulle jag kontakta en kommunpolitiker eftersom socialen tydligen inte gör sitt jobb. Eventuellt pressen också.
Berätta gärna vidare hur det går.
Skickar styrkekramar till dig och din lilla familj!
-

11van - Gillar vimedbarn.se

Absolut ska du ta upp det!! Var lugn och saklig bara och tala om vad som är fel. Be dem gärna ringa BVC och prata med dem också. Vilken tur att hon bestämde att det skulle mätas fukt, då måste ju även hon tycka att något är galet. Hoppas det löser sig. Lycka till 
-

Tossy - Alltid online

Gud jag blir alldeles frustrerad av att läsa detta, sådär ska ni Absolut inte bo!!!
Ta upp det med soc. så hoppas jag dom lyssnar... min kusin (idag 15 år)
bodde 3 första åren av sitt liv i ett sånt hem som hade massa mögel!
Idag har han Jättesvår astma pga det och han har utvecklat nåt fel på hjärtat.
Mögel ska man ta mycket allvarligt på... jag hoppas det löser sej för er.
STORT lycka till!
Ta upp det med soc. så hoppas jag dom lyssnar... min kusin (idag 15 år)
bodde 3 första åren av sitt liv i ett sånt hem som hade massa mögel!
Idag har han Jättesvår astma pga det och han har utvecklat nåt fel på hjärtat.
Mögel ska man ta mycket allvarligt på... jag hoppas det löser sej för er.
STORT lycka till!
- virmana
- Alltid online

fy det gör ont i mig när jag läser vad ni utsätts för, framförallt eran bebis. Hoppas att ni får det bättre och att de lyssnar på er.
- lolenona_84
- Alltid online

Tack för responsen men det är egentligen inte soc som är boven i dramat just nu eftersom jag har bytt socialsekreterare och denna socialsekreterare har nog ingen aning om vad som försiggår, för jag tror inte denna tant (familjehemsägaren) har berättat om fukten och att dom rivit upp golvet som dom nu har satt tillbaka!!! Hur kan man ens sätta tillbaka golvet utan att göra något åt det? Det är ju helt sjukt. Men jag tog kort på hur det såg ut med både mobilen och digitalkameran så att dom får se hur det såg ut. Jag vet egentligen inte vad jag ska göra, jag känner mig just nu så himla utsatt, känns som att vi inte kommer komma något med detta. Det blir ju ord mot ord, men fan det är ju ett barn det handlar om! Och om jag misstänker att mitt barn far illa ut så är ju det man måste se till i första taget och inte deras jävla envishet. Förlåt om jag svär men jag är så himla ledsen för det känns som att man inte har en del av detta, utan dom tycker att dom gör så rätt, men dom så menar jag snickaren som gjort detta bygge, och det e klart han vill rädda sitt eget skinn. Jag pratade nyss med min styvpappa som för övrigt började som 18:åring som snickare och nu jobbar som någon typ av chef rätt högt upp inom byggbranchen, dvs han kan sitt jobb, att det är regnvatten som kommit in för det är inte tätt!
- elinamtheo
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Men kära nån vilken situation ni sitter i.
Vill bara ge er MASSOR av STYRKA att stå på er,,,både för er skull och för barnet.
KRAM
Vill bara ge er MASSOR av STYRKA att stå på er,,,både för er skull och för barnet.
KRAM
-

Helen - Alltid online

Om jag får ge dig ett tips så skicka ett brev till socialen och berätta i det varför ni inte kan bo kvar och hur ni känner och hur ni mår i denna situation. Det är alltid bättre att skicka in klagomål skriftligt än muntligt. Även om inte soc är "boven" så är det ändå dom som är högst ansvariga för att ni mår bra. Jag vill inte att våra skattepengar ska gå till folk som tar betalt för att låta utsatta människor bo i svartbyggen. Stå på er. Både för er son och er själva. Ni har all rätt till ett drägligt boende!!
- Loam
- Galen i vimedbarn.se

Det är inte soc som e boven... men jag hoppas att dom kan göra något, tycker dom kan ge er en egen liten lägenhet..
- virmana
- Alltid online

Alltså, jag frågade min mamma som är socialsekreterare och jobbar med bl.a. familjehemsplaceringar och hon sa så här:
Först borde de prata med familjen de bor hos - och sen ska de prata med sin soc.sekr. Det tycker jag de ska göra vilket de pratar med familjen eller inte. Om de inte blir trodda tycker jag de ska begära att få fukten mätt. Det kan de göra från miljö- och hälsoförvaltningen, tror jag.
Om de inte blir trodda så måste de göra något annat - de kan inte bo i mögel med ett litet barn. Det är inte hälsosamt.
Hoppas det är till nån hjälp! Du skriver innan att hon skulle hyra fuktmätare, har hon inte gjort det än så måste ni se till att få det gjort. Både din sambo och son verkar ju lida av det och så får det absolut inte vara!
Först borde de prata med familjen de bor hos - och sen ska de prata med sin soc.sekr. Det tycker jag de ska göra vilket de pratar med familjen eller inte. Om de inte blir trodda tycker jag de ska begära att få fukten mätt. Det kan de göra från miljö- och hälsoförvaltningen, tror jag.
Om de inte blir trodda så måste de göra något annat - de kan inte bo i mögel med ett litet barn. Det är inte hälsosamt.
Hoppas det är till nån hjälp! Du skriver innan att hon skulle hyra fuktmätare, har hon inte gjort det än så måste ni se till att få det gjort. Både din sambo och son verkar ju lida av det och så får det absolut inte vara!
-

Tossy - Alltid online

Men herre gud så ska ni ju inte behöva ha de.De e ju inte klokt!
-

anettejohansson - Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1