en fråga till tårt folket :)
2 inlägg • Sida 1 av 1
en fråga till tårt folket :)
Jag ska ha kalas nu på fredag och lördag och jag känner att jag vill förberada så mycket jag kan redan idag så mina frågor är:
jag ska göra blåbärsmousse samt en bananmousse kan jag göra dom idag och förvara dom i lufttäta burkar i kylen tills tex lördag?
hur kan jag göra för att undvika att banan moussen blir brun?
sen vilken smörkräm ska man använda för att slippa en svettig sp?
jag ska göra blåbärsmousse samt en bananmousse kan jag göra dom idag och förvara dom i lufttäta burkar i kylen tills tex lördag?
sen vilken smörkräm ska man använda för att slippa en svettig sp?
-

gellis - Alltid online

Re: en fråga till tårt folket :)
Nej. Ja, inte helt omöjligt. Det du ska göra är att lägga moussen på tårtan för att låta den stelna där. Annars kommer den stelna i bunken och du måste "röra upp" den för att få den på tårtan. Ska du ha tårtan på fredag kan du lägga tårtan redan ikäll. Alltså lägga fyllningarna. Har du inte tårtbottnarna nu, gör det så fort som möjligt i morgon.
Bananernas fruktkött blir brunt när det exponeras för syre.
vilken smörkräm ska man använda för att slippa en svettig sp?
Vad du smaksätter smörkrämen med spelar ingen roll. Det som får sp:n att svettas är kontakten med grädde.
Nej. Ja, inte helt omöjligt. Det du ska göra är att lägga moussen på tårtan för att låta den stelna där. Annars kommer den stelna i bunken och du måste "röra upp" den för att få den på tårtan. Ska du ha tårtan på fredag kan du lägga tårtan redan ikäll. Alltså lägga fyllningarna. Har du inte tårtbottnarna nu, gör det så fort som möjligt i morgon.
Bananernas fruktkött blir brunt när det exponeras för syre.
vilken smörkräm ska man använda för att slippa en svettig sp?
Vad du smaksätter smörkrämen med spelar ingen roll. Det som får sp:n att svettas är kontakten med grädde.

-

Redhotwera - Alltid online

2 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Bak- och tårttråden