Banner Forum Image

Den smutsiga kompisen

Här träffas föräldrar som har barn mellan 1 och 5 år.

Den smutsiga kompisen

Inläggav jankai » ons mar 17, 2010 14:53

Jag är morfar till två barnbarn där familjen har ett problem som jag kallar "Den smutsiga kompisen" och som ingen riktigt vet hur man skall hantera.

Det äldsta barnet - en flicka - har en kompis som är otroligt smutsig och luktar illa pga av dålig hygien. Kompisen berättar att hon tvättar sig bara en gång i veckan och har samma kläder inklusive strumpor och underkläder under långa tider.

Nu kan man tycka att det är hennes problem men det luktar minst sagt väldigt illa om henne och i lägenheten när hon varit på besök så helst vill föräldrarna inte ha henne i huset. Dessutom är dom rädda för att dra på sig löss eller andra småkryp.

Kompisen verkar tillbringa huvuddelen av sin fritid hos barnbarnens familj eller hemma hos andra kompisar. Och när barnbarnets föräldrar föreslår att man skall gå hem till henne vill barnbarnet inte det för det är så snuskigt hemma hos henne.

Men det största bekymret är att bägge barnbarnen gillar henne och lillebror är jätteförtjust i henne och sitter gärna hopkrupen i hennes famn.

Men föräldrarna värjer sig men vet inte hur man skall hantera situationen som är minst sagt pinsam.

- Skall man ta upp frågan i skolan eller kontakta föräldrarna?

Men egentligen är det inget skolproblem och föräldrarna tycker nog inte att det är något problem heller för det är lika ofräscht hemma hos dom.

Så vad skall man göra? Man vill ju inte förbjuda barnen att träffas.

/Morfar
jankai
Nykomling
Nykomling

Re: Den smutsiga kompisen

Inläggav Aurora » ons mar 17, 2010 15:45

Jag tycker det låter som ett ganska allvarligt problem som är större än att föräldrarna tyckr hon är äcklig. Det låter ju som vanvård! Jag tycker ni ska kontakta antingen föräldrarna direkt eller skolan. Visserligen inget skolproblem som du säger, men lärarna har anmälningsplikt om de befarar att ett barn far illa och att tvätta sig en gång i veckan när man är så stor att man går i skolan är inte okej och att inte byta underkläder ens!

Nu är det ju lätt för mig att sitta med pekpinnar som inte är i situationen, men för mig låter det som att situationen är värre än pinsam och jag tycker absolut ni måste ta upp det på något sätt. Jag vet dock inte riktigt vad man ska säga eller på vilket sätt...

Önskar er i alla fall lycka till!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ailenroc » fre mar 19, 2010 09:40

Jag håller med Aurora. Hon tog orden ur munnen på mig.
Ailenroc
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav flickan » fre mar 19, 2010 09:46

Jag håller absolut med,kontakta skolan dom kan ta det med föräldrana till flickan så slipper din familj bli boven i dramat om du förstår vad jag menar!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » fre mar 19, 2010 11:08

Prata med skolan eller ring och till socialen och säger att du är orolig, du ska inte behöva uppge ditt namn utan bara rådfråga eller berätta vad du sett. För är barnen så smutsiga så lider ju dessa barn.

Lycka till, hålls oss gärna underrättade om hur du gör och vad som händer.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Återgå till Snack om små barn