Banner Forum Image

Erfarenhet kring GåStol?

Diskutera barnaktiviteteter och lyckas med ditt barnkalas

Erfarenhet kring GåStol?

Inläggav Linda-loppan » sön jul 13, 2008 16:38

Erik börjar bli lite rastlös av att ligga och leka på mage och rygg, han sitter inte bra själv än. Har funderat på en Gåstol - vad har ni för erfarenheter och OM ni har använt och är nöjda, när började ni? Tips på bra modell? Tacksam för alla tips! :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Re: Erfarenhet kring GåStol?

Inläggav sprallos » sön jul 13, 2008 17:08

Jag har varit motståndare till gåstol, tycker egentligen fortfarande att det är lite dumt eftersom dom inte lär sig falla. Men Victor har en och tycker den är skitkul. Det man förlorar på balans vinner man på fantasi och utforskarglädje liksom.
Han har en hoppgunga också och den är nog klar favorit vad det gäller sånna leksaker
sprallos

Inläggav TeodorsMamma » sön jul 13, 2008 17:59

Jag har ingen gåstol och har inte planerat att införskaffa mig en heller. Jag tycker att när barnen är redo att gå så kan de redan stå själva och det är någonting de ska få öva sig till... Sen tror jag att gåvagn är bättre än gåstol. Jag har också en hoppgunga men Teodor har aldrig hoppat i den utan han snurrar runt istället. Och han tröttnar ganska fort. Om de inte kan sitta bra så kanske det inte är så bra att ha dom i gåstol då det också belastar en hel del på ryggen och de inte kan ta sig ur själva när de börjar tröttna i musklerna. Alla barn blir ju inte missnöjda på en gång när de är trötta.....
Jag förstår att du vill kunna underhålla honom men jag tycker ändå att du åtminstone ska vänta tills han kan sitta själv och är ganska stabil i benen också. Du kan ju öva upp hans färdigheter utan medel hemma, han kanske blir nöjd bara av att få lite variation genom att mamma håller i honom och övar med honom?
Men vissa tycker ju att gåstolen har varit en räddare i nöden så det där ska du nog bestämma själv utifrån vad din instinkt om ditt barn säger.
TeodorsMamma

Inläggav Monstrens mamma » sön jul 13, 2008 19:20

Alla mina bebisar har haft gåstol och Wille har det nu, alla barnen har älskat den, och ingen av dem har haft problem med att lära sig gå (wille vet jag ju inte än...) Men Casper gick stadigt och bra när han var 1 år och Hampus gick lika bra redan när han var 7 mån.
Men det är ju upp till dig hur du vill göra.
BildBild
Användarvisningsbild
Monstrens mamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav loooolita » sön jul 13, 2008 22:53

min dotter älskade sin gåstol,,,å hon älskade även att köra på min hälsenor å köra över djuren,..,.,.,.,.,men nu har vi tatt bort gåstolen för den kan göra att dom går för mycket på tå tydligen ,.,.,.,.,
BildBild
BildBild
loooolita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Mickis » sön jul 13, 2008 23:05

Kan man inte ställa in höjden på gåstolar?Jag menar så dom inte går så mycket på tå?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Mickis
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » mån jul 14, 2008 00:22

Vi hade gåstol till Nike, och hon älskade den verkligen! Kommer inte ihåg när vi började använda den, men det var väl när vi tyckte att hon satt stadigt och nådde ner till golvet. Ibörjan förstod hon väl inte riktigt vad poängen var, men det var ju spännande att sitta på ett nytt ställe, men sen dröjde det inte länge innan hon for omkring som en skottspole. :)

Det blir gåstolen även för Vincent om han tycker att det är roligt! Jag vet inte om det är hämmande eller inte när det gäller hur tidigt de lär sig att gå, men jag tycker nog att barnen kan få ha sitt roliga. Tror inte att det finns så många 15-åringar som inte kan gå idag pga att de använde gåstol, och för MIN del så är det inte så viktigt att han lär sig gå före alla andra. :wink:

Sen stimulerar och uppmuntrar man väl ändå barnet att lära sig gå när det blir dags, och vid det laget är nog gåstolen glömd! :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » mån jul 14, 2008 00:25

Åh just det, hoppgungan var också en full-poängare! :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » mån jul 14, 2008 08:04

Tack snälla ni för bra upplysningar!
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån jul 14, 2008 09:03

Jag kan däremot tipsa om den sorten som har en lekplatta på. En sån med knappar osv, från början förstår dom inte att dom kan ta sig fram och då är det kul att hammra på knapparna + se sig omkring. Men sen när dom förstått det så kan man ta bort lekplattan..:-)

Som sagt det man (eventuellt) förlorar på balans och "respekt" för gåendet, vinner man på nyfikenhet och utforskarglädje. Det är väldigt härligt att se honom dyka upp lite här och där för att kolla vad man gör faktiskt..:-)
sprallos

Inläggav Jenima » mån jul 14, 2008 10:52

Vi började använda gåstol till Max när han var 4 månader, det var en kanongrej! han kunde va med mer och ta sig runt i hela lghtn! Men så fort han började kråla omkring på golvet (runt 8 månader har jag för mig) så tog vi bort den och han började snart krypa runt i hela lghtn.

Men å andra sidan så har Max inte börjat gå än, inte ett steg ens...och han är 1 år och snart 1 månad...... men vet ju inte om det beror på gåstolen...
Jenima

Inläggav fumlan » mån jul 14, 2008 12:21

Ja lekplattan ja, Nikes hade en massa olika ljud som man bara ville spy på tillslut. Men jag var i förrådet häromdagen, hittade den och tryckte för skojs skull...åh hjälp vad nostalgisk jag blev. Man tycker att det var ju inte så längesen, men känslorna bara vällde över mig! :oops:

Jag får bara tipsa lite om en sak. På många leksaker med ljud, däribland gåstolen, är volymen så hög att jag har förvånats över att det är tillåtet. Barns öron är känsliga, och om tom jag tycker att det är för högt... Men jag har satt genomskinlig tejp över "högtalarna", så att det dämpas. Ett litet tips bara. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Monstrens mamma » mån jul 14, 2008 12:35

Jag personligen tror inte det beror på gåstolen när barnen lär sig gå. Mina gick relativt tidigt "trots" gåstol. Min brors barn har aldrig haft gåstol, Robert gick tidigt ändå vid 11 mån, kristoffer gick inte förens han var 19 mån.
Så jag tror mer det beror på att barnen är olika helt enkelt.
Visste faktiskt inte att barnen går mer på tå pga gåstol, har inte mina gjort.
BildBild
Användarvisningsbild
Monstrens mamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » tis jul 15, 2008 07:45

Intressant att ta del av allas erfarenhet. Erik ligger mycket och leker på golvet, rullar runt och har skoj. Vi har också börjat öva på att sitta, det blir mer och mer stadig men än är han inte sittandes på egen hand. Tror att en gåstol skulle vara roligt för honom - han älskar att stå upp och kan tom ta ett par steg när man håller i hans armar! :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Mickis » tis jul 15, 2008 07:55

fumlan skrev:Åh just det, hoppgungan var också en full-poängare! :)

Ja hoppgungan är nog det som blivit populärast. Den gillade Sigrid från första sekund, hon blir helt vild när hon är där.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Mickis
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas