Banner Forum Image

Djur i familjen?

Djur i familjen?

Inläggav Maija » mån jan 23, 2012 23:13

Vilka familjemedlemmar har ni där hemma och hur fungerar det med barnen?
Själv har vi massor av fiskar och två små galna hundar som både är roliga och jobbiga att ha hand om ;) Än så länge går det bra men det märks att den ena hunden tycker det är mer okej att bli klappad. Wilma både skrattar åt fiskarna och hundarna så det märks att hon tycker det är roligt och så kan hon bara sitta och titta på dom hur länge som helst.

Ni som inte har djur finns det någon anledning till att ni inte har/vill ha djur?
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Djur i familjen?

Inläggav debjuds » mån jan 23, 2012 23:35

Jag har egentligen aldrig varit så förtjust i hundar, men när vi var mindre och mamma kom hem släpande med en vit herdehund förändrades min inställning totalt. Trodde aldrig jag skulle bli en "dog whisper" men nu kan jag knappt tänka mig ett liv utan vovve. Känns riktigt bra att låta min dotter få den möjligheten redan från start!
En hund ett ben ett hundben
Användarvisningsbild
debjuds
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav gellis » tis jan 24, 2012 15:55

Vi har en honkatt som mellan tjejen är stormförtjust i hon kan sitte inne på toan i 30 minuter för att gosa med katten. Nu ska vi snart skaffa firrar som barnen ska kunna hjälpa till med oxå, vi är lite oens om vilken storlek vi ska ha på akvariet bara :)
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » tis jan 24, 2012 17:02

Vi har två Norska Skogkatter.

Det går rätt bra, katterna är väldigt glada när barnen somnar på kvällen så dom får oss för sig själva....
Ibland ligger alla sex familjemedlemmar i sägen och sover. Det är kärlek det!!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tis jan 24, 2012 19:26

Vi har en katt. Han är lite reserverad ibland, men han ligger gärna tätt intill Tilde när hon leker. Hon har börjat lära sej att ta det försiktigt med honom- efter att katten småtuggat lite på henne och rivit henne en gång...

Nu har vi skaffat ett akvarium också och tänkte köpa fiskar imorgon. Liam älskar att titta på fiskar så det blir nog bra.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tis jan 24, 2012 22:15

Ja vi har ju skaffat oss kaniner - trodde aldrig att jag skulle göra det - och barnen gillar dem. Kaninerna har inte helt vant sig ännu efter hela åtta veckor hemma hos oss.

Det blir säkert bättre med tiden, och visst är det kul för barnen. Det är nog jag som inte har vant mig vid detta ännu. :roll:
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Poffie » ons jan 25, 2012 11:03

Vi har en jack russel tik på 8 år som avgudar Alicia. Dom kommer kanonbra överrens och Alicia älskar Luna hon med. På nätterna sover Luna inne hos Alicia på en av hennes huvudkuddar och Alicia ligger och kramar henne som ett gosedjur. Dom är oskiljbara...
Tror att det är jättebra för barn att få växa upp med djur. Då lär dom sig att visa respekt mot djuren och det är även bevisat att barn som bor med djur är med harmoniska och friskare än barn som inte har daglig kontakt med djur.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillfisen » ons jan 25, 2012 11:13

Just för tillfället har vi bara en liten kattmadam på 20 veckor, men som utbildad djurvårdare och i tron av att barn mår bra och lär sig ansvar av att ha djur runt omkring sig, så lär det garanterat bli fler i framtiden.

Tjejerna är faktiskt snälla mot katten och de leker en hel del ihop (barnen springer och katten efter ^^) och Miyu är mer än gärna med när de sitter och leker i tjejernas rum, så jag tycker att det fungerar bra. Visst får vi säga till ibland att de måste låta katten vara, men det får man ju göra med i princip allt just nu ^^

När Elicia var liten hade vi dessutom marsvin och en till katt, men dessa är tyvärr i husdjurshimlen sen ett par år tillbaka
Användarvisningsbild
Lillfisen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » ons jan 25, 2012 18:19

Vi har en katt som är 1½ år, båda barnen älskar henne och hon älskar dem tillbaka. Oliver hade en period då han slog och drog henne i svansen men som tur var gick det fort över (vi sa självklart ifrån och visade att han skulle stryka försiktigt osv) och nu ger han många pussar och kramar istället.
Lova skiner upp när hon ser Siri och utbrister "ZzzziiiiiIIII" och öser på i full fart mot henne och gillar att sätta ansiktet mot pälsen.

Djur är underbara och jag är också av åsikten att det är bra för barn att växa upp med djur :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessikan » ons jan 25, 2012 21:35

Vi har en schäfer, fem katter och och ett par tusen ekologiska utegrisar här på gården. Jag tror att djur är nyttigt för barn. Felix som är tre år älskar att va hos grisarna och är bästis med hunden. Katterna håller sej smidigt undan för honom....

Eftersom jag är förespråkare för god djurhållning och bla håller föredrag om detta så har han fått det i "bröstmjölken". De stora barnen är väldigt empatiska och jag tror att mycket av det bottnar i det ständiga ansvaret för djuren. Nu skulle jag av ovan nämnda själ kunna bli hur långrandig som helst i detta ämnet men ni ska ska slippa :)
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Maija » fre jan 27, 2012 01:53

Kul att de flesta verkar komma överens med barnen era :)

Mina hundra är ju också överlyckliga när de får matte och husse för sig själva att leka och gosa med.

Förut kom de ju i första hand men nu är det lätt att man kommer efter med hundbad, kloklippning och aktivering tyvärr. Eller håller ni på som vanligt?

Här är en bild på mina små damer:
Bild
Användarvisningsbild
Maija

Inläggav Smultron » tis jan 31, 2012 18:32

Vi funderar på att skaffa en bondkatt, grannen har flera katter och en har kattungar. så söta! har ni några tips på hur man ska göra med kattungen och barnen i början? Är det bra för kattungen att bara vara i ett rum från början?

Hade en katt för några år sedan men han var så gammal och brydde sig inte så mycket..!.
Användarvisningsbild
Smultron
Nykomling
Nykomling

Inläggav HärligaTöser » tis feb 07, 2012 16:09

vi har två bondkatter som kan tänka sig att bli klappade av ungarna, men bara på deras villkor förstås :)
två kaniner har det oxå blivit men de är fortfarande skygga.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lilith » ons feb 08, 2012 07:49

Vi har en katt som heter Klumpen (det finns en anledning till det :) ) som barnen älskar, speciellt Maja. Och han älskar att stå i centrum så de kommer väldigt bra överens, och han har bestämt själv att han är Majas katt. Hon borstar honom, ställer ner hans mat och gosar med honom.
En mammablogg med en twist av Borderline : http://lilith.vimedbarn.se
Lilith
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Mickan79 » mån feb 27, 2012 01:34

åh så härligt det låter! Klumpen :) fint namn!
Användarvisningsbild
Mickan79
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Återgå till Allmänt om barn