Banner Forum Image

Fadderbarn?

Fadderbarn?

Inläggav Maija » tis jan 17, 2012 22:04

Är det någon av er som har ett fadderbarn?
Jag funderar på att bli fadder men är inte så insatt i själva ämnet :/ Hur ska man gå till väga? Hur väljer man? :)
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Fadderbarn?

Inläggav Cissid » ons jan 18, 2012 21:22

Jag har ett fadderbarn via Plan. Där väljer man inget, utan meddelar bara att man vill ha ett fadderbarn och då får man ett tilldelat sig. Sen får man foton, teckningar och brev från sitt fadderbarn lite nu och då. Mitt barn heter Steven och bor i Zambia han är tonåring nu och jag har följt honom i många år :) Plan arbetar på ett sånt sätt att det man betalar in till sitt fadderbarn går till byn och utvecklingen där, inte direkt till "ditt" barn, utan det blir mer indirekt när de bygger skolor och utbildar lärare mm. Men ta och titta dig omkring hos olika organisationer och se vad som passar dig.
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tor jan 19, 2012 01:06

Jag är inte fadderbarn ännu men min mamma är det till en Kevin som kanske var i Ellas ålder när vi fortfarande bodde hemma. Hon får ju brev från honom om hur det går och vad han gör.

Just nu är vi bara världsföräldrar via Unicef.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav gellis » lör jan 21, 2012 11:53

Hemsk att säga men jag har haft, när jag började få mitt barn bidrag tyckte min mamma att jag skulle dela med mig till något och föreslog att jag skulle skaffa fadderbarn. Mitt fadderbarn som jag blev tilldelad hette Douglas och bodde i en by i brasilien dom hittade honom och hans syster på gatan säljandes tuggummi för att kunna köpa mat. Jag fick mitt fadder barn via räddabarnen och fick 1 gång om året lite uppdatering om honom via brev, ibland även en teckning eller kort. Jag vart tvungen att släppa honom när jag efter 7 års tid inte hade råd längre (då menar jag att jag hade 500 spänn på kontot varje månad, levde på mamma helt enkelt)
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » sön jan 22, 2012 23:47

Du kan vara stolt över dig själv som har haft ett fadderbarn i sju års tid!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Maija » fre jan 27, 2012 02:17

Ja verkligen! Jag känner verkligen att JAG borde göra något. Jag har aldrig gjort något bra för någon utsatt på det viset. Man har ju hört så mycket om att dessa organisationer tar pengarna själva och tar ut feta löner! Det är ju det man vill se att det hjälper och att det händer någonting om flera går ihop och skänker pengar till en skola eller så.... Men självklart så hjälper väl pengarna man skickar någonting?
Användarvisningsbild
Maija

Inläggav Snigel » lör jan 28, 2012 20:32

Vi har en granne som har startat en skola i Afrika, jag är så himla imponerad! :) Vi ska kolla lite mer med henne om hur det funkar för jag vet att hon vill ha fler faddrar till barnen där. Att jag dessutom är säker på att ingen höjdare tar pengarna och lever lyxliv ,är för mej väldigt motiverande! Jag är tyvärr bara så himla seg så jag har inte fått tummen ur ännu...
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Återgå till Allmänt om barn