Ett fruktansvärt humör!
9 inlägg • Sida 1 av 1
Ett fruktansvärt humör!
Vår son på 1 år har ett så fruktansvärt humör och jag vet inte hur jag ska ta honom när han får sina utbrott. Det kan vara för småsaker och det kan vara för stora saker typ att han ramlar det spelar ingen roll. Han knyter händerna och spänner sig så han blir helt röd i ansiktet och skakar och så vrålar han jätte högt. Ofta så blir han arg när han inte får göra något men jag är konsekvent och ger mig inte utan fortsätter han med det han inte får så tar jag bort honom igen men det fungerar ju liksom inte. Ibland känns det som att han vill bråka för han letar verkligen efter saker han inte får göra. Han försöker även bitas när han blir arg. Är det ett normalt beteende, är han i någon fas eller vad är detta? Vad ska jag göra och hur sjutton kommer trotsåldern bli? Är det vårat fel, gör vi fel i våran uppfostran. Svårt för er att veta eftersom ni inte känner oss men jag måste bara få lite hjälp innan han blir för gammal känner jag.
- camilla85
- Nykomling

Re: Ett fruktansvärt humör!
Jag tror att det är en fas.
Ophelia är likadan, hon bits inte, tack och lov, men hon blir heligt förbannad!
Hon vitt tex ha något hon inte får leka med. Hon börjar peka och hojta Aaaaaaah, jag säger som standardmanuset, nej, du får inte leka med saxen, mammas garn, bläckpennan osv.
Då blir hon riktigt jäkla sne.
I det lägen lyfter vi bort henne från situationen så att säga.
Det innebär att hela ungen blir som en inverterad banan.
Hon knyter nävarna och blir helt stel av ilska.
Vad göra...jag pratar med henne och håller mig lugn. Det finns inte så många alternativ helt enkelt när hon fortfarande är så liten.
Jag bekräftar helt enkelt hennes ilska men är konsekvent. Har jag sagt nej så är det verkligen nej.
Det blir nog förvirrande för henne annars och hon lär testa i all oändlighet.
P.s Är du en blivande majmamma eller har jag blandat ihop nick ? d.s
Ophelia är likadan, hon bits inte, tack och lov, men hon blir heligt förbannad!
Hon vitt tex ha något hon inte får leka med. Hon börjar peka och hojta Aaaaaaah, jag säger som standardmanuset, nej, du får inte leka med saxen, mammas garn, bläckpennan osv.
Då blir hon riktigt jäkla sne.
I det lägen lyfter vi bort henne från situationen så att säga.
Det innebär att hela ungen blir som en inverterad banan.
Hon knyter nävarna och blir helt stel av ilska.
Vad göra...jag pratar med henne och håller mig lugn. Det finns inte så många alternativ helt enkelt när hon fortfarande är så liten.
Jag bekräftar helt enkelt hennes ilska men är konsekvent. Har jag sagt nej så är det verkligen nej.
Det blir nog förvirrande för henne annars och hon lär testa i all oändlighet.
P.s Är du en blivande majmamma eller har jag blandat ihop nick ? d.s
-

Medea - Alltid online

Jag är ingen blivande majmamma men en blivande juli/augusti mamma därimot =).
- camilla85
- Nykomling

Skulle tro att det är en period då han testar dig och sin omgivning. Inget barn i hans ålder gör det dock för att jävlas eller mucka gräl. Dom har inte den mognaden ännu så dom kan tänka så. Dom har bara märkt att det blir en reaktion om han gör en viss grej + att det blir konsekvenser. Så han testar om det är likadant idag....typ.
- sprallos
Noel har varit precis likadan, men har jag sagt nej så har det varit ett nej. Nu har han börjat komma ur det för tillfället iaf. Jag tror som sprallos att han testar för att se vad han får göra och inte göra. Och så testar han det gång på gång för att se ifall du ger med dig.. 
-

MinisMamma - Alltid online

min son blir 1år i feb, och har börjat bete sig såhär med, om man tex hindrar han från något han verkligen vill men inte får.. så kan han skrika så han blir nästan blå och viker sig bakåt som en banan..
- Happy
- Börjar hänga här en del

Hehe...The banana verkar vara ett populärt knep när dom blir ilskna.
-

Medea - Alltid online

Max har också fått en del utbrott senaste månaden ungefär. Ibland kan det vara så enkelt att han leker med sina saker och det går inte riktigt som han vill, då flyger leksaken iväg. Och klassikern, mamma säger nej, barn vill inte lyssna. Han kan slänga sig dubbelvikt på golvet och tjuta (nästa steg är väl göra likadant i affären). Andra gånger struntar han blankt i att jag säger nej och bara flinar och gör det han inte får igen.
Som tur är så går det oftast snabbt över och inte så illa hos oss. Men det är lite trots-varning vissa gånger.
Som tur är så går det oftast snabbt över och inte så illa hos oss. Men det är lite trots-varning vissa gånger.
-

Donnys_matte - Alltid online

Här känns det igen...Liam gråter och går runt som en väderkvarn och kastar allt han kommer åt, och följer sedan upp med att dunka pannan ett antal gånger i lämplig möbel. (Sedan blir han glad på nolltid och allt återgår till det normala).
Har också funderat på om vi gör något fel, men har konstaterat att det måste vara tillräckligt bra att han är nöjd o glad de andra 99 procenten av dagen
Går nog inte att göra så mycket mer än att vara konsekvent och att sedan satsa på att avleda...
Har också funderat på om vi gör något fel, men har konstaterat att det måste vara tillräckligt bra att han är nöjd o glad de andra 99 procenten av dagen
Går nog inte att göra så mycket mer än att vara konsekvent och att sedan satsa på att avleda...
- Snigel
- Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling