Dop eller namngivningscermoni? Hur gjorde ni?
15 inlägg • Sida 1 av 1
Dop eller namngivningscermoni? Hur gjorde ni?
Vi hade dop för båda tjejerna. Vi är inte särskilt kristna av oss mer än att vi är med i Svenska Kyrkan. Så vi bad prästen om att inte tala alltför mycket om gud. Dop kändes jättefint för oss. Hur gjorde ni?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Re: Dop eller namngivningscermoni? Hur gjorde ni?
Vi ville döpa men var tvungna att ha ett dubbeldop. Vi är inte heller särskilt kristna men båda är döpta och jag är konfirmerad.
Vi ville ha det ganska enkelt:
Prästen inledde och vi vick sjunga psalmen Tryggare kan ingen vara. Sedan frågade han vilka namn som Wilma skulle ha då svarade jag Wilma Alice. Sedan fick den gulliga barnkören som jag hade fixat varsin rosa ros till att sjunga Vi är blommor, det var hur sött som helst! Efter detta döptes Wilma och fick vatten på huvudet och prästen höll upp henne så att alla kunde se henne. Min lillasyster och gudmor till Wilma läste en jättefin dikt Sedan avslutade vi med psalmen Du är en bön, det lät jättefint! Den här fina dikten läste hon:
Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.
Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Vi är verkligen nöjda och alla tyckte att det var en fin tillställning

Vi ville ha det ganska enkelt:
Prästen inledde och vi vick sjunga psalmen Tryggare kan ingen vara. Sedan frågade han vilka namn som Wilma skulle ha då svarade jag Wilma Alice. Sedan fick den gulliga barnkören som jag hade fixat varsin rosa ros till att sjunga Vi är blommor, det var hur sött som helst! Efter detta döptes Wilma och fick vatten på huvudet och prästen höll upp henne så att alla kunde se henne. Min lillasyster och gudmor till Wilma läste en jättefin dikt Sedan avslutade vi med psalmen Du är en bön, det lät jättefint! Den här fina dikten läste hon:
Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.
Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Vi är verkligen nöjda och alla tyckte att det var en fin tillställning

Läs min blogg http://www.maijabergholtz.se
Min lovebasket http://www.mylovebasket.com/se/profile/maija-bergholtz-3535462
Min lovebasket http://www.mylovebasket.com/se/profile/maija-bergholtz-3535462
-

Maija - Har vimedbarn.se som startsida

Joel är döpt och Levi kommer också att döpas. Vi funderar på att döpa honom i katolska kyrkan istället (sambons släkt är katoliker och det är den kyrkan de går till jämt så det skulle liksom bli lite trevligt med en präst de känner osv). Dock är jag lite opåläst, är det stor skillnad på vanligt kyrkligt dop och katolskt? För jag vill ändå att de ska vara döpta på "lika villkor" eller hur säger man? Hoppas ni fattar min märkliga undran... 
-

Nelia - Alltid online

Vi har varken haft dop eller namngivning. Jag hade kunnat tänkt mej dop ,men sambon var vemot det. Namngivning har jag dåligt samvete över att vi inte höll men jag kände att det var ett för stort projekt när första barnet just kommit eftersom jag inte hade tillräckligt med bra ideer... Istället hade vi ett ordentligt ettårskalas för stora killen och planerar detsamma för lilltjejen!
- Snigel
- Alltid online

varken dop eller namngivning.
vill absolut inte döpa... och sen blev det aldrig av med nån annan slags fest, hade annat o tänka på tror jag...
vill absolut inte döpa... och sen blev det aldrig av med nån annan slags fest, hade annat o tänka på tror jag...
- Ki27
- Alltid online

