Banner Forum Image

Ellas kusin mm.

Ellas kusin mm.

Inläggav KarinE » fre okt 17, 2008 06:49

Som jag har skrivit i en tidigare tråd så fick Ella en kusin för två veckor sedan och hennes mamma mår inte bra. Hon mår nu sämre och har fått svåra psykoser. I onsdags skulle dom köra in henne till sjukhuset men det fick bli ambulans in. På tisdagsnatten hade hon varit tillbaka på förlossningen och upplevt allt igen och på onsdag morgon hade hon börjat hyperventilera och skaka. Hon är nu inskriven på psyket. Svärfar hälsade på henne igår och då kände hon igen honom men visste inte varför, hon hade tydligen varit lugn på natten men blivit lite orolig när hon såg att det var andra människor där.
Svärmor är just nu hemma från sitt jobb för att ta hand om barnet eftersom pappan inte längre är med i bilden. Igår hade hon ringt försäkringskassan för att se om hon kunde få föräldraersättning under den tiden men det gick inte, barnet var för litet. Vem har försäkringskassan då tänkt ska ta hand om det? Eller ska det vara hemma och ta hand om sig själv? Finns det ingen typ av ersättning hon kan få? Jag ska höra med försäkringskassan sen.
Nästa vecka tar nog vi barnet lite så att svärmor kan få jobba lite och tänka på något annat. Blir det så att hon inte får någon ersättning så blir det kanske så att vi tar barnet tills mamman är frisk, jag är ju ändå redan hemma med mitt barn. Blir hon aldrig frisk är vi beredda att adoptera henne...

Just nu är allting kaos här men man får ta en dag i taget och verkligen hoppas att hon blir bra...tyvärr ligger det lite dåligt psyke i släkten och vi är rädda att det här var utlösande för något större...vi får bita ihop och försöka ta oss samman för att orka igenom det, hoppas hoppas att hon blir frisk...
BildBild
Användarvisningsbild
KarinE
Alltid online
Alltid online

Re: Ellas kusin mm.

Inläggav Taweret » fre okt 17, 2008 08:08

Vad jobbigt för er alla :( aldrig roligt när någon blir dålig och måste in på psyket. Vi hoppas och håller tummarna på att hon snart blir bättre. Vad skönt att ni nu i början kan dela på ansvaret för hennes bebis och att ni redan nu har tänkt ut en lösning om mamman inte mår bra.
Hoppas du får något bra svar när du ringer fk idag.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » fre okt 17, 2008 08:30

Oj så jobbigt ni har det...
Dåligt av FK, man undrar ju hur dom tänker såna här gånger...
Hoppas att mamman blir bättre och om inte så är ni stora och fantastiska människor som kan tänka er att adoptera hennes flicka... Många kramar till er!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lyckans Lo » fre okt 17, 2008 08:38

Fy va läskigt!
Jag önskar och hoppas på allt gott till er nu!

Massor utav tankar och kramar!
BildBild
Användarvisningsbild
Lyckans Lo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kakan » fre okt 17, 2008 08:50

Tycker det är fantastiskt av er att ni kan tänka er ta hand om barnet. Fina människor! Men man får ju hoppas att det löser sig, fy vad hemskt. Är det första gången hon är sjuk eller har hon fått psykoser förut?
Bild

Bild
Kakan
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » fre okt 17, 2008 09:01

ush vad tråkigt och vad bra att hon har er och föräldrar som stöttar ,, väldigt starkt av er önskar all lycka .
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » fre okt 17, 2008 09:18

om det inte finns någon sådan ersättning så är det nog mening att det ska göras en utredning om tillfällig placering om ingen av föräldrarna kan ta hand om barnet. Det är ju skillnad på släkt och vårdnadshavare, och i sådana här fall kan man behöva utredas för att se att barnet får det som det behöver. Det låter elakt, men är i barnets bästa, ibland är inte mor/farföräldrarna så lämpliga i de fallen som föräldrarna inte är lämpliga (det finns ju familjer där bara allt är fel liksom)
MEN något som man ska veta är att de tio pappdagarna går att skriva över på släkting, om de inte är använda! :)

I övrigt så tar mman väldigt sällan ett barn i från sina föräldrar helt, så även om mamman inte kommer tillfriskna eller ens kunna ta hand om sitt barn får ni nog sikta in er på att vara fosterfamilj. Att man tar ifrån en biologisk mamma sina rättigheter är otroligt ovanligt och mamman måste i stort sett gå med på det. Så sikta inte in er på att adoptera, då kanske ni blir besvikna. Något jag tycker ni ska undersöka, oavsett vad som händer, är möjligheten att vara kontaktfamilj åt kusinen och hennes familj, så ni kanske har henne varannan helg. Det är bra av många olika anledningar, men mamman måste vilja det. Men det kan ju vara jätteskönt om man är ensam med ett barn :)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » fre okt 17, 2008 09:21

Jag vet inte vad jag ska skriva egentligen, jag ville bara visa mitt stöd.
Hoppas att mamman får hjälp och att hon snart ska börja vägen mot ett bättre mående.
Många kramar.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » fre okt 17, 2008 09:33

Men oj vad otroligt jobbigt detta låter för er alla! Jag vet inte heller vad jag ska skriva. Men skickar en massa stöttnings-kramar och hoppas att mamman mår bättre snart!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav KarinE » fre okt 17, 2008 11:13

Tack alla! Är jätteskönt att veta att man har er här när allt känns tungt!

Liina: Dom sa inget om någon utredning, svärmor satt en timme i telefon med dom och blev bara slussad fram och tillbaka. Jag förstår att det är sällan dom tar ifrån ett barn från sin biologiska mamma men vad jag menar är att vi är beredda om det skulle bli aktuellt, kan ju självklart tänka oss att vara fosterfamilj i stället eller stödfamilj om hon blir så pass frisk att hon får ta hand om henne igen, har redan pratat om att även mamman kan få bo hos oss när det känns tungt. Allt för barnets bästa, tycker ju att det är bäst om hon kan få stanna i familjen, även om mamman inte blir bra inom en snar framtid kanske hon blir det längre fram och vill väl då ha sitt barn i närheten.
Skulle det bli aktuellt med en placering hos oss tror jag att mamman är med på det, när hon mådde dåligt tidigare i veckan hade svärfar bett henne tänka på något roligt och då sa hon att hon skulle tänka på oss, hon har tidigare pratat om att ha oss som faddrar.
Jag vet att det kommer att bli tungt med två barn som det bara är 9 månader mellan men vad gör man inte för det stackars barnet, vi får helt enkelt bita ihop och stå ut till det hela går över, även om det kan ta flera år. Har ett otroligt stöd från mina föräldrar också som säger att dom kan hjälpa till när det går, dom bor ju en bit här ifrån. Även vänner och ni här på forumet ger ett bra stöd och det känns bra, man mår alltid lite bättre efter att ha läst era vänliga ord.

Kakan: Nä hon har inte mått dåligt innan, hon verkade lite nere under slutet av graviditeten men inte mer än att det verkade som om hon var trött.

Nu hoppas vi bara att hon snart ska må bättre så att hon får komma hem till sin lilla dotter. Jag hoppas att det ska räcka med lite lugn och ro, medeciner och sömn. Att hon inte ammar nu när hon ligger på psyket tror jag också kan hjälpa. Det får ta den tid det tar, bara hon blir bra.

Tack än en gång!
BildBild
Användarvisningsbild
KarinE
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » fre okt 17, 2008 12:52

Vill också ge er styrkekramar! Fy vilken situation för alla inblandade, hoppas hoppas att mamman blir friskare och att hon kan få vara helt närvarande när hennes dotter växer upp. Men jag tycker också att ni är helt underbara som stöttar så mycket och självklart.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav KarinE » fre okt 17, 2008 13:05

Har nu pratat med försäkringskassan men nej, det finns inget bidrag som svärmor kan få för att hon tar ledigt från sitt jobb för att vara hemma med bebisen. Kanske, kanske att hon kunde få ut dom 10 pappadagarna om dom skriver över dom. Så nu lutar det väl åt att vi tar henne så länge, jag är ju som sagt ändå hemma med Ella så jag förlorar ju inget på det. Det måste ju finnas något slags bidrag, det här kan ju inte vara första gången som föräldrar inte kan ta hand om sitt barn utan släktingar får ta över så länge...
BildBild
Användarvisningsbild
KarinE
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » fre okt 17, 2008 13:17

Det är ju jätteilla att man inte kan få någon hjälp för att ta hand om ett barn om inte föräldrarna är förmögna att göra det! Fy vad illa, arg man blir...
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre okt 17, 2008 17:28

usch så tungt!! vet att jag läst om detta.... googlar man förlossningspsykos eller postpartumpsykos så finns det en del att läsa iaf. så jobbigt! men skönt att hon har er, ni verkar ju verkligen bry er om henne allihop!
håller tummarna för att hon snart blir frisk igen!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » fre okt 17, 2008 17:43

KarinE: om ni ska ta hand om den här flickan på obestämd tid, eller om svärmor ska bli det, så tycker jag ni ska ringa socialtjänsten direkt och be att få bli flickans jour-fosterhem. Då kan ni få pengar på det sättet. Det är inte meningen att ni eller svärmor ska göra det gratis, det kostar med barn, på ett eller annat sätt! Ring socialtjänsten på måndag och förklara hela läget, att ni inte vet när mamman blir bättre, att ni vårdar flickan men att ni vill bli jourfosterhem (prata med mamman om det först OM det går, så hon är med på det, om det inte går att prata med henne så förklara det) för att senare kanske bli permanent fosterhem beroende på mammans tillfrisknande eller ej.
Jag menade inte att låta så barskt i mitt tidigare inlägg, ville bara inte att ni skulle ställa in er på att kunna adoptera eller så, många som är fosterhem i många många år kan bli jättenedslagna då de vill adoptera och det inte går för att mamman inte vill det, även om hon inte vill ta hand om sitt barn. Jag tycker det är jättebra att ni ser till flickans bästa, och ni verkar ha slutit upp som familj, och jag hoppas att socialtjänsten hos er tar tillvara på det skyddsnätet som din svägerska har!
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Ångest & depression