Banner Forum Image

En fråga om vigselringar! jag e pinsamt ovetande

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

En fråga om vigselringar! jag e pinsamt ovetande

Inläggav kimulf » ons maj 19, 2010 09:59

Hur funkar det? Man förlovar sig båda har ringar och sen när man gifter sig ger man varandra ringar? men jag har aldrig sett en karl med 2 ringar??? Vill någon reda ut detta till mig hur funkar det?
Jag funderar på att smälta mitt guld jag inte använder trasiga ringar örhängen och halsband så jag kan göra en vigselring.. tror att det blir billigare men hur funkar det med mannens ring? byter han ring eller förnyar man förlovningsringen haha detta e pinsamt men snälla hjälp mig mvh kim
BildBildBild
kimulf
Har vimedbarn.se som startsida

Re: En fråga om vigselringar! jag e pinsamt ovetande

Inläggav kimulf » ons maj 19, 2010 10:49

Oj det var svar på tal:) tack så mycket :)
BildBildBild
kimulf

Inläggav Taweret » ons maj 19, 2010 10:54

Du fick ju ett supersvar på direkten :D Annars är det väl så att den svenska traditionen är att bara bruden får en ring medan man i USA har haft två ringar som man också. Det var iaf vad jag hörde när vi gifte oss.

Min man har inte två ringar utan han har två datum ingraverade i sin ring istället. Det är ju dock inte säkert att det får plats. Så jag skulle nog säga att det finns inga måsten eller regler utan ni gör som ni känner är bäst för er.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » ons maj 19, 2010 11:01

Vi gifte oss i lördags och vi köpte ny ring åt mannen också. Vi hade på oss våra förlovningsringar när vi gick in i kyrkan och satte på ringarna åt varandra. Under bröllopsfesten tog vi dock bort våra förlovningsringar. Ringarna passar inte så bra ihop och jag är hursomhelst inte så mycket för en massa bling bling. Vi funderar rama in våra förlovningsringar eller göra någon sorts glasavgjutning.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » ons maj 19, 2010 11:05

Vi vill köpa så lite som möjligt för vi har knappt råd att gifta oss men vi ska lösa det på något vis. Men nu har jag ju fått jättebra förslag av er... kanske bara gravera i gubbens ring då:) å putsa upp den då han använder den när han tränar med hantlar så den ser ut som 7 svåra år haha tack för fina tips:)
BildBildBild
kimulf

Inläggav Sinus » ons maj 19, 2010 11:14

När vi gifte oss (borgeligt) letade jag en vigselring som skulle passa ihop med förlovningsringen och hittade en liknande modell fast med diamanter. Min man ville inte ha mer än en ring så han lät smälta ner sin förlovningsring och lade till guld och fick en bredare ring och i den har han graverat in både förlovnings- och vigseldatumet.
Försäljarna som vi pratade med sa att det blir vanligare och vanligare att även mannen har två ringar.

Det som man kan tänka på när det gäller att smälta ner guld och göra en egen ring är att det kan bli ganska dyrt. För oss var det viktigt att vi fick tillbaka samma guld som kom ifrån förlovningsringen och fick då vända oss till en guldsmed. Gubben fick som sagt köpa till lite guld också och kostnaden för den nya ringen (förlovningsring+nytt guld+arbete) blev dyrare än om han hade köpt en helt ny ring i samma storlek som den som han fick gjord.
Jag tror att om man lämnar in guldet på t.ex. Guldfynd så blir det inte lika dyrt men då är det inte säkert att du får tillbaka samma guld. Och så beror det kanske på vilken ringmodell du/ni vill ha.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » ons maj 19, 2010 11:39

vi har båda väldigt breda och tjocka ringar så jag vill ha en smalare med sten/stenar vad kallas det? alliansring? Mitt guld räcker nog till hans ring med men den är redan så "fläskig" så jag tror inte att han vill ha större. Så det är alltså dyrare att smälta å göra en ring? jag trodde absolut att det var dyrare att köpa en ny.
Jag tror inte min gubbe vill ha dubbla ringar heller å inte någon ny han trivs rätt bra med sin så kanske räcker att gravera om den bara.
Vi har inga datum i nu...det står "din för evigt och hans namn i min å vise verca"
BildBildBild
kimulf

Inläggav jässica » ons maj 19, 2010 14:10

Vill komma med ett varnande finger! Det är såååå många guldsmedsbutiker som luras när det gäller nedsmältning av guld! Jag ska inte säga alla, men de guldsmeder som finns som faktiskt tar DITT guld, smälter ner endast det och inget mer och gör ny ring går att räkna på fingrarna och är då som skrivet tidigare sviiindyrt.

Vet att många butiker "skarvar" med ärligheten och säjer att du får ditt guld men att det "Kanske" kommer innehålla lite annat guld också. Ren lögn! Vanliga butiker köper in guld och säljer det vidare till stora bolag som sen smälter ner kilovis. Din ring beställer de från leverantör, såvida de inte har guldsmed på plats, vilket som sagt är ovanligt.

Att däremot sälja ditt gamla guld och sedan använda pengarna på nya ringar är en klok ide men se till att priskolla först, det kan du tjäna tusenlappar på. Varning för internetförsäljning, sms osv som det annonseras om mkt nu dock. De brukar betala sämst pga dålda kostnader..

Vill även poängtera att där du säljer ditt guld om du väljer att göra det inte alls behöver vara samma ställe du köper ringarna på. Sälj dyrt och köp billigt!!' Sen ska ni se till att få en bra deal där åtmisntone puts av förlovningsringarna ingår vid köp av allians..

Lycka till!
jässica
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav kimulf » tor maj 20, 2010 08:09

oj det verkar vara en hel vetenskap:)
Jässica: tack för ditt inlägg jag befarade att det var så men godtrogen som jag är litar jag på nästan alla:( Det kanske är en bra idè att göra så? Jag hittade en ring igår som jag bara vill ha den var så himla vacker men den kostade runt 13.000 kr. Jag ska görfra allt för att få den:) Jag är så himla kräsen å fastnar jag för något vill jag bara ha:) Sänder en länk så ni får se.. säg vad ni tycker.. jag gillar bling bling passar den till en 6 mm bred förlovningsring? jag tror det blir vackert
http://www.anderssonsguld.se/index.php? ... 4&ring=195
BildBildBild
kimulf

Inläggav Taweret » tor maj 20, 2010 11:01

Jättefin ring men lite väl mycket blingbling för min smak :D Jag ville först inte ha stenar alls men det blev tillslut en tunn ring med tre småstenar för mig. Sen har vi sagt att vi ska lägga i en sten till per barn men det har vi inte gjort ännu.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » tor maj 20, 2010 11:22

Arr lägga till en sten för varje barn är ju jättefint gjort :)
jag älskar blingbling å den passar nog mig...Det e så mycket man ska veta om allt både barn å giftermål å papper jag har ingen som är gift i släkten bara strulputtar så jag tänkte bryta trenden. :)
BildBildBild
kimulf

Inläggav Taweret » tor maj 20, 2010 11:58

Låter bra att du bryter trenden :D Jag är av den åsikten att om man har barn bör man vara gift, fast så ser ju inte samhället ut idag. Det är dock smidigt att vara det då mycket sker med automatik om man är gift.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » tor maj 20, 2010 12:02

Jag håller med dig fullständigt där..."gammal" syn på saker synd att bara pengarna ska sätta stop för vissa drömmar:) vet att det går att göra utan fest å bjudning men så vill jag inte ha det:)
BildBildBild
kimulf

Inläggav Redhotwera » tor maj 20, 2010 21:54

Min man graverade in vigseldatumet i förlovningsringen. Han har bara 1 ring. Jag tycker dock att det ser tunnt ut. Vi valde en smal modell för min skull. Jag skulle ju ha en till ring. Så på mittt finger ser det ju bra ut (tycker jag i alla fall)! Vigselringen valde jag så att den passade med f.ringen. Vi valde en slät f.ring för att valet av v.ring skulle gå lättare.

På flera ställen vi kollade ingick putsning av f.ring vid köp av vigselring. Det gjorde det dock inte på Guldfynd där jga hittade den ringen jag ville ha. Jag var så missnöjd med den butiken! Ingen sa innan att putsningen kostade, jag fick fel sorlek på v-ringen, graveringen på vigseldatumet i min mans ring är i en annan stil än graveringen från förlovningen :evil:
Vi blev gifta i alla fall och lever lyckliga i alla våra dagar :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav kimulf » fre maj 21, 2010 07:38

Vilken tur att äktenskapet är bättre än ringstrulet:) hihi...
Nej jag har lämnat in annat guld för lagning och dyl men det har gått sönder på en gång så jag har redan disssat guldfynd ur det avseendet.

Fet är ofta det e vajsing med ringarna före giftermål har jag förstått.. Våra bekanta fick tillbaka sina ringar från graveringen samma dag dom skulle gifta sig:/ fast man kanske ska vara ute i väääl god tide så det inte händer.
BildBildBild
kimulf

Återgå till Dop & Bröllop