En bra lämning - hur gör/underlätta?
12 inlägg • Sida 1 av 1
En bra lämning - hur gör/underlätta?
Imorgon är första dagen vi ska lämna på riktigt efter en intensiv tredagarsinskolning. Det är jag som ska lämna och jag kom precis på att jag inte frågat personalen hur de tycker att man bäst ska göra vid lämningen. Har ni några tips?
Jag tänker som så att det bästa är väl att vara med en stund tills barnet är sysselsatt och sedan gå och försöka säga tydligt hej då ändå. Hur länge är lagom, fem min? Å andra sidan känns det som att inget kommer att funka så bra såhär i början.
Jag tänker som så att det bästa är väl att vara med en stund tills barnet är sysselsatt och sedan gå och försöka säga tydligt hej då ändå. Hur länge är lagom, fem min? Å andra sidan känns det som att inget kommer att funka så bra såhär i början.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Re: En bra lämning - hur gör/underlätta?
Jag har försökt att lämna över Ester till någon så att hon har någon annan att ty sig till och inte bara blir lämnad så att säga, och sen säga hejdå tydligt och gå så fort som möjligt, nästan direkt. För oss så har det känts som att man bara drar ut på avskedet annars och att det blir värre. Och att ändå försöka verka som att det ska bli så roligt det här, även när det kniper i hjärtat
Men iofs så hade vi nästan två veckors inskolning innan så det kanske är annorlunda, kanske behöver ni en mjukstart först? Lycka till! Det blir säker jättebra tillslut!
Det brukar väl vara så för de flesta (inte för Ester iofs) att de gråter i 3 sekunder efter att mamma/pappa gått och sen är det bra igen och allt är så spännande igen?
Det brukar väl vara så för de flesta (inte för Ester iofs) att de gråter i 3 sekunder efter att mamma/pappa gått och sen är det bra igen och allt är så spännande igen?
-

jetboy - Galen i vimedbarn.se

Vi har hunnit med två olika dagis med Liam (pga flytt) och på båda ställen har de rått oss till följande:
Stanna inte alls. När man väl kommit in, hängt av ev medtagna kläder osv på barnets krok och funnit en "ledig" fröken så säger man hurtigt nåt i stil med "nu ska mamma gå och jobba! Mamma kommer och hämtar dej sen". Puss o ganska snabb kram, och sedan går man med en glad liten vinkning.
Poängen är att gå direkt även om barnet storgråter eftersom man annars bara dra ut på det "onda". Och ALDRIG smita iväg utan att barnet förstår vad som hände.
På första dagiset var de noga med famn till famn lämningar (alltså att barnet lämnas från förälderns famn till frökens). På vårt nya dagis är det inte lika noga, man gör det man känner funkar.
På båda dagis har man ringt föräldrarna om barnet inte slutar vara ledset efter ett tag- på så sätt behöver man som förälder inte gå en hel dag o oroa sej. Man har också kunnat ringa till avdelningen en stund eftr lämning för att få bekräftat att barnet är glad igen.
Hoppas allt går bra imorgon!
Stanna inte alls. När man väl kommit in, hängt av ev medtagna kläder osv på barnets krok och funnit en "ledig" fröken så säger man hurtigt nåt i stil med "nu ska mamma gå och jobba! Mamma kommer och hämtar dej sen". Puss o ganska snabb kram, och sedan går man med en glad liten vinkning.
Poängen är att gå direkt även om barnet storgråter eftersom man annars bara dra ut på det "onda". Och ALDRIG smita iväg utan att barnet förstår vad som hände.
På första dagiset var de noga med famn till famn lämningar (alltså att barnet lämnas från förälderns famn till frökens). På vårt nya dagis är det inte lika noga, man gör det man känner funkar.
På båda dagis har man ringt föräldrarna om barnet inte slutar vara ledset efter ett tag- på så sätt behöver man som förälder inte gå en hel dag o oroa sej. Man har också kunnat ringa till avdelningen en stund eftr lämning för att få bekräftat att barnet är glad igen.
Hoppas allt går bra imorgon!
- Snigel
- Alltid online

