Banner Forum Image

Dax för åkpåse?

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Dax för åkpåse?

Inläggav stajners » sön sep 27, 2009 21:44

Ja, min fråga lyder som rubriken, när är det dax att börja med åkpåse? Känns så svårt att veta? Är kallt vissa dagar och andra mindre.
Bor i mellansveige...
BildBild
Användarvisningsbild
stajners
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Dax för åkpåse?

Inläggav Shelly » sön sep 27, 2009 21:52

Jag har iaf dragit fram åkpåsen .. men jag är väldigt frusen själv så det blir väl att man sätter på sitt barn mkt då också. Så liam har åkpåse nu :)
BildBild

BildBildBildBild Bild
Användarvisningsbild
Shelly
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » sön sep 27, 2009 21:59

Vi ska ta fram åkpåsen nu så han har den när han sover i vagnen på dagen. Det är ju bara att inte ta på några extra kläder om det är varmt, eller ta bort åkpåsen om det är en supervarmdag.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » sön sep 27, 2009 22:26

Vi har haft åkpåse ett tag till Hannah nu. Är det en dag som det är lite varmare ute så klär jag på henne lite mindre kläder istället.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stinnua » sön sep 27, 2009 23:16

jag har halv åkpåse, min går nämligen att dela så jag har underdelen att sitta på. Räcker bra tycker jag då det fortfarande är mellan 13-17 grader varje dag.
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Inläggav stajners » mån sep 28, 2009 08:51

Tack för alla svar!
Då ska jag se till att köpa den jag vill ha i veckan och kan använda den med gott samvete med en gång.
Den går att dela (ta av ovansidan) så då är det ju bara att göra det om det är för varmt.

Är med frusen så jag är rädd att klä Svea för varmt, kan nju lätt bli så :)
BildBild
Användarvisningsbild
stajners

Inläggav hellokitty » mån sep 28, 2009 09:19

jag kör med täcke nu känns lite svalare men ändå inte för kallt charlie hatar när de blir varmt hellre lite kallt.. däremot hur sover era på nätterna nu?? tycker de e jätte jobbigt eftersom för det första så vägrar han sova i pyjamas / byxor han vill va barbent, strumpor och långärmad boddy går bra.. men då vill jag ju gärna lägga ett täcke på han eftersom jag själv tycker det är kallt på natten, vi por på femte våningen och dom har inte satt på elementen än.. men han vill inte ha det han sparkar av sig det i sömnen eller vaknar o skriker inom en halvtimme... lägger jag en tunn filt (typ sådana stora snuttefiltar) så sover han som vanligt 7h..men ja tycker de känns lite! o han e ju lite kall om bena när han vaknar med..... e de okej ändå? svårt de e..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån sep 28, 2009 10:06

hellokitty så länge han sover och är nöjd så är det ingen fara att han är lite kall. Oskar vill inte heller ha filt/täcke på sig när han sover på natten. Vi kan dock lyckas lägga på honom täcket när han väl sover tungt, fast ibland vaknar han på morgonen och händer och fötter är iskalla. Han blir ju dock varm så fort han får fart på blodcirkulationen igen så jag är inte orolig.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav MollyAlex » mån sep 28, 2009 10:17

Hej!

Jag köpte fösta åkpåsen i lördags! Vi hade ingen förrut, för när Nikolina kom va det februari o vi hade liggdelen med täcke i istället. Nu blev det en jätte fin, Röd Paul Frank, stort apansikte på, hihi :)

Niko sover i långärmad body, hon avskyr att ha täcke eller filt på sig, men hon sover lika bra i långärmad o långbent pyjamas. Tror att om dom fyser så skriker dom nog, o så länge magen e varm så ska det inte vara nån fara med lite svalare armar o ben.

:)
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MollyAlex
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » mån sep 28, 2009 10:29

Vi har en lite tunnare åkpåse i fleece som vi använder nu. Den lite tjockare i dun tar vi fram när det bara är några grader varmt. Minna är i och för sig väldigt varm av sig, så jag kan inte bylsa på henne för mycket, då kan hon inte sova alls.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » mån sep 28, 2009 13:44

Vi har inte tagit fram vår åkpåse än, här i Gbg är det lite för varmt för det fortfarande tycker jag. Sen går ju Noel för det mesta när vi är ute. Fast det kommer nog inte dröja länge till innan jag tar fram våran. Han sitter ju oftast i vagnen till och från ÖF (dagis from imon) så jag vill inte klä han för varmt då, utan då blir det bäst med vanliga byxor och åkpåse... :D
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån sep 28, 2009 17:07

Vi har inte heller plockat fram åkpåsen ännu, (bor också i Göteborg). Joel går för det mesta när vi är ute, precis som Noel. I vagnen har han ju ett fårskinn som han sitter på och sen en filt över benen. Joel gillar inte heller att vara för varm, han är rätt varm av sig, måste han ha ärvt från R för jag är så himla frusen av mig jämt, haha!

Åkpåsen packas nog upp snart, så fort frosten kommer. Det lär ju inte dröja mer än nån vecka med den här farten som hösten kommit... :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » tis sep 29, 2009 00:57

Haha ja alltså jag bor i Kiruna och det har snöat igår och idag (!!) men jag har fortfarande bara en filt i vagnen,
Oliver är väldigt varm av sig och det räcker med kläderna på kroppen plus möss och vantar och sen filten på det.
Han sover gott och blir inte kall :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tis sep 29, 2009 13:06

Vad mysigt med snö.... :D

Idag så fick faktiskt Noel både fårskinnspäls och åkpåse. Det var ju bara 3 grader ute och vi skulle på inskolningssamtal på förskolan så jag ville inte pälsa på han kläder. Då blev åkpåsen perfekt... :D
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav madeleinenaaw » tis sep 29, 2009 14:58

Jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket kläder Elliot ska ha på sig när vi går ut. Just nu när vi går ut brukar han ha en höstjacka på sig, och mössa och vantar. I vagnen har vi ett täcke och jag la nyss i fårskinnsfällen. Åkpåse känns som om det är lite tidigt för. Eller? Jag tycker det är så svårt! Eftersom han ligger i ligginsatsen så blåser det ju inte in kallt i vagnen, så jag vill inte klä honom för mycket.. Men inte för lite heller.
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Nästa

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar