dop-mat?
9 inlägg • Sida 1 av 1
dop-mat?
Ska ha kombinerad dop och födelsedagsfest (min 30årsdag). Tänkte göra en buffé. Har ni några bra recept, gärna kall mat, eller ideér på vad jag ska bjuda på.
Ska ha mat, kaffe å tårta....
Ska ha mat, kaffe å tårta....
- iväntanstider
- Alltid online

Re: dop-mat?
Ja det är super smidigt med smörgåstårta. Men jag tänkte mig något mer matigt..kall buffé är kanske enklast...mamma har lovat att baka kakor och bullar till kaffet, mycket snällt. Och gudmor ställer upp stöttning med matlagningen, skönt hon som är så duktig i köket!!!
- iväntanstider
- Alltid online

Fransk potatissallad är görgott o jätteenkelt att göra! (speciellt till många) man gör bara en vinaigrettsås i en skål,( lite dijonsenap, olivolja och balsamvinäger/vinäger, salt och peppar), sedan häller man i kokt skalad potatis och kokta haricot verts (ev. körsbärstomater och kapris om man vill) blanda, KLART! mummmmmsigt! Till det passar det mesta.....annars är jag ett stort fan av pastasallader på buffeér...oxå lätt att göra och lätt att variera.
Lite bröd och hummus och tapenade är oxå lätt och gott att ha på bordet....
ojoj, nu blev jag ju hungrig! hihi.....
Lite bröd och hummus och tapenade är oxå lätt och gott att ha på bordet....
ojoj, nu blev jag ju hungrig! hihi.....
-

tummen - Har vimedbarn.se som startsida

Olika starka korvar i slantar och kalla kycklingspett är bra kött-saker.
Tunnbröd med en tonfiskröra på tonfisk, kesella och lök i och som du sedan skär lagom tjocka skivor är en enkel fisk-sak. Det är även jättelätt att göra sushi som tapas och ha på buffé.
Olika vegetariska röror på avocado, aubergine och kikärtor med gott bröd piffar upp vilken buffé som helst. Även lite oliver, marinerade champinjoner, osttärningar och nachos är bra utfyllnad. Sen ska du givetvis pasta och couscous sallader som man kan variera i det oändliga.
Nu slutar jag för jag blir också lite hungrig här...
Tunnbröd med en tonfiskröra på tonfisk, kesella och lök i och som du sedan skär lagom tjocka skivor är en enkel fisk-sak. Det är även jättelätt att göra sushi som tapas och ha på buffé.
Olika vegetariska röror på avocado, aubergine och kikärtor med gott bröd piffar upp vilken buffé som helst. Även lite oliver, marinerade champinjoner, osttärningar och nachos är bra utfyllnad. Sen ska du givetvis pasta och couscous sallader som man kan variera i det oändliga.
Nu slutar jag för jag blir också lite hungrig här...
-

vildasol - Alltid online

Jag måste rekommendera paj till buffén! (Gillar verkligen pajer...) Västerbottenspaj är ju en klassiker men även choritzo o sötpotatis är väldigt god...
Hör av dej om du vill ha recepten!
- Snigel
- Alltid online

Cous-cous eller bulgursallader är toppen till buffer tycker jag, brukar ha olika skålar med grönsaker så att alla kan blanda sin egen sallad. Det kan ju vara så att man är allergisk mot tomat, lök etc.
- Stinnua
- Alltid online

Plock mat är ju alltid smidigt å lätta att fixa.
När jag hade dob bjöds det på kall pastasallad, kycklingspett som var marinerade i sweet chili, lime o honung. fläskfile som var marinerade i vanlig grillolja. både köttet o kycklingen var kalla. sen hade vi några olika såser till o morots sticks.
gott o uppskattat var det.
Hoppas du hittar nåt gått. Finns ju massor att välja mellan.
När jag hade dob bjöds det på kall pastasallad, kycklingspett som var marinerade i sweet chili, lime o honung. fläskfile som var marinerade i vanlig grillolja. både köttet o kycklingen var kalla. sen hade vi några olika såser till o morots sticks.
gott o uppskattat var det.
Hoppas du hittar nåt gått. Finns ju massor att välja mellan.
-

mia* - Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1