Det är nog en bra idé att försöka få någon i personalen att hålla i henne (och hoppas att hon vill det
)
En annan idé som jag fick är att försöka få henne att upptäcka sin favoritkompis. Men det låter lite tidskrävande.
Jag läste i Stora boken om barn där de tyckte att för snabba lämningar inte heller var bra (men långa utdragna inte bra heller). Så det var därför jag började fundera på lagoma mellanvarianter. Men boken kan ju ha fel (!) hahahah
Läste nyss på growingpeoples sida att man ska sitta still under inskolningen när barnet går ifrån en och inte gå omkring, det skulle underlätta för barnet att göra större och större upptäcktsfärder utan föräldern. Det hade ju varit bra om jag läst på lite innan inskolningen kanske.
En annan idé som jag fick är att försöka få henne att upptäcka sin favoritkompis. Men det låter lite tidskrävande.
Jag läste i Stora boken om barn där de tyckte att för snabba lämningar inte heller var bra (men långa utdragna inte bra heller). Så det var därför jag började fundera på lagoma mellanvarianter. Men boken kan ju ha fel (!) hahahah
Läste nyss på growingpeoples sida att man ska sitta still under inskolningen när barnet går ifrån en och inte gå omkring, det skulle underlätta för barnet att göra större och större upptäcktsfärder utan föräldern. Det hade ju varit bra om jag läst på lite innan inskolningen kanske.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Våra dagmammor (har ju en till vart barn) råder bägge två till snabba lämningar och hellre att man tar sig tid vid hämtning. Vi gör så att ju ledsnare Oskar är desto snabbare lämning om han är glad kan man växla något ord annars så är det bara hej då, då det är lättare för honom.
Lycka till imorgon! Kom ihåg att det förmodligen är mycket jobbigare för dig att lämna henne än tvärtom. Alla dina känslor speglas ju också på barnet så visa att du är glad och positiv över att hon ska vara själv på dagis. Det fungerar för oss iaf.
Lycka till imorgon! Kom ihåg att det förmodligen är mycket jobbigare för dig att lämna henne än tvärtom. Alla dina känslor speglas ju också på barnet så visa att du är glad och positiv över att hon ska vara själv på dagis. Det fungerar för oss iaf.
- Taweret
- Alltid online

Kloka ni, nu ska jag sova och ladda för att vara positiv och glad
Kram och god natt!
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Jag hade oxå tre-dagars inskolning med min son. Då gick vi in som vanligt efter de tredagarna, sen kom vi överens med personalen om hur lång stund han sulle vara "själv" den dan, var kanske 20minuter eller nått, då satt jag i personalrummet. Men det kan ju hända att det är olika hos er.
Tanken är ju vad jag har förstått att man aktivt ska vara med barnen i början för att sedan ta en "vanlig" fast något snabbare (resterande tid av de två-veckor man ändå har till inskolning). De tre första dagarna gör barnen mer trygga då de sett hur mamma/pappa gillar stället o att ha dem med sig i alla situationer. Kan säkert fungera på anra sätt oxå. LYCKA TILL!!
Tanken är ju vad jag har förstått att man aktivt ska vara med barnen i början för att sedan ta en "vanlig" fast något snabbare (resterande tid av de två-veckor man ändå har till inskolning). De tre första dagarna gör barnen mer trygga då de sett hur mamma/pappa gillar stället o att ha dem med sig i alla situationer. Kan säkert fungera på anra sätt oxå. LYCKA TILL!!
- jessica81
- Alltid online

Hellre snabbt än långsamt i alla fall....av med kläderna, gå till personalen och säg "Ja nu har "Kalle" kommit, kallprata lite om vädret eller nåt, säg när du kommer och hämtar...även om dom vet. Under den tiden hinner vanligtvis "Kalle" hitta en leksak eller kompis. Sen säger du, "Nu ska mamma gå och jobba, jag hämtar dig sen" Puss och kram sen vinkar du och går"....
Ja typ...det är lite olika hur dom vill att man gör. På Victors dagis har dom ett vinkfönster, dit går alla barn när dom blir lämnade. Antingen står dom själva på en pall eller är i famnen på en fröken. Man vinkar från utsidan...säger bara snabbt hejdå inne och säger sen "Mamma vinkar i fönstret!"
Ja typ...det är lite olika hur dom vill att man gör. På Victors dagis har dom ett vinkfönster, dit går alla barn när dom blir lämnade. Antingen står dom själva på en pall eller är i famnen på en fröken. Man vinkar från utsidan...säger bara snabbt hejdå inne och säger sen "Mamma vinkar i fönstret!"
- sprallos
Rapport - Det gick jättebra. Vi kom när de precis skulle gå ut så jag fick klä på Isabell galon-kläderna och stövlar. Sen gick hon till en i personalen (hon är den jag gillar bäst) och hon var skitduktig såklart, visade sandlådan och en låda med grejer som vår tjej kunde börja plocka ur. Då sa jag hej då och vinkade. Hon såg lite snopen ut, inte helt nöjd men oförmögen att slita sig från leksakerna
Hoppas det fortsätter så.
Hoppas det fortsätter så.
- Blåbäret
- Galen i vimedbarn.se

Vad roligt att det gick så bra!! Hoppas att det håller i sej (man vet ju aldrig- men "den dagen den sorgen" i så fall...)!
- Snigel
- Alltid online

Min sambo har jobbat på dagis och enl honom är det ofta mkt jobbigare för föräldern än för barnet och föräldern smittar av sin oro till barnet så det viktigaste är att vara glad och positiv oavsett hur mkt det skär i hjärtat. Svårt men viktigt 
- helenaeg
- Har vimedbarn.se som startsida

12 inlägg • Sida 1 av 1