Banner Forum Image

Det här med välling på natten...

Diskutera barns matvanor och barnmat

Det här med välling på natten...

Inläggav Fjut » fre apr 01, 2011 17:19

Tilde älskar verkligen sin välling!
Ååååå den där varma goa vällingflaskan till kvälls när man myser ner sig under täcket, och när man har klätt på sig på morgonen och kryper ner i soffan med snuttefilten och tittar på barnprogram medan mamma hastar i sig en kopp kaffe och rafsar på sig kläderna....
DET gör livet värt att leva tycker Tilde! :wink:

Det är okej tycker jag om det bara blir dom här flaskorna per dygn...
Men Tilde vill ha välling vid 12 på natten, vid 3, och helst vid 5:30 åxå!!

Hon är ju en stor tjej nu, och behöver inte den här förbaskade vällingen tycker jag.
Men jag har nog försökt allt!
Läst alla böcker, provat alla metoder, inklusive min egen metod...
INGET verkar funka!

Hon har alltid varit en snuttare, och hon vill inte ha napp, så när hon var spädis hade hon mig som napp, och vid 10 månader byttes "the real stuff" ut mot nappflaskan.

Jag är nog rätt trött på natten för ibland viker jag mig och vill bara att den lilla terroristen ska somna om, och vad gör man? Jo EN FLASKA VÄLLING!!!! :evil:

Vi har hållit på sedan i julas nu, med allt möjligt, och nu är jag rädd att det här har blivit en "grej" hos oss på nätterna.
Inte bara för henne, utan för MIG åxå,.... kan säga snarare mig än henne.

Hur tar jag mig ur det här välling-ekorrhjulet?
Hur får jag energi och styrka?

Behöver lite pepp....

Kram Fjut :D
Bild
Fjut
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Det här med välling på natten...

Inläggav magda » fre apr 01, 2011 17:34

Antingen är du stenhård och utesluter alla nattflaskor och istället erbjuder vatten. Eller så utesluter du en flaska i taget och håller benhårt på tiderna för de kvarvarande. Vi hade också nattvälling för vår stora tös, men vi tog bort en flaska i taget. Det gick hyfsat fort och lätt, bara man är mentalt förberedd. Lycka till! :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre apr 01, 2011 17:48

Tänkte också föreslå att byta ut mot vatten, men jag vet inte.. Leon har aldrig druckit välling på natten, men när han skulle sluta amma då erbjöd jag honom vatten ist o till slut var det visst inte lönt att vakna för vatten, hihi... Fast då var han bara 10 månader, skillnad nu förståss...
Man kanske kan ge henne mindre mängd... blir hon inte proppfull av tre flaskor på natten??? :lol:
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » fre apr 01, 2011 19:31

Alma var en nattätare bra länge och det händer till och från nu. Fast vi var benhårda när hon slutade fast det var ju en flaska per och i inte 2-3 stycken. Jag skulle nog prata med henne eftersom hon är så pass stor med så kanske det går in att stora tjejer inte äter på natten.

Sånt fungerar på vår son nu att man förbereder honom med ord och sen genomför det man har sagt även om det är många timmar senare.

Lyckat till!
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » fre apr 01, 2011 23:15

Vi har inte haft nå problem med det så jag kanske kommer med konstiga iddér. Men men en idé är bättre än ingen.
Jag skulle först och främst inte ge vällingen i sängen. Hon får inte förknippa insomnande med varm och go välling. Sen skulle jag som övere talare erbjuda vatten istället. men ev kommer problemet överflyttas.
Ni kan ju ta en ordentlig dust. varken ge det ena eller det andra när hon vaknar utan lära henne somna in utan behovet av dryck (säger mamman till två nappberoende barn)
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör apr 02, 2011 08:12

Spontant tänker jag på hennes tänder, det är ju inte bra att dricka välling och sen ha det i munnen hela natten + fler flaskor senare också. För jag misstänker att det inte borstas tänder efter varje flaska? Om inte annat, se det som en motivationsgrej att sluta med dom om det är svårt att motivera sig annars.

Sen tycker jag det där med att neka en flaska i taget kan vara en bra idé, fast samtidigt är hon så stor att hon går att prata med och förklara att hon är för stor nu + att man kan få hål i tänderna osv om man dricker så mycket välling. Det kanske är lättare och tar mindre tid om man tar bort alla på en gång liksom. Att ta en i taget kanske bara drar ut på det? Jag vet inte...Eller så tar man en i veckan liksom. From måndag nekar du 3 flaskan....sen nästa vecka 12 flaskan och sist den där på morgonen...och att även göra ½ flaskor. Måste du byta blöjor på natten också? Det bör ju bli en del kiss tänker jag.
sprallos

Inläggav Supermamman » lör apr 02, 2011 08:43

Min lilleman äter oxå välling han äter ca 2 flaskor innan han somnar och 1 flaska vid ca 4 på morgonen och de behovet har han tyvärr då han är SUPERHUNGRIG vi ska så småningom sluta med vällingen vi med min i detta läge så känns de som att vi inte ska göra de då han växer så de knakar och han e verkligen hungrig för när han fått sin flaska somnar han så sött och magens lutar kurra.
Han äter ju vanlig mat på dagen oxå men grejen är de han äter mera till lunch än middag så kan vara en bidragande orsak de med. Från vårat håll väntar vi med att sluta med välling tills han blir lite större men ja lär nog hamna i samma sits som dig tillslut att man inte vet hur man ska göra för att minska ner men ja tror vi kommer göra som ovanstående att plocka bort 1 flaska åt gången och även erbjuda vatten istället för välling. Lycka till med avflaskandet eller va man ska säga.
Bild
Bild
Supermamman
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav netty78 » lör apr 02, 2011 20:11

Nova äter oxå välling i sängen på kvällen och gärna en eller två på natten/ morgonen vid halv sex + frukost på dagis vid åtta. Mitt råd är att testa en "tyngre" välling, typ fullkorn (om hon inte redan äter det). Sen kan hon vara inne i en tillväxtperiod och då behövs den där lilla extra flaskan. Vill du absolut utesluta den på kvällen vid insomnandet kan du ist erbjuda henne vällingen i mugg. Inget som funkat på nån av mina tre dock....
Min stora tös åt välling tills hon 5 ( i flaska, i sängen) och sonen tills han var 4½. Kimmen åt välling på natten tills hon var 4 till och från i takt med att hon växte. De stora har självman slutat med flaskan och ingen av dem hade napp speciellt länge heller.

Förstår att det blivit en ond? cirkel, men vad gör man inte för att få sömnen så lite störd som möjligt själv :) Jag gör vällingen i sömnen 8)

Apropå tänderna så är det inte så farligt enligt vår tandläkare men om man oroar sig kan det ges lite tandkräm i munnen efteråt. (ingen av mina troll har eller har haft hål i tänderna)

Vatten är ett bra tips oxå, men frågan är om det hjälper? Nova har en flaska med vatten vid sängen, men vill hon ha välling så är det endast det som funkar.

Lycka till! Men mitt bästa råd är att bita ihop ett tag till och var glad över att hon äter vällingen, alla barn gör ju inte det och hade du fått gå upp fixa gröt eller dylikt ist. :D
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Fjut » mån apr 04, 2011 10:34

Å tack alla ni mammor! <3
Så mycket bra tips!

Ja, jag tänker ofta på det här med tänderna, "småäta" är ju aldrig bra, varken för små eller vuxna.
Och det blir en hel del kiss måste jag säga, ibland har vi bytt blöja, för det har tilloch med läckt ut i sängen.

I lördags natt sov hon faktiskt hela natten utan att jag behövde göra något! Jippiiii!!!

Natten som var, var det värre, dock "bara" 3-flaskan och 5:30 flaskan, men hon for runt som en hungrig alligator i sängen och drömde en hel massa, så det är klart man vaknar ändå.
Att tillägga så har hon inget eget rum ännu utan har sin säng inne i vårt rum.

Jag har provat det här med vatten och det blir krig bokstavligt talat!
Funkar inte hos oss...
Hon är ju inne i 2-års trotsen åxå, så hon är en riktig liten argbigga ibland! ;)

Jag har provat att prata med henne och förklarat att man dricker inte välling på natten när man är en stor tjej, och när hon vaknat och vill ha sin flaska så har jag lugnt förklarat att vällingen "sover" nu, "och det ska du åxå göra lilla älskling"

Det har funkat ibland och ibland inte....

Problemet är ju att jag är så trött, och orkar inte riktigt ta fighten....
OM jag väljer att fightas... Hur lång tid brukar det ta (ungefär) innan hon har vänjt av sig?

Kram Fjut.
Bild
Fjut

Inläggav Fjut » mån apr 04, 2011 10:38

Dvs Om jag tar bort alla flaskorna på en gång?
Kram!
Bild
Fjut

Inläggav annapannan » mån apr 04, 2011 13:02

Vi tog bort ersättningen för sonen och det tog några nätter... Men han var mycket yngre än ditt barn och säkert inte lika envis ;)
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » mån apr 04, 2011 20:41

Ojj så svårt! Jag skulle ta några jobbiga nätter och ta bort vällingen helt och hållet! Prata med henne på dagen, typ kanske två dagar i förväg typ: "Du är en stor tjejj nu och behöver inte äta välling på natten, på fredag så tar vi därför bort vällingen". Typ ngt sånt kanske? Jag har själv aldrig varit i den här situationen och vet egentligen inte om det är bra eller inte, men jag tror att det är den metoden som jag skulle köra på. Sen får man vara benhård på natten och absolut inte ge henne ngn välling. Men då får ni förbereda er på några jobbiga nätter, men jag tror att på en vecka så har hon lärt sig. Gå och lägg er tidigt kvällarna då ni ska börja med det, då hinner ni få ihop lite sömn innan hon vaknar.
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Återgå till Matvanor & barnmat