Det här med amning
12 inlägg • Sida 1 av 1
Det här med amning
Ja, det här med amningen... det gör ju ONT! Mjölken har nyss börjat rinna till och jag tycker att han tar ett bra tag, oftast iaf. Ibland behöver jag rätta till det. Ena bröstet går det mycket bättre att amma från medan det andra gör väldigt ont när han tar tag och suger, det släpper lite efter det kommit igång, men inte helt... Visst är huden nött men inte så det direkt är öppna sår, utan verkar mer vara sår "invändigt" för när han kräks så är det blodblandat. Är det någon som har några tips och idéer som kan hjälpa mig? Hur lång tid har det tagit för er innan allt funkar som det ska?
- Cissid
- Alltid online

Re: Det här med amning
Hej
Aminingen var ju lite jobbig de första dagarna till någon vecka för mig. Det tog ett tag innan man kom på hur lillen skulle ligga och hur jag skulle sitta så bekvämt som möjligt utan att fokosera så mycket på amningen.Det var jobbigt i början det gjorde ont och det sprängde i brösten och man spände sig. Allt fungerade jättebra efter någon vecka.
Jag ammande adam helt tills 7 månader och delvis till 8 månader det var de mäst underbaraste jag visste att amma och det är ju det jag saknar idag med.
Ett tips är ju att köpa aminngsring eller vad det heter, en slags plastkopp av mjukt plast, kommer inte ihåg vad det hette. Man sätter ovan bröstvårtan så kan han inte bitas och bröstvårtan får vila sig lite från sugtaget. Du vet säkert vad jag menar du har ju en storebror till lillebror och du har kanske ammat han också?
Testa också att ligga och amma ibland upplevde jag det som lättare eftersom jag slappnade av lättare då.
Lycka till.
Aminingen var ju lite jobbig de första dagarna till någon vecka för mig. Det tog ett tag innan man kom på hur lillen skulle ligga och hur jag skulle sitta så bekvämt som möjligt utan att fokosera så mycket på amningen.Det var jobbigt i början det gjorde ont och det sprängde i brösten och man spände sig. Allt fungerade jättebra efter någon vecka.
Jag ammande adam helt tills 7 månader och delvis till 8 månader det var de mäst underbaraste jag visste att amma och det är ju det jag saknar idag med.
Ett tips är ju att köpa aminngsring eller vad det heter, en slags plastkopp av mjukt plast, kommer inte ihåg vad det hette. Man sätter ovan bröstvårtan så kan han inte bitas och bröstvårtan får vila sig lite från sugtaget. Du vet säkert vad jag menar du har ju en storebror till lillebror och du har kanske ammat han också?
Testa också att ligga och amma ibland upplevde jag det som lättare eftersom jag slappnade av lättare då.
Lycka till.
- carina_
- Alltid online

Ja fy usch.....det gör skit ont i början. För mig vart det bra för ca 2-3 veckor sedan. Men dom första ca 2-3 veckorna var pyton. Jag hade också mer ont i ena bröstet. Luftade som bara den. Sprang runt topless första veckan här hemma. Sedan smorde jag med bröstvårtskräm. Men härda ut, det blir bättre till slut! Men lufta är det bästa. Ibland gjorde det så ont att jag vart tvungen att använda amningsnapp till och från.
-

LineMor - Alltid online

Jag ÄLSKAR att amma måste jag inleda med att säga....
Med Gustav funkade det aldrig riktigt men nu så har jag har mycket mjölk som helst och Ellen är mycket duktig på att amma.
Jag är ju inne på mitt fjärde dygn som ammmande mamma så det är rätt lätt än så länge. Det gör lite ont när hon sover för länge mellan målen och så hade vi ett amningsmaraton i natt så då blev jag lite öm.
Men jag tror att det bara är att stå ut så blir det bättre. Kanske skulle du prova med amningsnapp i fall du får sår och grejer.
Med Gustav funkade det aldrig riktigt men nu så har jag har mycket mjölk som helst och Ellen är mycket duktig på att amma.
Jag är ju inne på mitt fjärde dygn som ammmande mamma så det är rätt lätt än så länge. Det gör lite ont när hon sover för länge mellan målen och så hade vi ett amningsmaraton i natt så då blev jag lite öm.
Men jag tror att det bara är att stå ut så blir det bättre. Kanske skulle du prova med amningsnapp i fall du får sår och grejer.
- Fru S.
- Alltid online

det tar inte såååå lång tid innan vårtorna är härdade igen, kanske 2 veckor. smörj med bröstvårtscreme (jag gillade purelan bäst) och använd amningsnapp på det bröstet som gör mest ont kanske varannan gång för att skona det lite. men det gör fruktansvärt ont 
-

Kali - Alltid online

Tack tjejer, ni är underbara som svarar snabbt! Sen jag skrev tidigare har jag nu fått öppna sår/ sprickor på bröstvårtorna
Men nu har jag varit och lånat purelan av en kompis och även amningssnäckor som tydligen ska vara bra... imorgon tänkte jag åka och köpa amningsnapp så kanske såren kan läka. Vi hoppade även över en amning och gav ersättning istället för att få vila bröstvårtan lite. Med Tobias gick det jättebra att amma så jag hoppas verkligen att vi ska få till det den här gången också.
- Cissid
- Alltid online

Jag fick problem med väldigt ömma bröstvårtor och till sist fick jag sätta in en "enbart var fjärde timme"-regel. Det räckte bra för att bröstvårtorna skulle ta igen sig och redan efter 1 dygn kunde jag gå tillbaka till fri amningen. Med såriga bröstvårtor kanske man får ge det lite mer tid.
- Tummeliten
- Alltid online

Om det inte verkar bli bättre så ta kontakt med BB eller BVC och kolla så det inte är någon infektion eller svamp eller så. Jag ångrar att jag inte sökte hjälp under amningen för jag hade ständigt ont de 4 första månaderna. Det var pest och pina att amma, fy 17!! Men jag var så jäkla ihärdigt envis med att Joel skulle ammas, så jag satt och stampade och grät varje tillfälle. När jag säkert hade kunnat få rätt hjälp, bara att jag är så försiktig med att be om för mkt hjälp. *dumsnut*
Till slut fick jag göra som så att jag ammade mer på det bröstet som gick bättre, då ammade jag det mest ömma/såriga bröstet var tredje gång bara, för att låta det vila längre.
Något som jag tror orsakade mina problem var att det var enbart amning amning amning de första dygnen, Joel sög sönder mina bröstvårtor det första han gjorde. Det rann inte till förrän på dag 4 så nästa gång ska jag ta med mig ersättning till BB med en gång och stödmata emellanåt om bebis inte blir nöjd. Joel svalt ju i början och började få gulsot så BB ordinerade ersättning redan då. Men hade vi haft erfarenheten/kunskapen med oss hade han behövt ersättning redan från dag 1 och inte med start på 2:a/3:e dagen. Sen att FL "glömde" att få med önskemål om stödmatning till sköterskorna på BB från början lämnar jag utanför det här (har redan kapat din tråd enough nu haha), för jag är fortfarande väldigt arg för att de missade det.
Till slut fick jag göra som så att jag ammade mer på det bröstet som gick bättre, då ammade jag det mest ömma/såriga bröstet var tredje gång bara, för att låta det vila längre.
Något som jag tror orsakade mina problem var att det var enbart amning amning amning de första dygnen, Joel sög sönder mina bröstvårtor det första han gjorde. Det rann inte till förrän på dag 4 så nästa gång ska jag ta med mig ersättning till BB med en gång och stödmata emellanåt om bebis inte blir nöjd. Joel svalt ju i början och började få gulsot så BB ordinerade ersättning redan då. Men hade vi haft erfarenheten/kunskapen med oss hade han behövt ersättning redan från dag 1 och inte med start på 2:a/3:e dagen. Sen att FL "glömde" att få med önskemål om stödmatning till sköterskorna på BB från början lämnar jag utanför det här (har redan kapat din tråd enough nu haha), för jag är fortfarande väldigt arg för att de missade det.
-

Nelia - Alltid online

Härligt att ni har kommit igång med amningen!
Många får sugblåsor de första dagarna men några sår ska du inte ha. När man får sår är det ofta amningstekniska skäl, alltså att du behöver justera läget.
Låt ditt barn gapa riktigt stort med munnen innan barnet tar tag o näsan ska vara fri o hakan i ditt bröst. Underläppen på barnet ska vara utvikt. Håll ditt barn tätt, tätt emot dig. Se till att du sitter skönt o känner dig avslappnad.
Många tycker också att utdrivningen kan göra lite ont, det är den som kommer igång efter en kort stunds sugande men det bör inte kännas något alls efter ett litet tag när mjölken kommit igång.
Har du ett bröst som gör ondare än det andra? Låt då det vila om du vill o amma mest eller enbart på det andra bröstet om det är jobbigt.
Det finns en del hjälpmedel som amningsnapp tex. Det kan vara ett bra komplement om du känner att det gör för ont att amma på brösten alls. Om du ger ersättning, försök ge detta i kopp då flaskan kan störa fortsatt amningstag o ställa till än mer. Du kan alltid söka hjälp hos en amningsmottagning o enkelt o snabbt få hjälp att justera läget o taget under en amningsobservation. Om du vänder dig till bvc- se till att få prata med en amningsutbildad då.
Många får sugblåsor de första dagarna men några sår ska du inte ha. När man får sår är det ofta amningstekniska skäl, alltså att du behöver justera läget.
Låt ditt barn gapa riktigt stort med munnen innan barnet tar tag o näsan ska vara fri o hakan i ditt bröst. Underläppen på barnet ska vara utvikt. Håll ditt barn tätt, tätt emot dig. Se till att du sitter skönt o känner dig avslappnad.
Många tycker också att utdrivningen kan göra lite ont, det är den som kommer igång efter en kort stunds sugande men det bör inte kännas något alls efter ett litet tag när mjölken kommit igång.
Har du ett bröst som gör ondare än det andra? Låt då det vila om du vill o amma mest eller enbart på det andra bröstet om det är jobbigt.
Det finns en del hjälpmedel som amningsnapp tex. Det kan vara ett bra komplement om du känner att det gör för ont att amma på brösten alls. Om du ger ersättning, försök ge detta i kopp då flaskan kan störa fortsatt amningstag o ställa till än mer. Du kan alltid söka hjälp hos en amningsmottagning o enkelt o snabbt få hjälp att justera läget o taget under en amningsobservation. Om du vänder dig till bvc- se till att få prata med en amningsutbildad då.
- che
- Alltid online

Tack tjejer för era tips och råd, nu går det lite bättre för oss och jag tror nog att vi kommer att få till det, även om det inte är 100% bra än. Jag har fortfarande sår, men de håller på att läka och är inte lika stora längre. Amningskudden är framplockad och jag är väldigt noga med hur jag sitter och hur Rasmus tar tag. Jag smörjer för fullt med purelan och försöker lufta mellan varven. Snäckorna använder jag imellanåt, de hjälper så inget ligger mot bröstvårtan och gör att inläggen inte fastnar i såren. Amningsnappen gillar jag inte så värst, den lindrar bara lite men jag tycker att det gör ont ändå... Men som sagt, jag härdar ut och ser ljust på framtiden, både jag och R kommer nog att fixa det här!
- Cissid
- Alltid online

du har helt rätt inställning för att få det att fungera!
Lycka till!
Lycka till!
- Tummeliten
- Alltid online

Om dina bröst är väldigt fyllda med mjölk och "stasade" kanske inte Rasmus kan få tag om hela vårtgården? Han kanske har för litet tag om vårtgården? Prova att handmjölka ut lite innan du bjuder bröstet så att det är lite mjukare.
Lycka till!!!
Lycka till!!!
- Lejonella
- Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Livet som förälder