vi har döpt alla barnen... N döptes förra helgen
...
M är kristen (jaa asså hans släkte) (å mitt släkte oxå) o de har en ortodox kyrka där vi känner prästen å allt... känns helt naturligt att döpa mina barn, i M:s prästs tradition eller va man ska säga så konfirmeras barnet samtidigt som man döper ..så ja typ två flugor i en smäll
..jag är oxå döpt...
barnet får inte bara lite vatten på huvudet utan hela kroppen doppas (utan kläder såklart) å får nån olja på sig me...
men fråga mig inte va dom säger för det e ett språk jag inte kan
... haha fast han pratar ju svenska oxå förstås.... han säger väl nått om att Faddern som håller i barnet är barnets talare nu när barnet e så litet .. eller nått så faddern får säga några ord om att barnet ska avstå från satan eller nått sånt.. jaaa det e ju bra, satan vill vi ju inte ha å gö med 
M är kristen (jaa asså hans släkte) (å mitt släkte oxå) o de har en ortodox kyrka där vi känner prästen å allt... känns helt naturligt att döpa mina barn, i M:s prästs tradition eller va man ska säga så konfirmeras barnet samtidigt som man döper ..så ja typ två flugor i en smäll
barnet får inte bara lite vatten på huvudet utan hela kroppen doppas (utan kläder såklart) å får nån olja på sig me...
men fråga mig inte va dom säger för det e ett språk jag inte kan
- Tigi
- Alltid online

Vi är ateister båda två så vi hade namngivning här hemma. Vi planterade ett träd, läste dikter och berättade om namnen vi gett våra barn.
Sen åt vi massa god mat och umgicks. Enkelt, jättemysigt och familjärt.
Sen åt vi massa god mat och umgicks. Enkelt, jättemysigt och familjärt.
- Fru S.
- Alltid online

*haha* Tigi, du gör för härliga inlägg! Jag sitter här o fnissar av "Satans-delen"... 
- Snigel
- Alltid online

Maija: Fina bilder
FruS: Så trevligt tips med att plantera ett träd! Måste uppdatera det på minbebis dop och namngivningssidor.

FruS: Så trevligt tips med att plantera ett träd! Måste uppdatera det på minbebis dop och namngivningssidor.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Stina: Gustav fick ett äppelträd som vi skördade från i somras! Ellen fick ett plommontröd, det gav tre plommon i år. Men det är väl bra för första året antar jag. Vi tycker det blev jättebra och ett väldigt fint minne för dom.
- Fru S.
- Alltid online

Fru S, det var nått sånt jag hade velat göra.. jättefint,
men då bodde vi ju i lägenhet.. hade vi bott i hus som nu så hade det nog blivit av med en sån fest.
- Ki27
- Alltid online

Sasoki: Gör det nu då!! Du har gott om tid att planera till vpren.
Ni kan väl göra det som en inflyttningsgrej??
Ni kan väl göra det som en inflyttningsgrej??
- Fru S.
- Alltid online

Vi har inte gjort något av det, vi är inte kristna och det känns fel att stå och ljuga i kyrkan.
Först tänkte vi ha någon namngivnignsgrej men det blev aldrig av då det hade blivit tjorvigt med vars det skulle vara och hur vi skulle ordna med boende åt gäster så det la vi ner snabbt.
Jag gillade också idén med att plantera träd, det får bli när vi bor i hus!
Först tänkte vi ha någon namngivnignsgrej men det blev aldrig av då det hade blivit tjorvigt med vars det skulle vara och hur vi skulle ordna med boende åt gäster så det la vi ner snabbt.
Jag gillade också idén med att plantera träd, det får bli när vi bor i hus!
- Danem
- Alltid online

Vi har döpt alla de andra tre, så nästa helg blir även Maya "dopad".
Är inte heller mycket för det kyrkliga, men eftersom de andra är döpta så gör vi det nu med. Men denna gången blir det annorlunda. Är en speciell barndops-tillställning i kyrkan, så ingen vanlig gudstjänst. Är tre barn som ska döpas samtidigt. Prästen avsätter ca 15 min till respektiva barn.
Måste hålla med om att Tigi skriver för härligt!
Är inte heller mycket för det kyrkliga, men eftersom de andra är döpta så gör vi det nu med. Men denna gången blir det annorlunda. Är en speciell barndops-tillställning i kyrkan, så ingen vanlig gudstjänst. Är tre barn som ska döpas samtidigt. Prästen avsätter ca 15 min till respektiva barn.
Måste hålla med om att Tigi skriver för härligt!
- lime95
- Alltid online

15 inlägg • Sida 1 av 1