Banner Forum Image

Det där med pottan...

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Re: Det där med pottan...

Inläggav Fluffis » mån okt 11, 2010 15:03

Som du vet så har jag inga tips. Tim har ju aldrig tvärvägrat utan det funkade med mutor och beröm i början. Jag tror på att du helt enkelt ska vänta ut honom tills han verkar mer intresserad för det kommer han ju bli nångång men samtidigt förstår jag din panik inför återbesöket.

Ja det var inte mycket hjälp jag kom med men tack för idag, mycket trevligt med sällskap! :)
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelinah » mån okt 11, 2010 15:12

hinner bara skriva lite snabbt..

men med Mio bestämde jag mej bara för att från & med idag kör vi utan blöja. känns som man förvirrar dom mycket när man låter dom gå utan blöja ibland och pratar om potta & sedan sätter man på blöja och då får dom kissa där.

ta någon helg när han e hemma några dagar i sträck och och göm blöjorna.. kissa måste han ju någon gång =) med mio körde vi på segerdans och några russin. hur reagerar han när han kissar i kalsongerna?

sen e det ju såklart helt olika när barn e redo.. mio blev ju blöjfri vid 22 månader, men jag hade inte gjort så om jag inte märkt att hon var mogen. du kanske ska skippa det helt en månad & sedan få en "nystart", köp en ny potta, lite fräna kalsonger and so on =)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån okt 11, 2010 15:45

Jag har en pott/toa vägrare här hemma jag med....jag har helt slutat tjata nu sen en tid tillbaka. Jag ids inte...hon kommer börja gå på pottan när han är mogen för det. Samma gäller Teodor. Visst kan man tvinga också, men varför ska man...det skapar ju bara mer ovilja till det, i min värld. Det är som att tvinga dom att äta liksom.

Ta paus, prata inte om det ALLS i några veckor...han kommer definitivt gå på potta/Toa när det är dax för återbesök på sjukhuset. 1 år är lång tid.
sprallos

Inläggav Kali » mån okt 11, 2010 19:01

vad svårt! men jag förstår att du är less, det är man ju.... jag gjorde som evelinah (vet att jag blev inspirerad av någon här, kanske det var av henne?) första dagen som A hade semester så skippade vi blöja dagtid. sade bara att det inte fanns några på dagen, erbjöd kalsonger och var beredda på att tvätta 20 byxor om dagen. men jakob var ju förmodligen redan redo eftersom det gick så enkelt och smärtfritt och han har varit blöjfri dagtid sedan dess. och det är väl som med alla "metoder" man måste vara hundra procent övertygad själv för att orka stå emot deras järnvilja....

det funkar inte att luras med vilgot? sätta vilgot på pottan och berömma honom? jakob vill ju iaf göra allt som alma gör (är tacksam så länge det funkar, vill han inte klä på sig så kan man fråga alma om hon vill ha hans kläder och då vill jakob plötsligt ha dem och klär på sig så fint själv :D )

just det, musikpottan var ju grymt bra för oss också! men det förutsätter ju att det kommer en droppe någon gång. men det är verkligen omedelbar positiv förstärkning.

jag vet ingenting, som du hör, men håller tummarna för att han bara vill en dag snart!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån okt 11, 2010 19:09

Minimamman vi har inte heller nått någon framgång vad gäller pottan, nu är ju dock Teodor äldre än Oskar.

Om han nu är så vältalig och bevisligen klarar av att hålla sig i timmar så vet han nog på ett sätt när han vill kissa och/eller bajsa. För att inte skapa någon stress kring detta och ev ge honom ångest för toa/pott besök så prata med honom. Han verkar ju vara vältalig och förstå, så jag skulle nog säga till honom om jag var du att du får själv bestämma när du vill sluta med blöjor och du vet vad toan/pottan står om du vill använda den och när du är redo att sluta med blöja så säger du till mamma så hjälper jag dig.

Den skulle jag pröva iaf för då har du avsagt dig ansvaret lite samt att han slipper tjat. Sen kanske det inte ger någon effekt men han kanske helt enkelt inte är redo och det kan ju vara ärftligt hur ser man är med att sluta.

Vi kommer nog försöka få Oskar och Alma att sluta samtidigt till sommaren, då alla säger att tjejer oftast är tidigare.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » mån okt 11, 2010 19:17

Jag körde med metoden att bara sluta rakt upp och ner. Så fort jag fick sommarlov fick Lily gå utan blöja och jag har inte tagit på henne nån sen dess. Det tog nästan en vecka innan hon började sitta på pottan tillräckligt ofta för hon blev lite irriterad på mig när jag tjatade. Men jag satte verkligen aldrig på nån blöja, just för att inte skapa förvirring kring det hela. Vi åkte på bilsemester när hon precis hade slutat och det blev många stopp på vägen! :)

Dock är det ju lite skillnad eftersom Lily bara var 22 månader och inte hade hunnit få in den där riktiga vanan av blöja. Hade hon slutat med blöja nu, 4 månader senare, tror jag att det hade blivit mycket mer en viljornas kamp. Jag tror dock att jag ändå hade valt att göra på samma sätt, även om hon hade protesterat.
Det finns väl två sätt att välja mellan: Antingen tar man bort blöjan direkt och tar en del olyckor och arg unge eller så väntar man tills barnet självmant vill sluta med blöja. Men tar man det senare alternativet så får man vara beredd på att en del barn kanske väntar ganska länge. Men om du väljer att vänta så tror jag inte att du behöver oroa dig för att han inte ska vara blöjfri om ett år, ni får säkerligen ordning på det under nästa sommar!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav LineMor » mån okt 11, 2010 23:21

Jag tror som några säger att allt har sin tid. Vi höll på massvis med Line och det gick inte alls. Några gånger lyckades hon kissa efter att vi mutat men dom flesta gånger kissade hon 2 sekunder efter vi gått ut från badet. En dag när vi gett upp sprang hon själv in på badet och satte sig på pottan och detta fortsatte oftare och oftare....tills hon själv började säga ifrån när vi var ute och nu är hon även blöjfri på förskolan inne och har just börjat träna när dom är ute. Hon valde liksom själv att börja när vi hade slutat tjata och bli irreterade. Jag vet att det kan vara frustrerande att vänta men han är inte så gammal än så jag tror säkert det snart kommer av sig själv!!

Sedan finns det ju "pottträningsblöjor". Dom torkar inte upp lika bra så det känns lite obehagligt när dom kissat i den och det i sig kan leda till att dom hellre väljer att gå på toaletten. Har du provat det?
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis okt 12, 2010 07:28

Är dom redo så går det lätt, är dom inte redo går det inte alls....vad man än gör. Det är min erfarenhet. Dels från mina år på dagis & även hemma. Känner dom inte att dom blir kissnödig så gör dom det inte....att sen kissa på sig och få det obehaget x antal ggr per dag kan bara skapa ovilja mot det.

Vi körde på med Victor i sommar...han kopplade ihop kalsongerna med obehaget nu, det är längesen vi slutade försöka. Han vill ha sin blöja....han ser ut som ett frågetecken varje gång han bara plötsligt är blöt. Det är liksom "vem f*n hällde vatten på mig?!"
Nu, sista månaden har han börjat kissa i duschen....men han måste spola varmt vatten på sig för att lyckas. Så nu ska jag testa sätta honom på toa och hälla varmt vatten på honom...:-)
sprallos

Inläggav Tigi » tis okt 12, 2010 07:43

undrar bara en grej-.. en del av er säger att barnet kan bli förvirrat om de får ha blöja ibland o trosor ibland... mina ungar får ha så ..trosor i bland å blöja ibland... jag brukar fråga dom vad dom vill ha på sig på morgonen å ibland säger dom trosor o ibland blöja..... de känns inte så förvirrade ... men hur menar ni att dte kan förvirra dom?? .. att dom inte vet nä'r dom har blöja el. trosa å så kanske? ..jag brukar hela tiden påminna de om att de har trosor när de har det...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis okt 12, 2010 08:53

Fast jag började undra om Lily verkligen var redo när jag började för hon fattade ingenting heller först och det gick absolut inte lätt för oss. Det tog precis en vecka, HELT utan blöjor innan hon började koppla.
MEN, är barnet lite större och tycker att det är jobbigt att kissa på sig, då tycker jag inte att man ska "tvinga" dem att kissa på sig. Självklart funkar inget på alla barn, man måste ju även känna efter själv vad som är lämpligt. Det är ju ingen som har dött av att ha blöja ett år mer än föräldern har tänkt.

Förr i tiden, när blöjorna inte var lika bra som nu, blev ju barnen torra mycket tidigare. Det hade jag i åtanke när Lily slutade och tänkte att det nog måste få gå en period då hon vänjer sig vid att det inte är bekvämt att kissa på sig.
Jag upplever att många föräldrar anser att barnen inte är redo (nu syftar jag inte på någon av er i tråden) bara för att de liksom inte fattar direkt och direkt börjar säga till varje gång de behöver gå på toa. Och så var det verkligen inte för oss. Det tog några månader innan Lily började säga till själv och jag inte behövde påminna henne längre. Alla barn är såklart inte redo samtidigt, men en del tror jag missuppfattar det här med att vara redo som att barnet plötsligt ska bli torrt i princip självmant och det är nog svårt förrän de blir betydligt äldre.

Tigi: Angående förvirringen så tänker jag mest att om man varvar blöja och trosor så kan man ju kissa på sig ibland utan att nåt händer, men ibland inte. Men går barnet på toa iaf och bara har blöjan som säkerhet så behöver det ju inte förvirra.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis okt 12, 2010 09:57

jaa tänkte nästan att de va menat så :) ... även om de har blöja så frågar vi om de ska gå på toa... men ibland när man e ute så slarvar jag med det faktiskt ;) ... jag tror att det hänger mkt på vad man som förälder "orkar" ... ibland tar jag på dom blöja bara för jag inte orkar fårga tusen gånger om de ska på toa ;) ... men det e faktiskt jobbigt att ha 2 barn att tjata på...så jag brukar låta ett barn itaget ha trosor... . . men jag va på bvc i går å då sa hon att vi kanske skulle kunna låta dom va helt utan blöja dom dagarna vi e lediga iallafall..typ helger ...vilekjt jag ska köra på nu...man måste ju faktiskt börja nångång nånstans :D...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » tis okt 12, 2010 17:37

Woho, go Teodor! :) Härligt!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis okt 12, 2010 17:48

Vilket trevlig slutkläm på tråden; att han kissade på pottan!

Elis var totalt ointresserad, sa bara (eller skrek om jag ska vara ärlig ;) ) BYLLA BYLLA BYLLA (=blöja) så fort man tyckte han skulle vara naken. Så vi lät det vara rätt länge.

Jag hade dock en önskan om att få honom blöjfri denna sommar och det som till sist funkade var att vi tillsammans gick och köpte kalsonger, och han fick välja själv vilka han ville ha. Det blev Spindelmannen. Sen ville han han på dem då och då och tillsist under semestern körde vi bara på genom att säga "idag ska du ha kalsong, inte blöja" och sen tog det ca en vecka så var han helt blöjfri! Jag gissar att det var att vi, av slumpen, lyckades tajma in det på när han var helt redo.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis okt 12, 2010 18:24

hihi va roligt!! :D . . får nästan en liten tår i ögat ;) .. . Hejja Theodor!

Idag har Leia vart jätteduktig å vart utan blöja hela dagen...på dagis å allt oxåp..utan en endaste olycka! :D . . . så nu kom suget att börja försöka utan igen ..man blir ju så glad när dom lyckas... =)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis okt 12, 2010 18:29

Taggad av er framgång ska jag testa jag också....till helgen...:-)
sprallos

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling