Fånerier
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Fånerier
Nu skulle jag vilja veta om det bara är jag som sjunger sånger, säger ramsor som ni hittar på själva???
Vi har några favoriter, den absolut bästa är "KonstapelTops". Han tar busar....
Jag har även börjat berätta sagor för Gus, med en speciell "sagoröst", jag förstår ju att han inte fattar när jag berättar om prinsen som bor i ett trähus på en ö, men det är så himla kul!
Är det bara jag??? Eller finns det fler med en mycket aktiv hjärna??
Kan man få höra smakprov?
Här är hela texten till KonstapelTops:
Här kommer konstapel Tops, han ska ut och jaga busar.
Han tittar in, han snurrar runt och han fångar dom varje gång!!
Pling-plong!
Gus älskar när jag sjunger den och brukar ligga still, men nu har han tröttnat så jag lär hitta på nåt nytt.
Hoppas ni inte tycker jag är helt väck nu.....
Vi har några favoriter, den absolut bästa är "KonstapelTops". Han tar busar....
Jag har även börjat berätta sagor för Gus, med en speciell "sagoröst", jag förstår ju att han inte fattar när jag berättar om prinsen som bor i ett trähus på en ö, men det är så himla kul!
Är det bara jag??? Eller finns det fler med en mycket aktiv hjärna??
Kan man få höra smakprov?
Här är hela texten till KonstapelTops:
Här kommer konstapel Tops, han ska ut och jaga busar.
Han tittar in, han snurrar runt och han fångar dom varje gång!!
Pling-plong!
Gus älskar när jag sjunger den och brukar ligga still, men nu har han tröttnat så jag lär hitta på nåt nytt.
Hoppas ni inte tycker jag är helt väck nu.....
- Fru S.
- Alltid online

Re: Fånerier
Hahaha vilken underbar sång

Jag brukar sjunga jämt och ofta påhittade låtar men inga direkt återkommande sånger, utan mest improviserade låtar. Jag brukar rappa också, vilket min man tycker är oerhört roligt då jag är typ sämst i världen på det
Men va fan, vi ska ju snart flytta till Botkyrka och då måste man väl kunna göra sig förstådd? )
En låt som brukar återkomma är Elis badlåt, då sjunger jag om hur han biter krokodilen (han har en badkrokodil) i baken, medan han är naken.
Visst ja! Jag har ju en ramsa som jag sagt ända sen han var nyfödd!
"Elis han är mammas prins,
är det finaste som finns.
Ja Elis han är jättesöt,
sötare är sockrad gröt.
Sötare än sockervadd,
sötare än sirapskladd!"
Jag brukar sjunga jämt och ofta påhittade låtar men inga direkt återkommande sånger, utan mest improviserade låtar. Jag brukar rappa också, vilket min man tycker är oerhört roligt då jag är typ sämst i världen på det
En låt som brukar återkomma är Elis badlåt, då sjunger jag om hur han biter krokodilen (han har en badkrokodil) i baken, medan han är naken.
Visst ja! Jag har ju en ramsa som jag sagt ända sen han var nyfödd!
"Elis han är mammas prins,
är det finaste som finns.
Ja Elis han är jättesöt,
sötare är sockrad gröt.
Sötare än sockervadd,
sötare än sirapskladd!"
- shoegal
- Alltid online

Det är inte alls fånigt!!!
Jag tycker det är alldeles underbart att man har ork och lust att ha bra fantasi och kan lära barnet nya trevliga sagostunder.
Jag brukar sjunga påhittade sånger till Linnea när hon ska sova. Men ingen speciell som jag har. Brukar sjunga om att Linnea ska sova och att hon ska drömma om små björnar som hon ska krama
Fortsätt med ditt sjungande och berättande!! Det är nog MKT bra för Gus även fast han kanske inte förstår precis allt nu.
Jag tycker det är alldeles underbart att man har ork och lust att ha bra fantasi och kan lära barnet nya trevliga sagostunder.
Jag brukar sjunga påhittade sånger till Linnea när hon ska sova. Men ingen speciell som jag har. Brukar sjunga om att Linnea ska sova och att hon ska drömma om små björnar som hon ska krama
Fortsätt med ditt sjungande och berättande!! Det är nog MKT bra för Gus även fast han kanske inte förstår precis allt nu.
-

nita - Alltid online

jag sjunger alltid påhittade ramsor och sånger för Elsa men jag sjunger oftast olika och minns oftast inte hur de går efter att jag sjungt dem 
en jag brukar sjunga varianter på är en som alltid brukar börja "Min lilla flicka hon är fin som få" Och sen räcker det liksom att resten rimmar
(typ: kan stå på tå, kan inte gå...)
en jag brukar sjunga varianter på är en som alltid brukar börja "Min lilla flicka hon är fin som få" Och sen räcker det liksom att resten rimmar
- Liina
- Alltid online

Skönt att läsa att det finns fler som sjunger/rimmar eget-påhittat material! På kvällarna brukar jag sjunga följande ramsa för Erik:
"Nu ska lille Erik sova, kom in i drömmarnas värld, där kan du sova gott och drömma sött".... Ibland försöker jag sjunga om ngt som hänt under dagen... Kan ibland känna mig superknäpp, speciellt när Erik inte alls vill sova och jag tjatar med min ramsa!
"Nu ska lille Erik sova, kom in i drömmarnas värld, där kan du sova gott och drömma sött".... Ibland försöker jag sjunga om ngt som hänt under dagen... Kan ibland känna mig superknäpp, speciellt när Erik inte alls vill sova och jag tjatar med min ramsa!
-

Linda-loppan - Alltid online

jag sjunger mycket men inget påhittat och jag läser mycket oxå för min lilla älskling men ändå inget påhittat,, önskar att jag kunde. Tycker det e fantastiskt med vilken fantasi ni har och ni e inte alls det fåniga. Varför skriver ni inte ner dem och kanske ritar lite roliga bilder till dem så att era barn har dem sedan . Visst även om ni bara kan rita sträckgubbar så blir det ändå bra. Titta bara på många barnprogram som inte e bra ritade *L*
-

zettan - Alltid online

Jag har helt tappat stinget...usch. Victor leker så bra själv och har alltid gjort, jag kan verkligen bli bättre på att både prata, ramsa och sjunga med honom.
Jag har dock en sång som jag alltid sjungit för honom (melodi sov du lilla videung)
"Sov nu lilla Victor-Palt, än så är det natten. Ute är det mörkt och kallt, inne sover katten. Det är många timmar kvar, tills vi oss ur sängen tar. Sov nu lilla Victor, dröm att du kör traktor"
Jag har dock en sång som jag alltid sjungit för honom (melodi sov du lilla videung)
"Sov nu lilla Victor-Palt, än så är det natten. Ute är det mörkt och kallt, inne sover katten. Det är många timmar kvar, tills vi oss ur sängen tar. Sov nu lilla Victor, dröm att du kör traktor"
- sprallos
hehe ... jag sjunger inte så mkt ... men en låt har jag kört sen dom föddes...jag har gjort om den men melodin e : pepparkakasmelodin (vi komma, komma från pepparkakeland...)
istället brukar jag sjunga:
Tibella, Tibella från pepparkakeland
på vägen hon vandrar tisammans hand i hand
med Leia med Leia dom kommer två o två
små fina gröna ögon
och napparna på sné!

istället brukar jag sjunga:
Tibella, Tibella från pepparkakeland
på vägen hon vandrar tisammans hand i hand
med Leia med Leia dom kommer två o två
små fina gröna ögon
och napparna på sné!
- Tigi
- Alltid online

Hi hi vad kul o höra andra mammors fånerier! Vad söta ni är!
Jag håller oxå på att hitta på egna texter o ramsor...hihi som alla andra tydligen!
Ibland sjunger jag:
Amanda Lundbom den bästa lilla bebban i världen, jaa deen bästa lilla bebban i världen. Ja så heter hon, Amanda Lundbom heter hon. Och våran lilla skrutta, ja hon gillar ju o prutta! Kan man tänka sig, en sådan söt liten tjej!
Jag håller oxå på att hitta på egna texter o ramsor...hihi som alla andra tydligen!
Ibland sjunger jag:
Amanda Lundbom den bästa lilla bebban i världen, jaa deen bästa lilla bebban i världen. Ja så heter hon, Amanda Lundbom heter hon. Och våran lilla skrutta, ja hon gillar ju o prutta! Kan man tänka sig, en sådan söt liten tjej!
-

ullis78 - Alltid online

Jag har en ramsa som min mamma och jag hittade på och sa varje kväll innan jag skulle sova. Har börjat att säga den till Alicia med. Rätt löjlig egentligen men speciell då vi kom på den tillsammans.
God natt,
sov gott,
vakna torrt,
dröm sött.
simma blött,
segla och slå,
ut i det blå,
hej och hå,
god natt,
god natt,
*puss, puss, puss*
God natt,
sov gott,
vakna torrt,
dröm sött.
simma blött,
segla och slå,
ut i det blå,
hej och hå,
god natt,
god natt,
*puss, puss, puss*
-

Poffie - Alltid online

Det är ju jättekul att sjunga och hitta på sina egna sångtexter och sagor! Det gör jag med Chelsea också och hon verkar skratta åt mig så lite bra måste det väl va?
Shoegal. Ska ni flytta från storstan nu???
Shoegal. Ska ni flytta från storstan nu???
-

veronica78 - Alltid online

UNDERBART!! Vilka sagolika små ramsor och låtar....
Jag har sjungit för Lina ända sen hon föddes, mest Cecilia Lind, men även många andra sånger. Påhittade och befintliga....
Påhittade sagor blir det många, speciellt en som handlar om prinsessan Lina i kungariket (+ namnet på vår gata och nummer). Prinsessan Lina hittar på en massa saker och tillsammans andra prinsar och prinsessor från närliggande kungariken....(grannbarnen som är i hennes ålder) Babyboom här i området!!
Jag har sjungit för Lina ända sen hon föddes, mest Cecilia Lind, men även många andra sånger. Påhittade och befintliga....
Påhittade sagor blir det många, speciellt en som handlar om prinsessan Lina i kungariket (+ namnet på vår gata och nummer). Prinsessan Lina hittar på en massa saker och tillsammans andra prinsar och prinsessor från närliggande kungariken....(grannbarnen som är i hennes ålder) Babyboom här i området!!
-

mimamaria - Stammis

Här har vi en till som hittar på massa olika ramsor och sagor:-)
Jag har dock ingen speciell utan hittar på allt eftersom.
Brukar dock kalla lillkillen för Gabbe Gabberong långkalsong...får väl sluta med det snart så han inte får men för livet det lilla grynet
Jag har dock ingen speciell utan hittar på allt eftersom.
Brukar dock kalla lillkillen för Gabbe Gabberong långkalsong...får väl sluta med det snart så han inte får men för livet det lilla grynet
-

tulle - Alltid online

Vi kör också en del inproviserat jag o Jack på dagarna. Senaste har det blivit en del abba låtar sen jag såg mamma mia i söndags. Han skrattar för det mesta när jag sjunger, spelar inte så stor roll vad det är bara man dansar o gör roliga grimager samtidigt......
- Suzy_q
- Stammis

16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas