Erfarenhet av tredagarsfeber?
11 inlägg • Sida 1 av 1
Erfarenhet av tredagarsfeber?
jag tror att vår lilla tjej har tredagarsfeber. Men då ska det komma utslag har jag läst, och visst kan jag se små små prickar på vissa ställen, som typ värmeutslag eller utslag från tomat runt munnen om ni förstår hur jag menar. Låter detta som tredagarsfeber? De bilder som jag sett på nätet där är barnen fulla med prickar, så ser inte vår tjej ut (men det kanske kommer mer imorgon).
Om det inte är tredagarsfeber så vettiklåen vad det är, kanske urinvägsinfektion. Låter jobbigt, hur får man egentligen urinprov från ett blöjbarn?
Hon är grymt gnällig, klängig och trött. Sover fast väldigt korta stunder innan hon behöver hjälp för att somna om igen. Kanske har hon väldigt ont...? Feberhar hon inte längre förresten..
Och vi som skulle börjat inskolningen på tisdag, det känns högst tveksam om vi kan det nu.
Om det inte är tredagarsfeber så vettiklåen vad det är, kanske urinvägsinfektion. Låter jobbigt, hur får man egentligen urinprov från ett blöjbarn?
Hon är grymt gnällig, klängig och trött. Sover fast väldigt korta stunder innan hon behöver hjälp för att somna om igen. Kanske har hon väldigt ont...? Feberhar hon inte längre förresten..
Och vi som skulle börjat inskolningen på tisdag, det känns högst tveksam om vi kan det nu.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Re: Erfarenhet av tredagarsfeber?
När H hade tredagarsfeber så hade han hög feber första dagen, nästan 40 grader sen var det bara lite över 38 de andra två dagarna. Så han var ändå pigg och som vanligt. Sen dagen efter febern slutat, alltså dag fyra såg vi lite utslag, men inga mängder dock, på kroppen, mest magen och bröstet. Inga i ansiktet dock men det kanske kan skilja sig från barn till barn, jag vet inte.
Hoppas hon blir piggare till tisdag vad det än är, inte kul å ställa in inskolningen!
(Vi började själva H's inskolning förra måndagen och då var inte han helt pigg, hade ont i halsen och haft feber dagen innan men det var ju "bara" information på en timme första dagen resonerade vi så vi gick ändå och det gick fint!)
Hoppas hon blir piggare till tisdag vad det än är, inte kul å ställa in inskolningen!
(Vi började själva H's inskolning förra måndagen och då var inte han helt pigg, hade ont i halsen och haft feber dagen innan men det var ju "bara" information på en timme första dagen resonerade vi så vi gick ändå och det gick fint!)
-

fru Wahlström - Alltid online

Vår tjej hade mest feber dag två. Intressant att ni också hade ganska lite utslag, såg de ut som typ små värmeutslag eller vad tycker du? Enligt barnboken ska de vara platta och blekröda hmmm
Vår inskolning är pang på, vi ska vara där 9-15 en förälder och barnet i tre dagar, sen ska det vara klart säger de. Får lov att ringa dem imorgon och berätta och bolla det hela med dem, om närvaro och så.
Vår inskolning är pang på, vi ska vara där 9-15 en förälder och barnet i tre dagar, sen ska det vara klart säger de. Får lov att ringa dem imorgon och berätta och bolla det hela med dem, om närvaro och så.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Det låter som det Oskar hade här i vintras/våras. Vi är inte säkra men vi antar att det var tre dagars febern. Han var ganska pigg dagtid men hade högfeber på nätterna och sedan kom det några få prickar runt blöjkanten och upp på bröstet. Oskar var hos dagmamman när han hade prickarna och det var helt lugnt. Så ni kan säkert börja med inskolningen på tisdag.
- Taweret
- Alltid online

@Taweret - det låter ju jättebra. Känner igen det där med att febern är värst på nätterna. I korta perioder är Isabell pigg, men mestadels har hon varit medtagen, trött och grinig. Usch!
Hoppas att febern håller sig borta imorgon, att hon är piggare, och att förskolan har samma inställning som din dagmamma. I barnboken jag har står det att barnen ska vara hemma från förskola tills prickarna var borta.
Hoppas att febern håller sig borta imorgon, att hon är piggare, och att förskolan har samma inställning som din dagmamma. I barnboken jag har står det att barnen ska vara hemma från förskola tills prickarna var borta.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Ja det kan jag nog hålla med om att de såg ut som värmeutslag, och de försvann ju fort sen med! Tror inte det är någon fara om utslagen börjar försvinna, det är ju ändå inte då de smittar väl!? Men hör med förskolan för säkerhets skull!
Ja, det var verkligen pang på! H ska ju "bara" gå 15 timmar men ändå är det två veckors inskolning, 5 dagar varje vecka, stegvis ökande av timmar och hela första veckan är föräldrarna med... vad det kan skilja från stad till stad...
Hoppas hon blir frisk snart i alla fall!
Ja, det var verkligen pang på! H ska ju "bara" gå 15 timmar men ändå är det två veckors inskolning, 5 dagar varje vecka, stegvis ökande av timmar och hela första veckan är föräldrarna med... vad det kan skilja från stad till stad...
Hoppas hon blir frisk snart i alla fall!
-

fru Wahlström - Alltid online

När Ella hade 3-dagars feber ås hade hon hög feber närmare 40 grader i 2- 3 dagar. Sedan sjönk febern något och på dag 4 ( tror jag, minns inte riktigt ) kom utslagen, och det var mycket utslag. Över hela kroppen och i ansiktet.
http://mittnyalivsommamma.blogspot.com/ ... tslag.html
Kanske inte en jätte tydlig bild. Men iallafall, det var prickar över hela kroppen.
http://mittnyalivsommamma.blogspot.com/ ... tslag.html
Kanske inte en jätte tydlig bild. Men iallafall, det var prickar över hela kroppen.
-

mallan29 - Alltid online

Oliver var mitt uppe i tredagarsfebern på hans födelsedag, han hade hög feber men första dagen så var han rätt pigg ändå. Andra dagen var han hängigare och tredje dagen, födelsedagen, så var han inte på sitt bästa humör.
Han var trött och slö, ville knappt äta något och satt helst i famnen hos mig eller pappa. Redan på den kvällen var febern lite lägre och små prickar kom vid tinningarna som spred sig över pannan och bakom öronen ner mot halsen. Några prickar kom även på bröstet men det var allt.
De var väldigt ljusa och platta, man såg knappt att det var prickar. Här gick det fort innan de försvann
Så utslagen ser olika ut helt klart men det är säkert det hon har/hade.
Grattis till graviditeten!
Han var trött och slö, ville knappt äta något och satt helst i famnen hos mig eller pappa. Redan på den kvällen var febern lite lägre och små prickar kom vid tinningarna som spred sig över pannan och bakom öronen ner mot halsen. Några prickar kom även på bröstet men det var allt.
De var väldigt ljusa och platta, man såg knappt att det var prickar. Här gick det fort innan de försvann
Så utslagen ser olika ut helt klart men det är säkert det hon har/hade.
Grattis till graviditeten!
- Danem
- Alltid online

Vår tjej hade feber i ca 5 dagar och i början inga prickar, men sista dagarna var hon prickig över hela kroppen så det är nog lite olika. Men hon var också väldigt slö och ville inte äta.
Hon har även fått lämna urinprov och det var inte kul... man skulle klistra fast en påse mellan benen som inte fick sitta mer än nån timme innan en ny skulle dit. Och givetvis så höll hon sig och när hon väl pinkade så bajsade hon samtidigt så det blev bara kaos. Och efter några byten så blev hon ju jätteröd och irriterad i rumpan... så det är inte kul när de fortfarande har blöja.
Hon har även fått lämna urinprov och det var inte kul... man skulle klistra fast en påse mellan benen som inte fick sitta mer än nån timme innan en ny skulle dit. Och givetvis så höll hon sig och när hon väl pinkade så bajsade hon samtidigt så det blev bara kaos. Och efter några byten så blev hon ju jätteröd och irriterad i rumpan... så det är inte kul när de fortfarande har blöja.
-

Sinus - Alltid online

Victor har haft det....hög feber i ganska precis tre dagar, sen på dag 4-5 kom prickarna. Mest på bröst och mage men även lite på ryggen. Blekröda och platta, verkade inte klia heller.
- sprallos
@Fru Wahlström - jag kollade med förskolan idag och de verkar tycka att det är okej. Det verkade för dem mest handla om att hon skulle orka och inte om att hon skulle smitta någon. De frågade mest om hon hade feber nu, och efter en feberfri dag var det okej att hon kom. Ja, visst är det olika med inskolning, det går verkligen trender i det.
@Mallan29 - sicken liten stackars!! Sådär mkt utslag har verkligen inte vår skrutta men jag kan känna igen din beskrivning @Danem och @Sinus att hon verkligen varit trött och slö och ätit dåligt. Och mammig! Phu! Lämna urinprov låter inte kul.. hoppas vi slipper det.
@sprallos - jag tycker inte heller att hennes utslag verkar besvära henne nämnvärt, hon kliar inte nåt eller så.
@Mallan29 - sicken liten stackars!! Sådär mkt utslag har verkligen inte vår skrutta men jag kan känna igen din beskrivning @Danem och @Sinus att hon verkligen varit trött och slö och ätit dåligt. Och mammig! Phu! Lämna urinprov låter inte kul.. hoppas vi slipper det.
@sprallos - jag tycker inte heller att hennes utslag verkar besvära henne nämnvärt, hon kliar inte nåt eller så.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

11 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling