En mördare i min stad
15 inlägg • Sida 1 av 1
En mördare i min stad
För ca 1,5 månad sedan försvann en tjej från Falun, en vecka innan sitt eget bröllop. Hennes sambo/fästman och hennes familj har sökt ihärdigt sedan dess, och varje gång jag går på stan ser jag de upptryckta lapparna med Lindas ansikte och ett desperat handskrivet "Om du har sett något, ring polisen!" För en vecka sedan försvann även sambon. Nu har de hittat honom på en skogsväg, med mindre skråmor + en kropp som antas vara försvunna Linda. Han nekar brott men är nu misstänkt för mord alternativt människorov.
http://www.dt.se/brottsplats/article480075.ece
Vet inte vad jag vill egentligen, mer än att få ur mig lite av det obehag jag känner. Varför händer sådant här, och varför händer det i min stad? De gator och platser det pratas om är de där jag rör mig, allting är så välkänt. Det ska inte hända obehagliga saker i min stad, platsen jag älskar och där mina barn ska växa upp. Det ska bara inte hända.
Jag har fortfarande starka känslor och minnen kopplade till Engla, tjejen som blev mördad av en främmande man och sedan nedgrävd i skogen i Stjärnsund strax utanför Hedemora. Mindre än en timmes bilresa från mig. Hennes kropp hittade de medan jag låg på BB och var nyförlöst. En barnmorska berättade det för mig. Varför? Jag hade just blivit mamma och fick historien om Engla inträngd i min lilla bubbla. Länge var jag rädd att jag alltid skulle förknippa Vincents födelse med hennes död, men som tur är gör jag inte det (såklart).
http://www.dt.se/brottsplats/article480075.ece
Vet inte vad jag vill egentligen, mer än att få ur mig lite av det obehag jag känner. Varför händer sådant här, och varför händer det i min stad? De gator och platser det pratas om är de där jag rör mig, allting är så välkänt. Det ska inte hända obehagliga saker i min stad, platsen jag älskar och där mina barn ska växa upp. Det ska bara inte hända.
Jag har fortfarande starka känslor och minnen kopplade till Engla, tjejen som blev mördad av en främmande man och sedan nedgrävd i skogen i Stjärnsund strax utanför Hedemora. Mindre än en timmes bilresa från mig. Hennes kropp hittade de medan jag låg på BB och var nyförlöst. En barnmorska berättade det för mig. Varför? Jag hade just blivit mamma och fick historien om Engla inträngd i min lilla bubbla. Länge var jag rädd att jag alltid skulle förknippa Vincents födelse med hennes död, men som tur är gör jag inte det (såklart).
-

moia - Alltid online

Re: En mördare i min stad
usch det är så hemskt...min pappa är i falun och hjälper polisen där...nu för tiden händer det så mycket hemska saker
-

veronica82 - Alltid online

Ja, jag vet inte heller vad jag ska tro om hela historien. Men det känns väl som om killen inte riktigt har rent mjöl i påsen. Förstår att det känns otrevligt att det händer där ni bor, det hade vi nog alla tyckt, det kommer för nära på nåt sätt. Otäckt är det!
Vilken onödig sak att berätta för dig på BB om Engla! Tur du inte kom att förknippa Vincents födelse med det iallafall.
Vilken onödig sak att berätta för dig på BB om Engla! Tur du inte kom att förknippa Vincents födelse med det iallafall.
-

Tossy - Alltid online

Usch, förstår att det känns obehagligt
Brott som sker nära inpå där man bor känns mer på nått sätt, och även om man inte kände dem de drabbat så påverkar det en ändå.
- shoegal
- Alltid online

Det är aldrig kul när det sker nåt hemskt i närheten där man bor. Om man bor i sthlm eller gbg kanske man är mer van, inte att man inte bryr sig men det är så stora städer och det händer ju mer där än i mindre hålor.

-

Redhotwera - Alltid online

Jag kommer också från en liten stad (härnösand) och när jag var liten var det två tonårstjejer som knivhöggs till döds i ett hus som sen stod obebott tills för bara några år sedan.. det hade ju aldrig hänt i en större stad, att ett fint hus i ett av de mest populära områdena skulle stå obebott, och man var lite rädd när man gick förbi där när man var barn.
Ja, det jag ville säga var ju att det kommer så mycket närmre i en liten stad och det känns som att det drabbar mer vanliga människor att det kunde vart man själv, eller att man vet vem det var osv...
Ja, det jag ville säga var ju att det kommer så mycket närmre i en liten stad och det känns som att det drabbar mer vanliga människor att det kunde vart man själv, eller att man vet vem det var osv...
- SofiaH
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Ja det blir verkligen tydligare i en liten stad, och varje större grej blir så tydlig och nära. Det är hemskt. När jag var yngre (kanske gick på högstadiet) så var det Mattias Flink som sköt ner och dödade sju personer som promenerade genom Stadsparken. En liten skogsoas där många barnfamiljer går för att fika och leka. Och Tomas Qvick har en nära koppling till Falun. Det verkar som att alla idyllel då och då får besök av ondska. =(
mini-mamman: Fyyy vad hemskt, jag kan bara inte förstå hur det kan slå så slint i folks huvuden.
mini-mamman: Fyyy vad hemskt, jag kan bara inte förstå hur det kan slå så slint i folks huvuden.
-

moia - Alltid online

Vet hur konstigt det känns att bo i en stad där någon blir mördad. Allt känns så osäkert och man känner ingen tilit för någon. Månaden inan jag flyttade från mitt gamla kvarter så vart en 5 barns mamma mördad utav sin man och en kille blev knivskurren utav en man i 30 årsåldern. Tråkigt men sant så händer sådnat ofta ochvarför finns ingen irktigt förklaring. De finns människor som mår så dåligt och inte vet om det och ingen annan märker det förens det händer något som detta. Det enda man an göra är att vara uppmärk sam på om någon beter sig konstigt och ingripa om något verkar fel. Dagens samhälle är inte som för 20 år sedan. Det är mer riskfylt att gå ut. Men den räddslan måste man övervinna. För vad som än händer så går livet vidare (vet låter hemskt när något sådant händer) och vi måste lita på vår omgivning och räddningskåren.
Om man känner sig väldigt osäker efter en sådan händelse så kan man alltid stara upp granverksamhet eller husverksamhet (om man bor i läggenhet).
Ta även era pärons råd att aldrig gå själv någonstanns om kvällar/nätter. Se alltid till att någon kommer och möter er om ni så måste gå själva eller ha mobilen på hela tiden. Finns kanonbra överfalls larm på Clas Olssons och diverse affärer. Mycke billig livförsäkring.
Tycker att det var jätte bra att du tog upp detta här sitamoia. Sådanna här ämnen är något som vi alla behöver prata om.
Om man känner sig väldigt osäker efter en sådan händelse så kan man alltid stara upp granverksamhet eller husverksamhet (om man bor i läggenhet).
Ta även era pärons råd att aldrig gå själv någonstanns om kvällar/nätter. Se alltid till att någon kommer och möter er om ni så måste gå själva eller ha mobilen på hela tiden. Finns kanonbra överfalls larm på Clas Olssons och diverse affärer. Mycke billig livförsäkring.
Tycker att det var jätte bra att du tog upp detta här sitamoia. Sådanna här ämnen är något som vi alla behöver prata om.
- trudy
- Alltid online

Sitamoia: Hur känner/tänker du nu när han kommer bli frigiven? Tror du att han kommer kunna bo kvar här? Jag hoppas inte det...
-

MariaTheres - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Aldrig att han kan stanna i Falun, inte i Sverige heller skulle jag gissa. Han får nog ta och flytta långt bort. Tack och lov.
-

moia - Alltid online

ush sånt är riktigt läskigt.. är nog lite blond men jag vill helst blunda för sånt. kan inte ens förstå hur en människa kan ta livet av en annan... jag har ju skuldkänslor om jag råkat krossa en snigel av misstag.
-

ToToRo - Alltid online

Usch vad hemskt! Allt sånt här är så ofattbart! Här i Umeå hade vi ju länge Hagamannen som höll hela stan skräckslagen. Jag kommer ihåg att när man var ute och gick - typ hem från krogen med någon kompis så var det en lättnad när man mötte ett helt gäng med killar, då kände man sig trygg. Mötte man en ensam kille som var ute blev man jätterädd! Tack och lov åkte han in bakom lås och bom och jag hoppas han sitter inne länge!
Och som ni säger, när den här mannen väl kommer ut får man hoppas att han far åt pipsvängen.
Och som ni säger, när den här mannen väl kommer ut får man hoppas att han far åt pipsvängen.
- Cissid
- Alltid online

Ja det borde finnas en ö långt, långt ute i ett hav som man kunde sätta alla psykon på. Då kunde de hålla på bäst de ville! Svårt att veta vart psykgränsen skulle gå då kanske men jag tycker att det, i teorin, är en fin idé! 
-

MariaTheres - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Håller med er om att det är leskigt när någon som begått så hemska brott kommer ut igen. Är igentligen rätt konstigt att man kan komma ut efter någe sådant på så kort tid. Är inte Sv rättsystem lite mjäkigt när det kommer till fängelsestraff och så? Menar visa brott spelar det ingen roll vad de döms till de kan ändå aldrig bli "hela" igen efter det. När det kommer till de grövsta brotten som mord, misshandel, människohandel, barnmisshandel m.m så tycker inte jag att 2-6 års fängelse är rättvist. Varför har vi inte riktig livstid i Sv?
(nej jag är inte ohuman utav mig och tror att ingen kan förändras, men jag annser att har man gjort något riktigt hemskt så ska man få stå för det)
(nej jag är inte ohuman utav mig och tror att ingen kan förändras, men jag annser att har man gjort något riktigt hemskt så ska man få stå för det)
- trudy
- Alltid online

15 inlägg • Sida 1 av 1