Banner Forum Image

Enkäten - syfte och resultat!

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

Enkäten - syfte och resultat!

Inläggav Aurora » tor nov 25, 2010 10:09

Hej!

Tänkte skriva några rader om syftet med enkäten som några av er kanske fyllde i, och resultatet hittills.

Till att börja med är exemplen helt fiktiva. Det fanns två olika sakfrågor: ska man förbjuda religiösa symboler i skolan/ska lärare få beslagta elevers mobiler. Inom varje sakfråga fanns en version med en förespråkare för det nya förslaget och en motståndare till det nya förslaget. Syftet med studien var att se om man bedömer en person som försvarar den nuvarande ordningen (dvs är mot förslaget) på ett positivare sätt än den som är för förändringen. Det kan man se genom att jämföra skattningar på hur man tror att den här Robert har kommit fram till sin åsikt. Det är ju mer önskvärt att ha en åsikt för att man är rationell än för att man är påverkad av andra. Nu visade resultaten (ca 100 deltagare), att när det gäller symbolfrågan tycker man att robert är mer påverkad av andra och mindre rationell om han förespråkar en förändring. På mobilfrågan fick jag inga resultat.

Forskningen grundar sig i att vi människor har en tendens att föredra det rådande tillståndet, och vi är beredda att försvara det. Ett sätt som man då kan försvara det är genom att underminera argument (genom att tillskriva individen mer extern påverkan och mindre rationalitet) som utmanar det rådande tillståndet. Så även om det som är nu, inte är det bästa för en själv, vill man ändå försvara det. Typ "man vet vad man har, även om det inte är perfekt, men inte vad man får".

Titta gärna in på min blogg där det ligger ett klipp från Gomorron Sverige från i tisdags där jag pratar lite om min forskning!

Jag kommer förmodligen inte använda resultaten i en artikel eftersom de inte blev riktigt som jag hoppats på, däremot kommer jag att presentera dem på en konferens i sommar. Jag är mycket tacksam till dem av er som svarat!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Re: Enkäten - syfte och resultat!

Inläggav che » sön nov 28, 2010 22:55

Spännande att få ta viss del i vad du pysslar med! Intressant till tusen också!

Gratulerar till tvdebuten!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » mån nov 29, 2010 21:35

Aurora- jag kom aldrig fram till "mobilfrågan" när jag svarade på enkäten! Det måste ha blivit något knas där då?
Och vad roligt att du fick vara med i Gomorron Sverige också förresten! :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » mån nov 29, 2010 21:53

Snigel; fick du inte symbolfrågan då? Det fanns fyra olika versioner (mobil för, mobil mot och symbol för, symbol mot). Varje gång man klickar på länken kommer man slumpmässigt till en av dom.

Che; vad roligt att du tycker det låter spännande! Det tycker förstås jag också att det är. Håller på med en ny studie nu, där jag fått in lite preliminära resultat som visar att om man blir utstött, känner sig utfryst, blir man mindre tolerant mot andra som har en annan åsikt än man själv, och man tycker ännu bättre än dom som har samma åsikt som man själv. Jag tänker att det beror på att man blir sårad, ens identitet blir hotad, och då kan man till viss del återställa det genom att söka bekräftelse hos likasinnade och samtidigt "racka ner" på de som är avvikande. Tänk t ex på barn som blir mobbade, de kan ju bli aggressiva. Men det behöver inte gå så långt som att man blir mobbad, utan bara en tillfällig känsla av utanförskap (som jag tror alla av oss känt nån gång), leder till att man blir mindre tolerant.
Aurora
Alltid online
Alltid online

Återgå till Arbete & ekonomi