Banner Forum Image

En fråga om torsk...

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

En fråga om torsk...

Inläggav Aurora » mån nov 02, 2009 11:59

När jag var hos BVC förförra gången (ca 2 v sen) sa hon att Julian hade torsk på insidan av kinderna men inte på tungan, men att vi skulle pensla med vichyvatten för att få bort den. När jag var där sist hade jag hållt på och penslat i 1,5 veckor och det var ingen direkt skillnad, men hon sa att vi skulle fortsätta. Nu till det konstiga, min kompis barn har också en vit beläggning på insidan av kinderna, men deras bvc-tant sa att det var normalt och inte torsk utan bara om det kom på tungan så var det torsk...

Är det nån som vet vad som gäller? Jag vill inte behandla honom om det inte behövs eftersom han blir så fruktansvärt arg varje gång (även om jag tar på nappen bara!).
Aurora
Alltid online
Alltid online

Re: En fråga om torsk...

Inläggav everyoneloveskate » mån nov 02, 2009 12:58

Malva fick torsk på tungan, tandköttet och insidan av kinderna bara någon vecka efter förlossningen. På BVC sa de att om det går att "skrapa" bort med en handduk eller tops så är det bara mjölkbeläggning samt att torsk kan sprida sig i hela munnen samt till armhålor, rumpa, hals och andra veck.

Vi testade vischyvatten, men det funkade inte så vid nästa besök fick vi tipset att blanda 1 dl kokt vatten med 1 tsk bikarbonat och pensla på med tops ca 3 gånger om dagen. Det försvann redan efter några dagar & har inte kommit tillbaka :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Stammis
Stammis

Inläggav Aurora » mån nov 02, 2009 13:54

Bra tips! Ska prova det istället då. Vet du hur det ser ut om det sprider sig till utsidan av kroppen liksom, är det fortfarande som en vit beläggning?
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav everyoneloveskate » mån nov 02, 2009 14:10

Jo, lillsnäckan fick även torsk i halsvecket. Kallas väl något annat egentligen när det letar sig utanför munnen, men det är ju samma sak i alla fall. Det vart ganska rött och lite irriterat med vitt gegg - detta gick dock att tvätta och torka av tillskillnad från klegget i munnen. Vi fick rådet att smörja på en salva för fotsvamp, Daktacort, på utsatt område en gång om dagen efter att vi tvättat och gjort rent. Funkade också super! BVC sa att salvan kan användas på övriga ställen också, så det känns bra att ha i skåpet :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Stammis
Stammis

Inläggav Maiyah » mån nov 02, 2009 20:36

VI har haft massor med torsk på lilltjejen, bikarbonat är vad som finns i vichyvatten också. Det måste vara en speciell sort, den med gul etikett, de andra fungerar inte. Vi var tillslut tvugna att ge ett recepbelagd medel som jag och hon fick ta på brösten och i munnen för det var så envist och hon fick ont och ville inte äta.

Även när man tar bikarbonat eller vichyvatten är det viktigt att behandla både sina bröst och munnen på bebisen för annars kan man hålla på att smitta varandra..

Men det är ju inget farligt och går bort av sig själv tillslut så man kan ju bara låta det vara också..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » mån nov 02, 2009 21:24

Jaha, vad bra att vi hade köpt den med VIT etikett då :( Den innehåller inte natriumbikarbonat...Vad trött jag blir! Nu har vi hållt på och bråkat med stackarn i två veckor i onödan...Jaja, nu har jag gjort iordning vatten och bikarbonat och ska testa med "the real deal istället"

Tusen tack för era svar!!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning