Det är roligast att kissa på golvet! (långt)
3 inlägg • Sida 1 av 1
Det är roligast att kissa på golvet! (långt)
Jag vet att det redan finns (minst) en "Tips för att bli blöjfri"-tråd här.
Men jag känner att mina funderingar inte riktigt platsar där. Den tråden startades ju innan sommaren, och det känns som att det nog är bästa tiden att börja. Då var lillan för liten tyckte jag. Och de andra barnen verkar vara intresserade av att kissa på pottan/toan. Nu börjar jag fundera på om det är dags att börja pott-träna på allvar. Innan det blir vinter på riktigt. Eller kan man vänta ända till nästa sommar, då är hon ju nästan 3 år?
Saken är den att det inte funkat så bra hitills. Jag pallar inte ha henne utan blöja alls. Råkar man ställa ner henne när hon inte har några kläder (ja man måste bära runt på henne då) så är hon snabb som blixten och springer iväg till nåt hörn och ropar därifrån- ESTER KISSAR!
och ja mycket riktigt, det kom visst kiss. Igen.
(Även med kläder och blöja tycker hon om att ställa sig i ett hörn och säga när hon ska: Ester bajsar!)
Hon har inget emot att sitta på pottan, men det kommer inte direkt nåt kiss. Har hänt en eller två gånger bara. Hon sitter gärna där, i typ en halvtimme och håller på med allt möjligt annat, sen när man tittar bort då ställer hon sig upp och går iväg och kissar iaf. Det händer också att jag säger nej, när hon frågar om hon får gå på pottan (ja, jag vet- opedagogiskt
) Men det är för att hon frågar bara när det är något annat som hon inte vill göra. Som när vi klätt på oss och jag säger att vi ska gå till dagis nu.
Oftast låter det ungefär såhär:
Jag: Kom så ska vi äta fiskbullar och potatis!
Ester: Nej!
Jag: Jo, så gott! Kom nu!
Ester: Näe, inte fiskbboar
Jag: Jo kom nu
Ester: NÄE, INTE fiskboar!
Jag: Jo, det som är så gott. Kom.
*tystnad*paus*Ester tänker så det knakar*
Ester: Jag vill gå på pottan
Och, ja ni förstår. Så vad gör jag för fel?
Men jag känner att mina funderingar inte riktigt platsar där. Den tråden startades ju innan sommaren, och det känns som att det nog är bästa tiden att börja. Då var lillan för liten tyckte jag. Och de andra barnen verkar vara intresserade av att kissa på pottan/toan. Nu börjar jag fundera på om det är dags att börja pott-träna på allvar. Innan det blir vinter på riktigt. Eller kan man vänta ända till nästa sommar, då är hon ju nästan 3 år?
Saken är den att det inte funkat så bra hitills. Jag pallar inte ha henne utan blöja alls. Råkar man ställa ner henne när hon inte har några kläder (ja man måste bära runt på henne då) så är hon snabb som blixten och springer iväg till nåt hörn och ropar därifrån- ESTER KISSAR!
Hon har inget emot att sitta på pottan, men det kommer inte direkt nåt kiss. Har hänt en eller två gånger bara. Hon sitter gärna där, i typ en halvtimme och håller på med allt möjligt annat, sen när man tittar bort då ställer hon sig upp och går iväg och kissar iaf. Det händer också att jag säger nej, när hon frågar om hon får gå på pottan (ja, jag vet- opedagogiskt
Oftast låter det ungefär såhär:
Jag: Kom så ska vi äta fiskbullar och potatis!
Ester: Nej!
Jag: Jo, så gott! Kom nu!
Ester: Näe, inte fiskbboar
Jag: Jo kom nu
Ester: NÄE, INTE fiskboar!
Jag: Jo, det som är så gott. Kom.
*tystnad*paus*Ester tänker så det knakar*
Ester: Jag vill gå på pottan
Och, ja ni förstår. Så vad gör jag för fel?
-

jetboy - Galen i vimedbarn.se

Re: Det är roligast att kissa på golvet! (långt)
Ha ha, förlåt, men va sött!
Jag vet inte vad du ska göra, har jämt skägg att förstå mina egna ungar;))
Jag vet inte vad du ska göra, har jämt skägg att förstå mina egna ungar;))
- tinali
- Alltid online

Re: Det är roligast att kissa på golvet! (långt)
Rent spontant tycker jag det låter som hon inte är redo ännu. Vi testade länge med nakenstunder hemma innan det blev dax för att verkligen börja med avvänjningen.
Jag läste någonstanns att den vanligaste åldern att bli blöjfri är sommaren efter de fyllt 2, och när jag kollar på Elis förskola så verkar det stämma rätt bra. Det var ett fåtal barn som var torra innan dess, och majoriteten av dem hade storasyskon som de ville vara som.
Jag läste någonstanns att den vanligaste åldern att bli blöjfri är sommaren efter de fyllt 2, och när jag kollar på Elis förskola så verkar det stämma rätt bra. Det var ett fåtal barn som var torra innan dess, och majoriteten av dem hade storasyskon som de ville vara som.
- shoegal
- Alltid online

3 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling