Banner Forum Image

en njure?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

en njure?

Inläggav trudy » fre maj 06, 2011 19:45

vet inte om jag är inne på rätt tråd nu, men here we go endå....

fick nyligen veta att en släktings nyfödda barn enbart har en fungerande njure och att de nu väntar på info om de behöver operera bort den som inte fungerar. så jag undrar om det finns någon här som kan berätta hur allt fungerar, livet med en njure, operationen och ja allt. jag vet inte ett skvatt men vill kunna stöta dem och finnas till hands om det blir jobbigt :(
trudy
Alltid online
Alltid online

Re: en njure?

Inläggav Redhotwera » fre maj 06, 2011 22:02

Fy, så jobbigt. Har ingen aning om det men jag hoppas de hittar nån lösning..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör maj 07, 2011 07:29

Min bror har bara en njure. Han var 9 år när dom opererade honom. Njurar är lite roliga...man har egentligen 1st för mycket, för man klarar sig toppenbra med bara en. Kroppen anpassar sig. Men utan klarar man sig inte...då måste man ha en transplantation och dialys innan.
sprallos

Inläggav trudy » tis maj 10, 2011 08:01

Ok, så så länge den andra fungerar så gör det inget om den andra tass bort? Det var skönt att höra. Hade inte en anning om att njurarna fungerade så.

Kanske är lite för personlig fråga, så du behöver inte svara om du inte vill sprallos. Men hade din bror kystor i den icke fungerande njuren? Det är så det är i det här fallet, så jag tänkte om det var lika och så.
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis maj 10, 2011 16:11

Jag fanns inte när allt detta hände, så jag har inte så bra koll. Tror det var nåt med hans njurbäcken. Hade det hänt idag så hade dom förmodligen inte tagit bort den, men detta var runt 74-75, då tog dom den.
sprallos

Inläggav trudy » sön maj 15, 2011 14:50

ok, ja då va det lite svårt att veta :) ja det skiljer sig lite nu från då. de har inte sagt något om njurbäcken. men ska fråga dem nästa gång vi pratar. de har en kontroll nu på måndag och går den bra så slipper bebben nog bli inlagd och hela haderullan. *hope that*
trudy
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling