Banner Forum Image

Dinosaurietråden...

Möt andra föräldrar med samma intressen som du

Re: Dinosaurietråden...

Inläggav Maiyah » tis jan 12, 2010 04:25

Man kan ju inte låta bli denna tråd! Så roligt att läsa om allt som händer. Måste nog passa på att skryta lite jag med :-) Kaspian är också väldigt bra på färger och stora och små och bred och smal och sånt. Sen är han så sjukt ordningsam! Fattar inte vad han fått det ifrån för själv är jag extremslarvig och min man är nästan lika illa. Men Kaspian är noga med att ta bort tallriken och ställa i diskmaskinen när han ätit klart, får panik om det är ett hårstrå i badkaret och påpekar när Cera har kräkts eller smutsat ner någonting med dreggel...helt obegripligt är det.

Sen har han fått i hur min och din och hennes och hans och sånt fungerar, fast det är ju inte alltid det blir helt rätt så det kan vara rätt svårt ibland om han menar att en sak är min eller din..alltså hans eller Ceras eller min :-)

Dock har han blivit helt omöjlig vid matbordet! Han har alltid älskat mat och det har aldrig varit några problem att ha honom sittandes och ätandes själv sen han var rätt liten. Han har utan problem kunnat sitta en hel middag utan att det blivit några större olyckor eller kryp i benen. Men nu kan han knappt ta en tugga stillasittande. Han är uppe och klättrar hela tiden och går från bordet och kommer tillbaka och spillar, och tappar och håller på så att man blir helt tokig. Och inte får han i sig mycket mat heller så då blir han väldigt grinig efter ett tag..hoppas att det är en fas.

Väldigt intensivt är det iaf att vara hemma ensam med två barn här borta i USA där man inte har nånon släkt eller vänner. Min man jobbar ju typ 12 timmar per dag så det blir vääldigt mycket barn barn barn. Och det är roligt men man blir helt slut i huvudet :-)

Kram på er alla dinusarusar med era duktiga barn!
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis jan 12, 2010 18:56

Skönt att läsa om alla jämnåringar och veta vad man har att se fram emot om några veckor eller så...:-)
sprallos

Inläggav Redhotwera » ons jan 13, 2010 23:33

Edwins favoriter på tv är "I drömmarnas trädgård". Han tjatar om [dejsi bo] hela dagarna (alltså upsy daisy och tomeliboerna). Vi har inspelade program och han kan titta i ett par timmar på morgonen. Han vaknar halv sex så jag har inte så stor lust att hitta på nåt annat att göra just då (ag försöker sova i soffan då.)

Sitamoia: Drömmarnas trädgård går 12.30 också!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » tor jan 14, 2010 10:49

Redhot: Haha det är ett favvoprogram här också,men här pratas det om MAkkapakka, oppsydais( upsy daisy),iggepigge (igglepiggle)... Hon fick en film i julklapp av sin morbror och den har hon snart sett sönder.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tor jan 14, 2010 22:40

RedHotWera: Ah, ja jag har vetat att det gick någon annan tid men inte när. Det har inte gått de stunder vi "behöver" tv:n iaf (typ om man behöver duscha eller göra mat, eller bara verkligen inte orkar hitta på något annat). Vincent sover oftast 12-14 så då hjälper det ju inte så bra.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis jan 26, 2010 15:53

Åh vad det är kul att läsa om alla dinosaurie"bebisar" :D De är så lika men ändå olika!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis jan 26, 2010 16:17

Åh, i morse satt min skruttplutt och räknade gurkbitar, hihi. Jag stod vid diskbänken och fixade lite, och Vimse satt vid bordet och drack välling och åt rostad macka + fyra gurkbitar, och så räknade han "Eeen guuka, tåå guuka, teee guuka, fyyya guukoj!" och så flyttade han dem fram och tillbaka mellan de två rostade brödbitarna. Gulle! =)) Både räkna och plural testar han rätt mycket nu.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis jan 26, 2010 16:45

Men guuud så sött, kan se honom framför mig räknandes gurkor :D Jättekul att läsa om alla era barns framsteg, de är verkligen duktiga allihopa! Och Elis, som hakar upp sig så, underbart att du räknade hur många gånger han sa samma sak shoegal :D
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis jan 26, 2010 16:47

Känns som Victor är 1 år yngre än alla andra....:-)
sprallos

Inläggav Nelia » tis jan 26, 2010 21:48

sprallos: Haha, Joel också.. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » tis jan 26, 2010 22:59

Hihi va gulligt Sitamoia :D
Lisen har inte riktigt fattat den där grejen med att räkna saker tror jag, hon kör bara på : ett tå tle fyla fem nitton haha
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » ons jan 27, 2010 09:59

Haha hörrni, alla barn väljer ju sina intressen. Inte så ofta man skriver så mycket om allt de inte kan för det tänker man liksom inte på. Förutom att Vincent är kass på pussel och att rita (men plocka kritor i och ur asken är roligt) och annat pyssligt. Era barn är ju helt fantastiska med sina egenheter!

Tossy: Ja det var så gulligt när han höll på med gurkorna vid bordet, vissa morgnar är bättre än andra helt klart. Skrik och protestmorgnarna kan jag vara utan. =P

soltrollet: Hihi, så håller Vincent också på, han rabblar siffror men hoppar över några här och där (sju får sällan vara med) och så slutar han oftast på ett högt och glatt "åttttaaaa!!!" =)) Men det är ju kul när det märks att han börjar fatta räknande på riktigt faktiskt. Vincent sjunger namnsdagssången också med veckodagarna, om ni har hört den - från Bolibompa. Så han kan sjunga veckodagarna men han har inte den blekaste aning om vad de är för något. =))
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » ons jan 27, 2010 22:38

Edwin har ingen aning om vad siffror är :D
Jag tyckte faktiskt att talutvecklingen stannade upp när Penny kom. Den har nyss kommit igång igen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » ons mar 03, 2010 11:10

Hej igen!

Nu har det gått mer än en månad sen någon skrev i tråden så jag känner mig manad!

Elis har hunnit bli 2 år och 4 månader, det är ju hur stort som helst! Han sjunger jättemycket nu för tiden och gör sina föräldrar enormt stolta genom att kunna båda verserna till Ekorrn satt i granen (fast uttalet på "beska piller fick han då" är väl så där ;P )! Han babblar verkligen oavbrutet, tänk att jag ett tag var orolig över att han var så "sen" i talet... Man hade verkligen en förmåga att jaga upp sig när barnet var mindre, eller hur?
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » ons mar 03, 2010 12:52

Bra initiativ shoeal! :D

Här går munnen också i ett, det surras och det frågas 1000 frågor -ä de där ting? Gör du? Vafföl de? osv osv...
Och så ska det sjungas, helst med microfonen i högsta hugg och sen tar hon i så det låter som det är en liten hårdrockare på rummet haha:D

Ja jag håller med, man jagade upp sej i onödan tror jag. Det gör nog dom flesta och så jämför man med andra barn i samma ålder. Ganska onödigt egentligen, för dom är ju alldeles perfekta ändå :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack